Da li „krepka“ znači nežna, spokojna, srećna, vedra, snažna ili rumena, jedno je od pitanja sa jučerašnjeg završnog ispita iz srpskog jezika koje je namučilo male maturante.
Dilema je bilo i oko zavisnih rečenica, tumačenja osobina glavnog lika iz Kočićevog „Jazavca pred sudom“, o čemu govori odlomak Andrićevog „Mosta na Žepi“ i kako ljubavno osećanje lirskog subjekta u pesmi Vaska Pope „Očiju tvojih da nije“ utiče na doživljaj prostora. Učenici osmog razreda iz nekoliko beogradskih osnovnih škola slažu se da test iz srpskog nije bio težak, ali napominju da je u nekoliko pitanja bilo ponuđeno više sličnih odgovora zbog čega nisu bili sigurni da li su zaokružili tačna rešenja.
– Mene je reč „krepka“ asocirala na izraz „okrepiti“ pa sam napisala da znači snažna. Dvoumila sam se o osobinama glavnog lika iz pripovetke „Jazavac pred sudom“, jer iz odlomka koji je dat u testu nisam bila sigurna da li su tačna dva ili tri ponuđena odgovora. Gramatika mi je bila laka jer se takmičim iz srpskog jezika.
Očekujem da ću matematiku dobro uraditi jer sam već polagala prijemni u Matematičkoj gimnaziji i nadam se da ću se tu upisati – rekla nam je osmakinja Mina Stamenić.
Njena drugarica Jana Ristić kaže da joj je test bio lakši nego na probnom završnom ispitu.
– Verovatno neću imati 20 poena jer sam napravila dve, tri greške. Ja sam za „krepka“ napisala da znači vedra. Bilo mi je teže i pitanje u kom je trebalo zaključiti da li se u odlomku koji je dat u testu govori o mostu ili reci. Za test iz srpskog sam se sama spremala. Očekujem dobar rezultat na kombinovanom, a nadam se da ću dobro uraditi i matematiku – kaže Jana, koja planira da upiše smer farmaceutski tehničar u medicinskoj školi.
Osmakinja Natalija Ristovski slaže se da srpski nije bio komplikovan, ali ukazuje da je u nekim pitanjima bilo ponuđeno više sličnih odgovora, a svako je zaokružio drugačije ono što je smatrao tačnim. I nju i njene drugove iz razreda je zbunila reč „krepka“.
– Ja sam napisala da to znači nežna. Deca su se dvoumila i da li je rečenica „Morao sam da sačekam celo jutro da bih ga video“ namerna ili uslovna. Za završni ispit iz srpskog i matematike sam se sama spremala, a za kombinovani sam išla na pripreme. Veliku pomoć smo imali od nastavnika koji su nam držali pripremnu nastavu i tokom nastave na daljinu. Planiram da upišem društveno-jezički smer u Prvoj ili Petoj beogradskoj gimnaziji – rekla nam je Natalija.
Osmaci danas polažu završni ispit iz matematike, a sutra rešavaju kombinovani test. Na ispit iz matematike učenici treba da ponesu đačku knjižicu sa overenom fotografijom i upisanim identifikacionim brojem učenika, grafitnu olovku, plavu hemijsku olovku, gumicu, lenjir, trougao i šestar.
Pomoćnik ministra prosvete za osnovno obrazovanje Milan Pašić rekao je juče da završni ispit ove godine polaže oko 68.000 učenika i da u srednjim školama ima dovoljno mesta za sve.
On je podsetio da je za razliku od prethodnih godina kada su testovi štampani u štamparijama koje su izvan sistema obrazovanja, ove godine promenjena cela procedura i da je realizacija završnog ispita digitalizovana u svim procesima koji se tiču pripreme, pregledanja i obrade testova.
– Nakon što đaci završe test, škole ih vraćaju školskim upravama, a oni Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Novina ove godine je da će se testovi pregledati digitalno. Tu se testovi skeniraju, a softver će pregledati zadatke zatvorenog tipa, dok će zadatke otvorenog tipa pregledati nastavnici pomoću računara – kaže Pašić.
Prema njegovim rečima, na taj način je smanjen broj nastavnika koji pregledaju, a neće biti angažovano ni 5.000 šifranata kao prethodnih godina.
– Nastavnici koji budu pregledali zadatke otvorenog tipa neće znati čije zadatke pregledaju, iz koje škole i kog grada. Svaki zadatak pregledaće po dva nastavnika, a ukoliko se njihovo bodovanje razlikuje, treći nastavnik-supervizor donosi konačnu odluku – rekao je Pašić.
Pomoćnik ministra je najavio i da će upis u srednju školu biti elektronski.
Traže povratak elektro odeljenja Tehničkoj školi Majdanpek
Majdanpek – I svršeni osnovci iz majdanpečke opštine, kao i njihovi vršnjaci u Srbiji započeli su polaganje male mature testom iz maternjeg jezika. Tridesetak njih se nada da će Ministarstvo prosvete promeniti odluku i odobriti jedno odeljenje elektrotehničar informacionih tehnologija u tehničkoj školi Majdanpek. U protivnom, za željeno zanimanje moraće da se prijave u nekoj drugoj školi u nekom drugom gradu, budući da u dve srednje škole u Majdanpeku mesta ima 120 mesta, a osmi razred završava 179 đaka. Nisu u Majdanpeku sedeli skrštenih ruku i reagovali su čim se u Konkursu za upis nije našlo odeljenje elektrotehničara informacionih tehnologija. Tada je Tehnička škola, sa potpisima roditelja zainteresovane dece za ovaj smer, uputila zahtev Školskoj upravi u Zaječaru, a potrebu postojanja ovog odeljenje nadležnoj Školskoj upravi obrazložio je i predsednik majdanpečke opštine. Ni u Dopuni konkursa za upis učenika u srednju školu za školsku 2020/2021. godinu ovog odeljenja nema. Ne odustajući, roditelji osmaka su uputili zahtev ministru prosvete tražeći ovo odeljenje i priložili peticiju sa potpisima 600 Majdanpečana koji podržavaju inicijativu roditelja, učenika i profesora Tehničke škole. U dopisu se pored ostalog pitaju ko je zatajio.
„Da li naš predsednik nije bio dovoljno ubedljiv ili se naša školska uprava, pod uticajem svoje lokalne samouprave, oglušila o naš zahtev jer Zaječaru odgovara da dobije više đaka, s obzirom na to da naša deca u ovakvoj situaciji odlaze u srednje škole u Zaječaru, veoma retko u Boru, navodi se pored ostalog u dopisu koji je iz Majdanpeka otišao u Ministarstvo prosvete. J. B. K.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.