Može li Srbija bez šaltera? 1Drgana Bečić Foto: MDULS

Ove godine je samo dva do tri odsto roditelja išlo u vrtić da popunjava formulare ne bi li upisali decu u vrtić.

Svi ostali – znači većina – odlučila se na jednostavniji način – klikom na svom računaru, koristeći usluge eUprave.

Ovu naviku u dobroj meri pokrenula je epidemija korona virusa I potreba za ograničenjem kontakata. Prednosti elektronskih usluga e Uprave mnogi građani su osetili letos, kad su mere opreza popustile. Zbog odlaska na letovanje mnogi su elektronski zakazivali vakcinaciju, a kasnije dobijali potrebne potvrde za putovanje u inostranstvo pomoću računara ili mobilnog telefona.

„Napredak će biti još veći kada završimo pripreme za primenu elektronskog potpisa, odnosno elektronske identifikacije preko mobilnog ili tableta, što se očekuje do nove godine“, kaže za Danas Dragana Bečić, pomoćnica direktora Kancelarije za IT eUpravu Vlade Srbije. Ona dodaje da im je cilj da što veći broj građana koristi ove elektronske pogodnosti jer će tako uštedeti vreme, nerve i novac.

Kako je navela, u Srbiji trenutno postoji pet sertifikacionih tela koji izdaju kvalifikovane elektronske sertifikate, a novina koju sprema Kancelarija za IT i eUpravu je u tome što ga neće izdavati na plastičnoj kartici ili USB-u, nego će biti dostupan na mobilnom telefonu ili tabletu.

„Svi koji budu imali aplikaciju ConsendID imaće mogućnost da besplatno dobiju elektronski potpis. Aplikacija će biti zaštićena pin-om koji zna samo korisnik“, kazala je Bećić.

Podsetila je i da građani Srbije za dobijanje elektronske identifikacije, odnosno elektronskog identiteta, trenutno koriste Portal eid.gov.rs, koji im omogućava da se predstave (elektronski identifikuju) kada žele da koriste usluge eUprave.

Taj portal, kako je dodala, omogućava im da sa jednim korisničkim nalogom pristupaju većem broju portala – eUprave, lokalne poreske administracije, portalu eZdravlje, esDnevniku, navodeći da se radi i na integraciji sa ostalim velikim državnim institucijama poput Agencije za privredne registre, Poreske uprave, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja.

Prema podacima Kancelarije više od milion građana od 25 do 60 godina koristi usluge eUprave. To su ljudi, pokazuju istraživanja, koji rade, putuju svakog dana na posao, idu po dete u školu ili vrtić i stvarno moraju da vode računa o svakom minutu.

Bećić je ukazala da se sada prave završni koraci koji će dovesti do toga da šalteri u Srbiji odu u istoriju.

„Dolaze mlađe i mlađe generacije. Ta generacija neće biti generacija koja će da ode u poštu da plati račun, nikada. Menja se i uprava, menja se i svest državnih službenika“, rekla je Bećić navodeći da su prošle godine, početkom pandemije, i najteže birokrate shvatile da sa starim sistemom ne može dalje.

Sve ove promene deo su reforme javne uprave, koja se u Srbiji sprovodi uz pomoć EU. Evropska unija pruža kontinuiranu finansijsku i tehničku podršku Republici Srbiji u reformi javne uprave, što podrazumeva i unapređenje kvaliteta i dostupnosti javnih usluga građanima i privredi. Samostalno, ili u saradnji sa drugim donatorskim organizacijama i partnerima, Evropska unija podržala je više komplementarnih procesa koji imaju za cilj uspostavljanja efikasnijeg, transparentnijeg i za građane i privredu jeftinijeg sistema pružanja usluga.

Može li Srbija bez šaltera? 2

Skoro četiri miliona evra donacija kroz IT opremu i softver, rezultiralo je postavljanjem temelja za uspostavljanje e-Uprave kakva je danas u Srbiji. Ovim je podržano stvaranje državnog data centra, povezivanje baza podataka i registara relevantnih za poboljšanje pružanja usluga, i na kraju dovelo do uspostavljanja internet portala e-Uprava.

Kasnije, niz programa podrške RJU koje je finansirala EU, kao što je direktna budžetska podrška za reformu javne uprave od 70 miliona evra, doprinosili su unapređenju pružanja usluga, među kojima danas primarnu ulogu ima razvoj e-Usluga.

Najnoviji primeri uspešne podrške EU leže u strateškom planiranju daljeg razvoja e-Uprave za period 2020-2022., pojednostavljivanju i optimizaciji raznih administrativnih postupaka za privredu kroz popularni program e-Papir, u kojem se posebno izdvaja javni Registar administrativnih postupaka.

Glavni koordinator reforme javne uprave u Srbiji je Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari