„Putem kvazinaučnih izmišljotina, kroz udžbenike biologije i sociologije, čije su sadržaje odobrili nadležni državni organi, đacima se otvoreno i zvanično plasira ideologija i praksa homoseksualnosti i transrodnosti“, reči su vladike bačkog Irineja, koje je izneo u autorskom tekstu objavljenom na sajtu SPC, povodom verske nastave koja je navodno diskriminisana zbog „LGBT ideologije“.
Vladika bački Irinej optužio je Ministarstvo prosvete ali i vladu Srbije da promovišu evropske vrednosti i vrline, misleći na LGBT populaciju, kroz udžbenike biologije i sociologije, te da je veronauka „podređen“ predmet, a da je broj učenika koji je pohađaju – smanjen.
„U situaciji smo da je u Srbiji đacima pravoslavne vere uskraćena mogućnost korišćenja udžbenika na časovima veronauke koje je Crkva pripremila u skladu sa svojom zakonskom obavezom. Istovremeno se putem kvazinaučnih izmišljotina, kroz udžbenike biologije i sociologije, čije su sadržaje odobrili nadležni državni organi, đacima otvoreno i zvanično plasira ideologija i praksa homoseksualnosti i transrodnosti. To je prava slika stanja vapijuće diskriminacije u koje je danas dovedena verska nastava, a svu odgovornost za to nose i snose Ministarstvo prosvete i ostale nadležne državne institucije, kao i pojedinci koji se oglušuju na apele za saradnju koje su više puta javno uputili patrijarh srpski Porfirije i svi čelnici tradicionalnih crkava i verskih zajednica u Srbiji“, naveo je vladika Irinej, koji je upitao Vladu Srbije koga su pitali da li, pored postojeće veronauke i alternativnog predmeta, treba uvoditi „neevropski” predmet vrednosti i vrline.
O tome da se kroz udžbenike biologije plasira ideologija i praksa homoseksualnosti i transrodnosti, ne samo da nema govora, već su upravo pod pritiskom SPC oni menjani, uprkos protivljenju struke, kao i nadležnih za pregledanje rukopisa udžbenika.
LGBT aktivista Predrag Azdejković smatra da je najveća greška koju je vlada Zorana Đinđića napravila bila uvođenje verske nastave.
„Vladika izmišlja, jer današnja deca izučavaju veronauku više od njega. Deca imaju veronauku osam godina u osnovnoj i četiri godine u srednjoj školi, što je 12 godina više nego kada se vladika školovao“, navodi Azdejković.
Lekcije su zasnovane na naučnim činjenicama, ističe on, dodajući da istraživanja o nasilju koje trpe LGBT srednjoškolci pokazuju da se o LGBT temama uopšte ne govori.
„Svi znamo kako crkva voli nauku. Izgleda da još uvek veruju da se Sunce vrti oko Zemlje i da bi nas zbog naučnih činjenica spaljivali na lomači. LGBT srednjoškolci nasilje trpe od svojih vršnjaka, ali i nastavnika. Ministartsvo prosvete nema volje ni hrabrosti da se tim problemom bavi čime samo pogoršava situaciju“, kaže Azdejković.
Goran Miletić, direktor Civil Rights Defendersa za Evropu, smatra da apsolutno nije tačno da je verska nastava podređena u školama, već da godinama postoji sasvim suprotan trend u okviru koga se pridaje ogroman značaj crkvi, školskim slavama, u okviru koga se dovodi u pitanje nauka i rezultati naučnih istraživanja.
„Potpuno je netačan deo o ‘pritisku ideologije homoseksualizma i transrodnosti’, jer je seksualna orijentacija varijetet ljudske seksualnosti, a ne ideologija i svođenje na zastarele medicinske termine. Sudeći po pismu vladike Irineja, pritisak postoji jedino od strane SPC. Sa druge strane, LGBT zajednica, a i svi građani Srbije očekuju školski program koji će biti u skladu sa naučno dokazanim činjenicama i principima na kojima je zasnovano društvo, a koji uključuju jednakost, nenasilje i prihvatanje različitosti“, navodi Miletić.
Smatra da je potpuno neprihvatljivo plašiti građane pričom o nekakvom nametanju rodnog i polnog identiteta ili bilo čemu sličnom, posebno jer se jedva pominju u školskom programu.
Naš sagovornik dodaje da su informacije o polnom i rodnom identitetu potpuno zasnovane na naučnim činjenicama, a da Srbija u svojim akcionim planovima ima i pripremu i usvajanje Zakona o rodnom identitetu kojim bi se ova tema i zakonski regulisala. Ističe da pominjanje polnog i rodnog identiteta u negativnom kontekstu nema veze sa činjenicama već sa željom konzervativnih krugova da pronađu još jednu tačku oko koje će zastrašivati građane.
Miletić navodi da netolerancija prema LGBT osobama raste u školama, što govori da se o njima u školi ne govori dovoljno.
„Činjenice i istraživanja nam govore da su mlade osobe u Srbiji mnogo netolerantnije nego ranije, da lakše opravdavaju nasilje i diskriminaciju i svoje stavove prema LGBT zajednici i drugim manjinskim grupama zasnivaju na predrasudama i stereotipima. Ovo se posebno loše odražava na same LGBT osobe koje odrastaju u netolerantnom okruženju, a sa druge strane im se stalno šalje poruka da njihov identitet nije prihvatljiv i da je pogrešno biti LGBT osoba. Dakle, potrebno je mnogo više lekcija zasnovanih na naučnim činjenicama i usmerenih na prihvatanju različitih identiteta i manjinskih grupa“, kaže Miletić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.