Na vojnoj vežbi na Pešteru najavljena promocija modernizovanog tenka M-84 1Foto: Srđan Popović / CC BY-SA/ Wikipedia

a Pešteru je za sutra (subota) zakazana velika vojna vežba pod nazivom “Sadejstvo 2020”, na kojoj će, prema zvaničnoj najavi, biti prikazano sve čime Vojska Srbije trenutno raspolaže, među kojima je  veći broj noviteta u naoružanju VS.

U  Ministarstvu odbrane  kažu da će javnost sutra na Pešteru moći da vidi kako dejstvuje oko 40 vazduhopolva, te 150 sistema i neborbenih i borbenih vozila, od kojih je, bez ikakve dileme, najznačajniji modernizovani tenk M 84, čiju je proizvodnja jugoslovenska vojna i ostala industrija bila osvojiila u prvoj polovini 80-tih prošloga veka, preciznije pre 37 godina.

Modernizacija tenka  M 84, koja je najavljivana još 1991., i koja se realizuje godinama unazad, jedan je od najvećih, ako ne i najveći razvojni poduhvat domaće vojne industrije.

Modernizovani tenk M 84 sutra će, na Pešteru, javnosti biti predstavljen u dve varijante, ili razvojne faze – AS1 i AS2.

U Tehničko remontnom zavodu u Čačku, proletos, preciznije 8. juna, predstvaljena je varijanta AS1, i tom prilikom je rečeno da su u toj fazi modernizacije tenka M 84 osavremenjeni oklopna i opšteelektronska zaštita, zatim gusenice i cev topa.

Urađena je i potpuna digitalizacija mesta komandira, nišandžije i vozača tenka.

U prvoj razvojnoj fazi AS 1, modernizovani tenk M 84 ima  devet, a u drugoj (AS2) još dvanaest novih podsistema.

Obe varijante modernizovanog tenka u takvom su razvojnom statusu da mogu, tvrde nadležni,  da se uključe u združena taktička uvežbavanja, da se vidi kako funkcionišu u prirodnom taktičkom okruženju.

Javnost  će sutra, kako se najavljuje, moći da vidi i gađanje tenka u pokretu, što je retka prilika…

Očekuje da će nulta serija prve varijante osavremenjenog tenka M 84 da bude lansirana do kraja godine, kada  bi trebalo i da bude uvrštena u naoružanje Vojske Srbije.

Napomenimo s ovim u vezi da je u Zastava kovačnica nedavno počelo osvajanje proizvodnje tenkovskih gusenica, koje do sada nisu izrađivane u Srbiji.

Proizvodnja gusenica  u Zastavinoj kovačnici osvaja se, saznajemo, na osnovu dokumentacije Vojno tehničkog instituta (VTI) u Beogradu, čiji su stručnjaci, krajem 70-ih i početkom 80-ih prošloga veka, dali ključni doprinos realizaciji projekta „Kapela“,  koji se odnosio na proizvodnju prvog jugoslovenskog tenka M 84, koji je izrađivan prema licenci za ruski osnovni tenk T 72.

Gusenice čija se proizvodnja osvaja u Kragujevcu biće, kako doznajemo,  rezervni delovi za istovetne pozicije na tenkovima M 84 i T 72.

Prema dostupnim podacima, u Vojci Srbije  operativno je još oko 200 tenkova 8 M4, te određeni broj tenkova  T 72, a iz  Rusije, prema ranijim najavama,  treba da stigne, ili je već stiglo,  još 30  osavremenjenih tenkova te vrste (T 72), čije dopremanje  Dunavom je, kako se špekulisalo, sprečavala Rumunija.

U bivšoj SFRJ, inače, proizvedeno je ukupno oko 640 tenkova M 84, koji su rađeni prema licenci za ruski tenk T 72, ali je brojnim izmenama koje su realizovali domaći stručnjaci, bio svojevrsna kombinacija istočne i zapadne tehnologije, usled čega je, krajem 80-ih i početkom 90-ih, prema oceni i inostranih vojnih stručnjaka, bio jedno od najbojih oklopnih borbenih  vozila te vrste na svetu.

