Menadžment evropske filijale Dženeral Motorsa najavio je prilikom prošlonedeljnog potpisivanja ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji te kompanije sa kragujevačkom Zastavom da planira da u dogledno vreme izgradi jednu fabriku u jugoistočnoj Evropi. Kakve su šanse da Srbija bude ta zemlja u jugoistočnoj Evropi u kojoj će najveća svetska auto-kompanija Dženeral Motors, izgraditi ili na drugi način, strateškim partnerstvom sa Zastavinom Fabrikom automobila, na primer, ima firmu za produkciju svojih automobila?

Uhodavanje proizvodnje „punta“

U Zastavi auto, novoformiranoj firmi za saradnju sa Fiatom, dosad je proizvedeno 70 „punta“, odnosno „zastave 10“, od 192 automobila tog modela koliko do kraja jula treba da siđe sa ovdašnjih proizvodnih traka.

Menadžment evropske filijale Dženeral Motorsa najavio je prilikom prošlonedeljnog potpisivanja ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji te kompanije sa kragujevačkom Zastavom da planira da u dogledno vreme izgradi jednu fabriku u jugoistočnoj Evropi. Kakve su šanse da Srbija bude ta zemlja u jugoistočnoj Evropi u kojoj će najveća svetska auto-kompanija Dženeral Motors, izgraditi ili na drugi način, strateškim partnerstvom sa Zastavinom Fabrikom automobila, na primer, ima firmu za produkciju svojih automobila?

Uhodavanje proizvodnje „punta“

U Zastavi auto, novoformiranoj firmi za saradnju sa Fiatom, dosad je proizvedeno 70 „punta“, odnosno „zastave 10“, od 192 automobila tog modela koliko do kraja jula treba da siđe sa ovdašnjih proizvodnih traka. Direktor Zastave auto Zoran Bogdanović kaže da će u julu biti proizvedena mini serija domaćeg „punta“, koja će poslužiti za uhodavanje proizvodno-montažnih linija i otklanjanje eventualnih nedostataka i propusta u proizvodnom procesu. U avgustu, prema njegovim rečima, u Zastavi će biti proizvedeno između 400 i 500 „punta“, koliko će i ubuduće iznositi mesečna produkcija tog modela.

U traženju odgovora najpre treba poći od činjenice da je Dženeral Motors potpisivanjem ugovora o petogodišnjoj saradnji sa Zastavom, u stvari, već došao u Srbiju. Za razliku od italijanskog Fiata, koji je kragujevačkoj fabrici prodao licencu za produkciju „punta“ („zastave 10“), Dženeral Motors je Zastavi poverio sklapanje Opelovog modela „astra klasik 2“, koji će sa Zastavinih proizvodno-montažnih traka silaziti sa oznakom Opela. Ovo, pojednostavljeno, znači da je Zastava na svojevrstan način već uključena u sistem proizvodnje Dženeral Motorsa i njegovih filijala i kćerki firmi širom sveta. U tom sistemu Dženeral Motorsa širom sveta radi negde oko 280.000 radnika, koji proizvode nekoliko miliona automobila godišnje.
A da je Zastava, na svojevrstan način već ušla u sistem Dženerl Motorsa, svedoči i činjenica de je ugovorom o poslovno-tehničkoj saradnji te kompanije sa ovdašnjom fabrikom automobila predviđeno da u Kragujevcu, pored montaže „astre klasik 2“, u perspektivi, najverovatnije tokom 2009, otpočne sklapanje još jednog Opelovog modela automobila.
– Dženeral Motors je u Zastavi dobio jakog partnera, i nadamo de da će naša saradnja biti uspešna i dugoročna – izjavio je direktor Dženeral Motorsa za centralnu i istočnu Evropu Dankan Aldret, odgovarajući na pitanje novinara Danasa da li ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji predstavlja uvod u strateško partnerstvo dveju kompanija, napominjući, doduše, da je o toj vrsti partnerstva još rano govoriti.
Dženeral Motors je, dakle, potpisujući ugovor o saradnji za Zastavom već došao u Srbiju, ali je primetno i da u poslovne odnose sa njenom jedinom auto-firmom (Zastavom) ulazi oprezno, što je sa aspekta međunarodne percepcije ovdašnjih političkih i ekonomskih prilika i razumljivo. Na potezu su, znači, Zastava i država Srbija. Da bi započela realizaciju ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji sa Dženeral Motorsom Zastava najpre treba da ove i naredne godine na domaćem tržištu proda 8.300 „astre klasik“, proizvedenih u Opelovim pogonima u Nemačkoj. Potom, sredinom naredne godine, treba da se dokaže u sklapanju istog modela u pogonima ovdašnje Fabrike automobila. Država je, sa svoje strane, pokazala dobru volju, odobravajući uvoz i plasman onih 8.300 „astri“ bez carine, te će se taj model ovde, umesto 13.500 evra, prodavati po ceni od 10.800 evra.
Većina poznavalaca situacije u Zastavi i ostatku domaće auto-industrije sasvim osnovano pretpostavlja da će kragujevačka fabrika uspešno položiti test, odnosno da će bez većih poteškoća, sredinom naredne godine, početi da montira Opelovu „astru“. Uspešnim početkom sklapanja Fiatovog „punta“, što je složenija tehnološko-proizvodna operacija od montaže „astre klasdik“ dokazala da je i dalje sposobna da proizvodi automobile najnovije generacije. I dalje je, međutim, nepoznanica kako će se u svemu ovome ponašati država Srbija, čiji je odnos prema Zastavi i ostatku domaće auto-industrije sve do skora bio, najblaže rečeno, neiksren. Država jeste minulih godina u Zastavu uložila nekih desetak milijardi dinara (nešto više od toga joj je i vraćeno kroz poreze i doprinose), ali je to činila ponajviše zarad kupovine socijalnog mira u Kragujevcu i Šumadiji. Otuda je Zastava i bila prinuđena da stari dug Fiatu i vrati sama, a da investiciju za modernizaciju pogona i opreme uoči početka proizvodnje domaćeg „punta“ u Kragujevcu finansira, uprkos obećanjima državne pomoći, sopstvenim sredstvima obezbeđenim privatizacijom i prodajom pogona i objekata širom bivše SFRJ.
No, ako je suditi po izjavama potpredsednika Vlade Božidara Đelića i ministara Mlađana Dinkića i Predraga Bubala, zabeleženim na prošlonedeljnom potpisivanju ugovora Zastave sa Dženeral Motorsom, čini se da i državni vrh polagano počinje da menja sopstvenu percepciju privrednog razvoja zemlje, odnosno da počinje da shvata da je automobilska industrija okosnica svake zdrave i prosperitetne privrede u svetu, te da, pored nje, treba ulagati i u ostale industrijske grane, posebice one koje iziskuju primenu savremenih tehnologija. – Vlada će podržati domaću auto-industriju, a spremna je da da posebne povlastice Zastavi za pronalaženje strateškog partnera. Država će ulagati i u elektronsku industriju, kao i u proizvode visoke tehnologije. Za ove tri industrijske grane biće obezbeđeni posebni finansijski podsticaji – izjavio je nakon potpisivanja ugovora Zastave i Dženeral Motorsa ministar ekonomije Mlađan Dinkić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari