„Način korišćenja udžbenika koji su odobreni i koji se nalaze u katalogu, a kasnije izabrani od strane škole nije u nadležnosti Ministarstva prosvete, odgovaraju iz tog ministarstva na pitanje Danasa imaju li škole pravo da koriste izdanja Zavoda za udžbenike u pdf formatu, objavljena na sajtu Fondacije „Alek Kavčić“, ako prethodno izaberu udžbenike tog izdavača.
Iako nastavnici čekaju da im upravo prosvetna vlast razreši tu dilemu, Udruženje (privatnih) izdavača udžbenika poslalo je školama dopis u kome ih obaveštava da se biraju samo udžbenici koji se nalaze u katalogu odobrenih, te se prema tome pdf fajlovi koji se nalaze na sajtu Fondacije ne nalaze u katalogu i ne mogu biti odabrani kao zvanični udžbenici u školi.
Nejasno je otkud ideja izdavačima za ovakvo tumačenje pošto su na sajtu objavljena izdanja Zavoda za udžbenike koja imaju validna odobrenja, a nastavnici će, kada se budu opredeljivali, birati konkretne udžbenike, među kojima mogu da budu i Zavodovi.
To da li će učenik da kupi novu, polovnu knjigu ili da je fotokopira nikada nije interesovalo ni nastavnike, ni Ministarstvo prosvete, a ako Fondacija „Alek Kavčić“ raspolaže autorskim pravima i dozvoli đacima da besplatno preuzmu pdf udžbenika za koje su se opredelile njihove škole, ne bi trebalo da zanima ni izdavače.
Ako neka škola izabere udžbenik iz određenog predmeta Zavoda za udžbenike koji je „okačen“ na sajtu, svaki roditelj će proceniti da li mu se isplati da tu knjigu odštampa (u boji ili crno-belo), da je kupi u knjižari ili nabavi polovnu.
Kupovina školskih knjiga je veliki finansijski teret za mnoge porodice i na tu kartu igraju svi akteri ove priče.
Kavčić obećava besplatne udžbenike, iako je jasno da je besplatno samo njihovo korišćenje na sajtu, a to pretpostavlja da đak ima i pristup internetu i kompjuter.
Ako učenik želi da ima „papirne“ knjige one neće biti besplatne već jeftinije, čak i da Kavčić obezbedi povoljniju cenu kolor štampe. S druge strane, izdavači tvrde da cena odštampanog pdf fajla neće biti povoljnija od prosečne cene udžbenika na tržištu (to su takođe naveli u dopisu školama) što nije tačno. Sigurno je da roditelj koji odluči da odštampa pdf neće plaćati koričenje već će pokušati da prođe što jeftinije.
U javnosti već kruži šala da će se pdf-ovi masovno štampati po firmama u kojima roditelji rade, što nije daleko od istine.
Odabir udžbenika za treći, četvrti, sedmi i osmi razred još zvanično nije ni počeo, a otkad je Aleksandar Kavčić obelodanio svoju ideju, koju su kritikovali privatni izdavači, u javnosti bukti „rat“ u međusobnim optužbama.
Poslednji povod je pismo Udruženja izdavača školama, koje je Kavčić ocenio kao nedozvoljeni pritisak na nastavnike sa ciljem „ostvarivanja enormnog profita preko grbače roditelja“.
U Ministarstvu prosvete tvrde da nemaju saznanja o dopisu koje je Udruženje uputilo školama, pa su bez odgovora ostala naša pitanja: da li smatraju da time privatni izdavači vrše pritisak na nastavnike, da li je sporno što im poručuju da će odabirom pdf izdanja sa sajta Fondacije doći u situaciju da ne mogu da nastave započeti proces digitalizacije i zar ne treba Ministarstvo o tome da obavesti škole, ako je tvrdnja privatnih izdavača uopšte tačna.
Iz Ministarstva prosvete napominju da „školama nije prioritet da se snalaze u izboru izdavača, jer škole ne biraju izdavače, već udžbenike“.
Udžbenike, dodaju, biraju nastavnici, koji poznaju odgovarajuće programe nastave i učenja, a na osnovu svojih iskustava u stanju su da procene koji su ključni zahtevi u ostvarivanju određenih sadržaja programa i kakav udžbenik može najbolje odgovoriti takvim zahtevima.
Ministarstvo smatra da veći broj izdavača doprinosi bogatijoj produkciji udžbeničke literature i pruža mogućnost školama za širi izbor udžbenika i ostalih nastavnih sredstava.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.