Prva grupa radnika fabrike FCA u Kragujevcu trebalo bi da krajem nedelje otputuje u Trnavu, u Slovačkoj, ostali svakodnevno dobijaju poruke na Viber, dele im se leci. Pritisak je ogroman, kažu sagovornici Danasa.
Predsednik Samostalnog sindikata u fabrici FCA u Kragujevcu, potvrdio je za Danas da bi prva ovogodišnja grupa radnika FCA već krajem sedmice mogli da odu u Trnavu ali da to ipak zavisi od dinamike pribavljanja papira.
Za razliku od prethodnog odlaska, kada je došlo do čitavog niza problema na koje su radnici naišli u Slovačkoj, ovog puta, samo za ovu grupu od 30 radnika FCA stvari su potpuno drugačije.
“Oni se upućuju u skladu sa zakonima Srbije. Poslodavac ih upućuje na službeni put u trajanju do 90 dana. Ova grupa od 30 radnika ima rešenje o upućivanju na službeni put”, kaže za Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata FCA u Kragujevcu.
On je takođe rekao i da ovog puta radnici odlaze na rad u Slovačku, ali da za razliku od prethodne grupe, imaju ugovor sa Fijatom koji im garantuje mirovanje radnog mesta do povratka iz Slovačke.
Sindikalac Saša Đorđević ističe da su sada uslovi znatno bolji nego prošli put.
Međutim, Danas je došao do letka koji kruži fabrikom u Kragujevcu i koji radnicima nudi opciju odlaska na rad u Slovačku na šest meseci.
Radnici sa kojima smo razgovarali su prema ovoj i prema ponudi koju im šalju na Viber a odnosi na rad na četiri, pet ili 6 meseci, vrlo sumnjičavi.
“Meni se ovo apsolutno ne sviđa i čak smatram i da nije u skladu sa našim Zakonom o radu. Jedno je kada ti u rešenju piše da te firma šalje na službeni put. Ovo je sasvim druga vrsta ponude”, kaže radnik FCA koji je želeo da ostane anoniman.Da svi radnici koji se upućuju na rad u stranu državu moraju da imaju neku vrstu ugovora sa poslodavcem, potvrdio je i Jugoslav Ristić, predsednik Saveza samostalnih sindikata Kragujevac, o čemu je Danas već pisao.
Još jedan radnik koji je želeo da ostane anoniman kaže da je u početku razmišljao o ponudi koja je delovala primamljivo.
“Ali šta ako se dok sam u Slovačkoj, Fijat povuče iz Kragujevca? Na koje ću to ja radno mesto da se vratim”, kaže za Danas.
Pokušali smo da stupimo u kontakt sa bilo kim iz poslovodstva FCA u Kragujevcu, ali brojevi telefona do kojih smo došli su nepostojeći. Pri tome, oni se nalaze na stranicama zvanične prezentacije FCA Srbija.
Jedini “živi” broj je za korisničku podršku gde je moguće ostaviti poruku ukoliko imate problema sa Fijatovim vozilima na putu ili imate reklamaciju na proizvod.
Ni sa mejlovima nismo imali više sreće.
Radnici FCA u Kragujevcu potvrđuju da imaju po dva, tri radna dana mesečno, da primaju umanjene plate, ali ne znaju šta bi moglo da stoji iza ovakvih poteza poslovodstva FCA.
“Mene je strah i da pomislim šta je iza ovoga. Svakako sam već počeo da se raspitujem za poslove u drugim firmama”, rekao nam je dan od njih.
Poslovdstvo FCA od dolaska u Srbiju nije poznato kao otvoreno za javnost, čak bi se moglo reći da su vrlo zatvoreni i nekomunikativni.
U prilikama kada se otvara novi pogon, stignu nove mašine, otvara moderna kantina, ili predstavlja novi model, novinarske ekipe su im imale pristup. Dakle, samo kada oni odrede i u meri koju odrede.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.