Ostala je u sećanju čuvena trka između američkog „Abramsa“ i M 84, u vreme „Pustinjske oluje“ u Kuvajtu, gde je jugoslovenski tenk  bio znatno brži od svog američkog konkurenta. Kuvajćani su ga od milja zvali „Dečko“, dok su Pakistanci tvrdili da je mnogo bolji od američkog „Abrambsa“.

Kuvajt je, početkom 90-ih, kupio 2015, tenkova M 84, a do 1992. isporučeno. mu je 149. Isporuke su 1992. obustavljene zbog ratnog raspada nekadašnje jugoslovenske državne zajednice.

S tim u vezi ostalo je zabeleženo da su Srbi i Hrvati i u vreme rata u Hrvatskoj, 1992., zajednički isporučili jedan kontingent tenkova M 84 u Kuvajt.

Taj tenk se, naime, sklapao u fabrici „Đuro Đaković“ u Slavonskom Brodu, i Hrvati su kontingent namenjen Kuvajtu, te 1992., bili rasporedili duž fronta protiv JNA širom Hrvatske.

Ubrzo su, međutim, shvatili da im je novac potrebniji, te su srpski i hrvatski stručnjaci, u vreme rata, otputovali u Kuvajt i tamošnjim vojnim vlastima zajednički predali određeni broj tenkova.

Ugovorena isporuka 250 tenkova M 84 i izvoz tehnologije za njegovu proizvodnju u Pakistan,  u vrednosti od blizu milijardu dolara, početkom 90-ih sprečio je  rat u bivšoj Jugoslaviji.

U proizvodnju tenka M 84 učestvovalo je čak 240 jugoslovenskih preduzeća iz svih republika bivše SFRJ, kao i još hiljadu dobavljačkih firmi.

Kupole i gusenice proizvodili su se u slovenačkom metalurškom kombinatu Ravne, motori su izrađivani u bosanskom FAMOS-u i beogradskom 21. maju,  topovi su pravljeni u Travniku, optika u sarajevskom Zraku, ležajevi u Kotoru, pešadijski i protivavionski mitraljezi u kragujevačkoj Zastavi, hidraulika u Prvoj petoletki u Trsteniku, elektronika u Banjaluci, kotrljajući ležajevi u “14.oktobru” iz Kruševca, automati za punjenje i pražnjenje topa u subotičkom  Severu…

Za sklapanje tenka uslove su imale GOŠA iz Smederevske Palanke, Mašinska industrija iz Niša, te „Đuro Đaković“ iz Slavonskog Broda.

Maršal Josip Broz Tito odlučio je da finalista bude fabrika ihz Slavonskog Broda…

Krajem prethodne i početkom ove decenije bilo je zvaničnih inicijativa da Srbija i Hrvatska zajednički obnove proizvodnju tenka M 84.

Ispostavilo se, međutim, da ni jedna ni druga država nisu imale ni dovoljno novca za obnavlanje te proizvodnje, ali ni  tržište za plasaman tenkova.

Procenjuje se, naime, da  pokretanje proizvodnje tenkova bez obezbeđenog tržišta za najmanje 500 „oklopnika“  nije isplativo.  Da li će da se isplati Srbiji, ostaje da se vidi.

Vojna vozila iz Zastave

Na sutrašnjoj vežbi na Pešteru biće, saznaje naš list, predstavljena i vojna vozila čija se proizvodnja osvaja u Zastavi TERVO, firmi koja privređuje u pogonima Zastave kamiona u stečaju.

Zastava će na Pešteru, prema nezvaničnim informacijama, da predstavi četiri vozila, među kojima su borbeno vozilo MRAP i neborbeni Pasat.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari