U Privrednom društvu „Termoelektrane i kopovi Kostolac“ velika pažnja se poklanja održavanju postojeće rudarske mehanizacije neophodne za produktivan rad kao i nabavci novih, savremenih mašina. Vozni park pomoćne mehanizacije od nedavno je bogatiji za još jedno moderno, savremeno, jedinstveno rečeno, unikatno specijalizovano vozilo koje poseduje samo Površinski kop „Drmno“ u našoj zemlji.

Reč je vozilu marke „Tatra“ sa specijalnom nadgradnjom za prikupljanje istrošenih i distribuciju novih ulja, koje je inače, isporučeno tokom maja ove godine. Vozilo, sa odgovarajućom nadgrađenom opremom namenjeno je za potrebe mašinske službe odnosno održavanju osnovne rudarske mehanizacije na Površinskom kopu ‘’Drmno’’ u cilju bržeg, efikasnijeg i kvalitetnijeg izvođenja servisa na reduktorima odnosno prenosnicima snage na rudarskoj mehanizaciji. Specijalno vozilo konkretno biće angažovano prilikom zamene istrošenih transmisionih i hidrauličkih ulja. Očekivani efekti u smislu održavanja i zaštite životne sredine kako saznajemo su veliki. Kao prvo, korišćenje ovog vozila sa pripadajućom opremom predstavlja konkretan doprinos primenjenoj tribologiji (nauka o podmazivanju) u sektoru održavanja koji se ogleda kroz postavljanje novog koncepta održavanja na Površinskom kopu „Drmno“. Dalje, doprineće većoj higijeni održavanja, smanjenju troškova održavanja, skraćuje se vreme servisa, povećava se bezbednost na radu pri izvođenju servisa i ujedno se smanjuje mogućnost prisustva nečistoća u novom ulju nalivenom u sklopove iz spoljne sredine kao što su : pesak, voda, prašina čime se produžava i eksploatacioni vek mašina. Treba reći i to da će se ubuduće servisi obavljati sa lakše utvrđenim količinama ulja.

U pogledu zaštite životne sredine doprinos specijalizovanog vozila ogledaće se kroz preciznije sortiranje rabljenih ulja, izbeći će se prolivanje starih i novih ulja na tlo čime se štiti životna sredina, jer treba podsetiti da jedan litar ulja kada dospe u vodotokove zagadi 1.000.000 litara vode. Nadograđeno vozilo je nastalo, kako nam je rečeno, na bazi inspiracije i ideje proistekle iz Projekta „Racionalizacija potrošnje ulja“, a tehničke uslove prilagođene potrebama održavanja Površinskog kopa „Drmno“ i samoj nameni sa izmenom strukture nadgradnje vozila, izvršio je mr Radiša Đurić, šef Službe za pomoćnu mehanizaciju u Direkciji za proizvodnju uglja. – Nadgradnja je izvršena na šasiji terenskog vozila češke proizvodnje marke „TATRA“ model T815 280 formule točkova 6×6. Nadgrađeni deo vozila, objašnjava Đurić, sastoji se od 2 rezervoara za smeštaj transmisionog i hidrauličkog novog ulja kojim se snabdevaju reduktori i hidraulički sistemi tokom obavljanja servisa na rudarskim sistemima i jednim rezervoarom za sakupljanje istrošenih transmisionih i hidrauličkih ulja, kaže on i nastavlja: -Pored toga nadgradnja poseduje još jedan rezervoar za smeštaj vode za pranje sklopova nakon obavljenog servisa. Pumpe za usisavanje hidraučlikih i transmisionih ulja su vakumske i imaju protok koji je komisijski dokazan prilikom prijema vozila od oko 60 lit/min, a za nalivanje novih ulja pumpe primaju pogon od kompresorskog agregata kapaciteta od 60 – 80 lit/min, što obezbeđuje sipanje ulja u jedan reduktor za 5-8min. Vozilom se može izvršiti zamena ulja do 30m visine. Po završenom servisu omogućeno je pranje svih sklopova mašinom za toplo pranje koja je ima poseban agregatat koji je smešten u nadgradnji vozila. Pomenuta nadgradnja je obezbeđena neophodnim meračima protoka ulja u jednom i u drugom slučaju upotrebe. Ovakvo vozilo sa pomenutom nadgradnjom je jedinstveno kao u našoj zemlji tako i okruženju, rekao je mr Radiša Đurić.

Inače, kako saznajemo, u toku su pripreme za obuku rukovaoca za rad sa ovim vozilom. Nakon završene obuke otpočeće i praktična primena specijalizovanog vozila u sklopu servisnih i remontnih aktivnosti mašinske službe na Površinskom kopu „Drmno“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari