Dani otvorenog performansa u Splitu, koji će se ove godine održati u periodu od 20. do 25. aprila, sa temom „dopust“, ugostiće i dvojicu predstavnika iz Srbije, Sašu Stojanovića i Božidara Mandića, saopštili su organizatori. Na poziv organizatora i uz podršku Srpskog kulturnog društva iz Zagreba, Mandići Stojanovićizvešće performans pod nazivom „Namere“.

 

„Dopust“ je druga manifestacija performansa u Splitu, koja se kreće u festivalskom smeru. Koncepcija ovogodišnjeg festivala bazirana je na značenju same reči „dopust“. Da li je to period koji dolazi nakon određenog vremena rada, aktivnosti ili delovanja? U periodu „dopusta“ čovek je u stanju opuštanja i odmaranja nakon dužeg razdoblja umaranja. Šta bi nadalje bilo opuštanje unutar kulturno-umetničkog konteksta. Da li kulturno-umetnički projekat spada u sferu umora (pa time i rada) ili odmora (pa time ne spada u domen rada). Ili je to („dopust“) možda dozvola, dopuštenje da se nešto izvede ili napravi. Kako se dobija „dopust“ i za šta? Ponekad neformalno, nečiji znak većje dovoljan „dopust“ za neko delovanje. Ponekad jedino formalan „dopust“ ili dozvola može biti znak za delovanje. Kakvo i koje telo, čovek ili grupa ljudi može izdati dozvolu? Koja su trenutna krizna događanja i situacije koje se odvijaju na svetskom planu i šta sve sebi svetski čelnici dopuštaju. Na koji način se boriti protiv globalnog aparata koji vodi ka kolapsu društva, pitaju se organizatori.

Na ovoj manifestaciji performansa najavljeno je učešće umetnika iz Francuske, Nemačke, Austrije, Finske, Holandije, Mađarske, Rusije, Italije, Srbije, Crne Gore, BiH, Slovenije i Makedonije. Pozvani umetnici učestvovaće zajedno sa domaćim umetnicima unutar večernjih blokova programa. U programu edukacije biće održane javne tribine, debate i predavanja o performansu, o njegovom nastanku, razvijanju i kretanju kroz istoriju. Predviđena predavanja uz projekcije takođe bi nudila pregled razvoja nacionalnog i internacionalnog performansa.

Zadatak celokupnog programa bio bi postavljanje pitanja značenja i funkcije performansa danas u trenutku kada se pojam performartivnog raširio na mnoga druga područja umetnosti i opšteg ljudskog delovanja.

Performans „Namere“ Stojanovića i Mandića, ukazuje na neophodnost afirmacije individualne kulture i nepripadanja mentalnim kolektivitetima spektakla i zabave koji potiskuju svaku potrebu za suštinskom promenom. Iako je moralna vrednost univerzalna i u uslovima informatičke bombe postoji svesnost šta je dobro, uglavnom ne postoji inicijacija za realizaciju tih vrednosti zbog toga što se potencijal ideje artikuliše kroz nacionalne okvire. „Namere“ predstavljaju misaono raskršće između atrofiranosti i mobilnosti duha, ali i između želja i dela. U ovom slučaju namera kapitala je da obeshrabri mladost, kako bi ona funkcionisala kao poslušni element ekonomije. Ovo je u kontinuitetu snažne zainteresovanosti za postavljanje pitanja neuralgičnog prostora i vremena prema tragičnosti, letargiji i učestvovanja u njemu.

U pratećem delu performansa autori će održati predavanje pod nazivom „Plastični um“, a predviđeno je i prikazivanje filma „Lestvica“ koji govori o porodici bistrih potoka, režisera Gregora Zupanca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari