Muzej automobilaFoto: FoNet/ Marko Dragoslavić

Muzej automobila koji je osnovan pre 30 godina u Beogradu više ne postoji, a kakva će biti sudbina starih, retkih automobila, od nadležnih danas nismo dobili odgovore.

Prinudno iseljenje muzeja i zbirke oldtajmera iz zgrade u Ulici majke Jevrosime broj 30 počelo je dans, jer Grad Beograd kao suosnivač ove ustanove kulture nije našao alternativni prostor za kolekciju od nacionalnog značaja, nakon što je zgrada posle restitucije vraćena starim vlasnicima.

Zgrada koja je izgrađena 1929. godine kao Moderna garaža, po projektu ruskog arhitekte Valerija Staševskog ima status kulturnog dobra. Muzej automobila je zajednički osnovan 1994. godine od strane Skupštine grada Beograda i kolekcionara automobila, reditelja i bivšeg ministra kulture Bratislava Petkovića, koji je preminuo 2021. godine.

Četvorotočkaši koji svedoče o srpskoj istoriji i kulturi, među kojima su oldtajmer Josipa Broza Tita i auto ubijenog premijera Zorana Đinđića, po nalogu izvršitelja premeštaju se na nove lokacije. Od zanimljivih eksponata muzej čuva i lične stvari Sretena Kostića, prvog srpskog šofera, koji je vozio kralja Petra, kao i farove automobila u kojem se nalazio kralj Aleksandar kada je na njega izvršen atentat.

Kuda sa automobilima

Prema rečima Vladimira Atanackovića, predsednika Srpskog Saveza za istorijska vozila, Beograd je bio jedan od retkih gradova u Evropi koji je imao Muzej automobila.

On je za Vreme naveo da što se tiče restitucije “tu je stvar čista”, ali da ono što je alarmantno jeste da Grad Beograd koji je bio suosnivač nije uradio ništa da se nađe neki novi prostor za Muzej, a restitucija je završena još pre nekoliko godina.

“I dočekali smo poslednji dan da se iseljavaju automobili i kompletna arhivska građa na neke privatne lokacije po Beogradu uz pomoć volontera i prijatelja muzeja”, rekao je Atanacković, dodajući da će eksponati biti ugroženi ako se na ovakav način skladište.

Srpski Savez za istorijska vozila apelovao je da se naže adekvatan prostor gde bi muzej mogao da bude preseljen, a u međuvremenu automobili će biti rasutu po privatnim garađama.

Povodom prinudnog iseljenja Muzeja automobila Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu ocenjuje za Danas da je to velika greška i da je nedopustivo da se zbirka vrednih i retkih automobila raspe po celom gradu i da na kraju postane plen privatnih kolekcionara.

Jovanović je naglasio da je Muzej automobila gradska ustanova kulture, sa velikom tradicijom, koja predstavlja svedočanstvo o evoluciji automobilske industrije i dizajna u prethodnih skoro jedan vek.

– Grad nije obezdebio alternativni prostor, pa je zato iseljavanje muzeja danas velika greška. Bojim se da će oni koji bez problema lupaju meklarene, uskoro lupati i ove automobile. Ako je problem u prostoru u starom gradskom jezgru, neverovatno je da Grad nije našao adekvatan prostor na Novom Beogradu, koji postaje nova žila kucavica – istakao je Jovanović.

Istovremeno, predsednica Gradskog odbora Stranke slobode i pravde Beograd Mila Popović pita kako je moguće da godinama gradska uprava Beograda ne rešava prostor za Muzej automobila i dovede do toga da će Beograd ostati bez njega.

Aleksandar Šapić zatvara vrata gradske uprave za kolekciju starih automobila i oduzima Beogradu Muzej. Na Privremenom organu grada Beograda od preko 100 tačaka po sednici, on nije uspeo da reši pitanje lokacije beogradskog muzeja oldtajmera“, navela je Mila Popović u saopštenju.

U kolekciji se, kako je navela Popović, nalazi 100 automobila od kojih je nastariji iz 1897.

„Kao što vredne stare zgrade Šapić naziva ‘udžericama’, tako možemo samo da pretpostavimo da ovakve automobile naziva ‘starudijama’, jer za Šapić – Šešelj koaliciju ne postoji istorija niti vrednost ako u tim pričama nema njih, pa čak i kada je raniji suosnivač Muzeja njihov bivši ministar za kulturu“, navela je ona.

Popović je ocenila da će apsolutno sve u Beogradu što ima dušu „zatrti samo da bi ostali na vlasti i svo vreme će ulagati u zadržavanje fotelja, pa čak i glasovima ljudi koji u Beogradu ne žive“.

Da su to vreme uložili u rešavanje problema, možda čak i ovako nesposobni, neki bi rešili, a među njima i prostor za Muzej automobila“, smatra Mila Popović.

Do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovore iz Grada Beograda i Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture, te ostaje nepoznato da li će gradske i republičke vlasti naći rešenje za muzej i oldtajmere. Automobili, drugi eksponati i brojna arhivska građa, koja čini kolekciju od neprocenjive nacionalne istorijske i tehničke vrednosti, do daljeg će biti nedostupni javnosti.

Kustos muzeja: Što pre naći alternativni prostor

Marko Miljković, kustos muzeja izjavio je da što pre treba naći alternativni prostor. Dodao je da lični kontakti i prijatelji smeštaju ove automobile, ali da je to privremeno rešenje.

„To bi bila velika šteta, ovo je jedan od retkih tipova muzeja, ne samo kod nas, gde je jedini. I u čitavoj Evropi nema mnogo ovakvh, ovo predstavlja zaostavštinu tehničke kulture na ovim prostorima… Apelujem svim nadležnim gradskim i republičkim službama da se to stanje što pre reši, bojim se da ako to potraje nekoliko meseci, godina, da će to biti i kraj samog muzeja“, istakao je kustos muzeja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari