Deseta pesnička knjiga Zvonka Karanovića „Iza zapaljene šume“ („LOM“) svojevrsni je u tematskom i formalnom smislu nastavak njegovih prethodnih pesničkih knjiga „Mesečari na izletu“ (2012), „Kavezi“ (2013) i „Zlatno doba“ (2015), u kojima je on nastavio traganja za hibridnim formama u odnosu na svoj pesnički opus tokom 1990-ih.
Istražujući mogućnosti pesme u prozi ili „pesničkog romana“ i u najnovijoj knjizi Karanović kroz tridesetak lirskih sekvenci ispisuje autentičnu poetsku novelu, zapravo dramu o usamljenosti i međusobnom traganju za smislom jednog muškog i ženskog junaka. Ovo poetsko-kinematografsko putovanje kroz unutrašnji svet junaka, svet koji podseća na scenografiju digitalnog akvarijuma, postindustrijskog, distopijskog, kosmopolitskog „Diznilenda“, poprište je emotivne hronike protagonista, njihovih opsesija, strahova, neuroza i bekstva od usamljenosti ali i filozofskog promišljanja sveta u potrazi za vlastitim identitetom i smislom ljudskosti.
Ovaj autentični lirski „roud movie“ kao i u prethodnim Karanovićevim knjigama, obeležen je svojevrsnom generacijskim osećanjem melanholije i teskobe ali i romantičarsko-dionizijskim ritmovima pobune karakterističnim za čitav njegov književni opus prožet rokenrol kulturom i njenim arhetipovima strasti, vitalizma i pobune. Reference na tradicije književnog neoromantizma koji je svoj lirizam i emotivnu snagu izvlačio iz vekovnih iskustava pobune, ljubavi, patnje, mržnje i iskupljenja i njenog nastavljača, umetničke postavangarde 1970-ih godina i rokenrol kulture, temeljna su obeležja Karanovićevog pesničkog svetonazora i u ovoj knjizi. Koristeći kao i dosad različite pesničke postupke, hibridizacije različitih pesničkih tradicija, varijacije i multižanrovska i multimedijska ukrštanja i aproprijacije iz vanknjiževnih umetničkih sfera (film, muzika) i pop-rok kulturnih derivata, Karanović stvara niz snažnih pesničkih slika o ljudima u potrazi za ljubavlju, usamljenosti i egzistencijalnim strahovima savremenog čoveka. U svetu koji je danas neprekidno otvoren preobražajima i radikalno novim žanrovima postojanja i različitim artističkim i kulturnim deregulacijama, Karanović i u svojoj najnovijoj knjizi ostaje autentična vrsta pesničkog i konceptualnog DJ koji se opire svakoj vrsti umornog, akademskog, činovnički depresivnog, konzervativnog i razočaranog pesimiste tragajući za novim spoznajama, emotivnim i intelektualnim senzacijama i prostorima humanosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.