Poslednjih dana na putevima širom Srbije sve je veći broj saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom u kojima su najčešći učesnici mladi ispod 25 godina. Sagovornici Danasa smatraju da učesnici saobraćaja ne poštuju propise, voze u alkoholisanom stanju, a kazne za maloletna lica koja najčešće stradaju, ali i izazivaju nesreće na putevima, nisu adekvatne i da oni često prolaze nekažnjeno.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Stojadin Jovanović kaže za Danas da se uprkos „crnoj“ statistici, broj poginulih u saobraćajnim nesrećama iz godine u godinu smanjuje.

– Nažalost, maj i jun su uvek meseci kada se događa najveći broj saobraćajnih nezgoda. Izlazak iz zimskog perioda i završetak školske godine povod su za veći protok saobraćaja, a neposredni uzročnici nezgoda su nepoštovanje propisa, neprilagođena brzina i, vrlo često, vožnja u alkoholisanom stanju – navodi Jovanović. On dodaje da mladi, sa nedovoljno iskustva, sedaju u automobile ne poštujući propise.

– To će se, verujem, promeniti jer se dosta radi sa decom školskog i predškolskog uzrasta. Njima se usađuje svest o odgovornom ponašanju na ulicama, a da programi daju rezultate pokazuje podatak da je pre desetak godina u saobraćaju godišnje ginulo od 50 do 70 dece, dok je taj broj u Srbiji prošle godine iznosio 11 – ističe Jovanović. Naš sagovornik kaže da je i ukupan broj poginulih u proteklih 10 godina prepolovljen, a da je tome doprineo i video-nadzor.

– Na ulicama u Beogradu koje su prekrivene video-nadzorom gotovo da nema saobraćajnih prekršaja. Veći broj kamera i, naravno, rekonstrukcija puteva gde je potrebno, dodatno će smanjiti smrtnost u saobraćaju – zaključuje Jovanović.

Sa druge strane, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović smatra da se sa mladima ne radi dovoljno i da je nekoliko kampanja koje je uradila Agencija za bezbednost saobraćaja prošlo bez efekta, te da bi rešenje bilo uvesti predmet o saobraćaju u škole.

– Na putevima najviše ginu mladi uzrasta od 17 do 25 godina. Takođe, oni su i najčešći izazivači saobraćajnih nezgoda. U školama se uče propisi, ali ne i njihova važnost, odnosno zašto je bitno poštovati ih. Svi znaju da je opasno voziti u alkoholisanom stanju, ali ipak to čine – ukazuje Okanović. Naš sagovornik dodaje da sem sistemskog rešenja, čiji početni korak jeste promena obrazovnog sistema, kao hitna mera koju treba sprovesti u cilju smanjenja saobraćajnih nezgoda, jeste pojačana kontrola i represija.

– Potrebno je povećati broj saobraćajnih policajaca na ulicama. Drugi problem su blage kazne prema maloletnicima koji voze. Oni najčešće krše propise, a prolaze nekažnjeno ili sa blagim kaznama. Kada bismo pooštrili zakone i striktno primenjivali postojeće, bilo bi manje poginulih na ulicama – naglašava Okanović.

Statistika

U prvih pet meseci ove godina bilo je 13.608 saobraćajnih nezgoda, što je za četiri odsto manje nego u istom periodu prošle godine. Od početka godine u Srbiji je u saobraćaju povređeno 6.463 osobe, a poginulo je njih 189. U prvih pet meseci prošle godine poginulo je 195 ljudi.

I Jutjub je dokaz

– Mi smo jedina država u Evropi gde nadležni kao dokaz ne uzimaju snimke sa Jutjuba, gde se vide čak i poznati kako prolaze kroz crveno svetlo ili krše neki drugi propis. Iako te snimke vide i stotine hiljada ljudi, nadležni kažu da „to nije dokaz“. To mora da se promeni, smatra Okanović.

Učestale nesreće

Na putnom pravcu Ašanja – Kupinovo, poginuo je juče A. M. (23), kada je putnički automobil pežo kojim je upravljao A. M., sleteo sa puta i udario u nasip. U teškoj nesreći na Šabačkom putu pretprošle noći poginuli su M. D. (25) iz Skele i Z. N. (35) iz Ušća. Noć pre toga u Novom Sadu stradalo je troje maturanata starosti 20 godina, dve devojke, M. L. i V. M., i mladić A. M. U njihov auto udario je audi kojim je upravljao D. V. (21). Ovo su poslednje u nizu saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom na putevima Srbije, koje su poslednjih dana sve učestalije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari