Najveći izazov doći do Vučićevih glasača 1Foto: S.Kosorić

Najveći izazov za sajtove koji se bave proveravanjem istinitosti vesti je kako doći do građana koji su ciljna grupa predsednika Srbije Aleksandra Vučića, zaključeno je na današnjoj panel diskusiji u okviru konferencije “Lažne vesti i izbori u regionu” koju je organizovao BBC na srpskom.

Razgovor je počeo podsećanjem na nedavni “fake news” kada se medijima pronelo da je u uglednom časopisu Financial Times objavljen tekst o ekonomskim napretcima Srbije, što je “kod nas” prva objavila agencija Tanjug, a za koji se, kako je rekla urednica portala Raskrinkavanje Vesna Radojević, nakon provere, ispostavilo da je plaćeni oglas ministra finansija Siniše Malog.

“Živimo u paradoksu gde digitalni mediji moraju da izađu offline i nastupe sa medijima sa nacionalnom frekvencijom koje građani najviše gledaju, ali to se naravno neće desiti jer smo čuli urednike RTS-a da uvek proveravaju vesti, a njima je glavni izvor vesti upravo Tanjug”, kazala je urednica Raskrinkavanja.

Sa ovom ocenom složila se i glavna i odgovorna urednica Istinomera Milena Popović koja je dodala da to smatra i “odgovornošću profesionalnih novinara”.

“Mi moramo da nađemo način da dođemo i do čitaoca Informera, ako treba da im kucamo na vrata i da im to čitamo, to su naši građani”, poručila je Popović.

Ona je kazala da smo danas izloženi jednoj industriji stvaranja paralelne stvarnosti koju čine politički akteri na čelu sa Vučićem, čije su izjave i najviše puta proveravane, ali i mediji i državne institucije.

“To funkcioniše tako što prvo politički akteri iznose netačne informacije, zatim mediji to isprate i na kraju, što je najopasnine, imamo i institucije koje učestvuju u fabrikovanju stvarnosti”, navela je Popović.

Urednik portala FakeNews Tragač Stefan Janjić istakao je da se, u borbi za veću vidljivost među građanima, najviše oslanjaju na svoje čitaoce koji njihove vesti dele na društvenim mrežama, a kao najvažniju istraženu vest tokom prošle godine, odnosno “splet vesti”, izdvojio je onu o vlasnicima albanskih pekara u Borči.

“To je pokazalo do čega mogu da dovedu dezinformacije i neodgovornost novinara – da čitavu grupu ljudi dovedete ispred pekare jednog čoveka koji je građanin ove zemlje, to je najekstremniji primer moći dezinformacije”, kazao je Janjić.

Još jedan od problema sa kojima se susreću novinari ovih portala jeste i nedostupnost zvaničnih podataka sa kojima bi potencijalno neistinite izjave mogle da se uporede.

“Nama je najveći problem taj što često ne možemo da dođemo do podataka, nemamo referencu u odnosu na koju poredimo istinu i iz toga sledi potpuno gubljenje poverenja u institucije koje bi trebalo da se postave kao ustanove sa kredibilitetom”, kazala je urednica Istinomera.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari