Služba zaštitnika građana Saše Jankovića smatra da Nacrt zakona o udžbenicima, koji je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja dostavilo ombudsmanu na razmatranje, predstavlja značajno unapređenje u oblasti stručnog ocenjivanja sadržaja, odobravanja i stavljanja udžbenika u upotrebu.

U mišljenju zaštitnika građana, koje je potpisala Jankovićeva zamenica Gordana Stevanović, navodi se da je potrebno da se u osnove diskriminacije eksplicitno unese i seksualna orijentacija.

„Iako se može obuhvatiti pojmom „i po drugim osnovima utvrđenim zakonom kojima se uređuje zabrana diskriminacije“, seksualnu orijentaciju nužno je izričito navesti kao osnov diskriminacije, posebno imajući u vidu istraživanja koja ukazuju na raširen negativan stav među srednjoškolcima prema osobama drugačije seksualne orijentacije“, piše u mišljenju.

Kako se dodaje, zaštitnik građana smatra potrebnim da preispitate odredbe kojima se uvode posebni udžbenici za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.

„Načelo inkluzivnog obrazovanja ide za tim da svako dete bude uključeno u redovan obrazovni sistem i vršnjačku grupu. Ono što je učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom potrebno jeste podrška u obrazovanju kako bi, koristeći redovne udžbenike, a ne posebne, i pohađajući redovne, a ne posebne škole, razvili svoje sposobnosti do krajnjih granica, što je cilj kvalitetnog obrazovanja kako to propisuje i deci garantuje Konvencija o pravima deteta“, ističe se u mišljenju.

U skladu sa prethodnom primedbom, zaštitnik građana ukazuje i na odredbu Nacrta zakona prema kojoj učenici sa invaliditetom koji pohađaju specijalne škole koriste prilagođeno izdanje udžbenika koji ima najveći procenat u Katalogu, a ne one koje odabere škola. „Još jednom ističemo da inkluzivno obrazovanje podrazumeva uzdržavanje od posebnog školovanja, posebnih udžbenika, posebnih grupa za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, a podsticanje usluga kojima se deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u školi i zajednici pruža podrška i pomoć u obrazovanju“, piše u mišljenju.

Takođe, zaštitnik građana smatra potrebnim da se precizira postupak i način praćenja kvaliteta udžbenika i rezultata korišćenja u obrazovno-vaspitnom radu. „Praćenje kvaliteta i rezultata korišćenja udžbenika važna je aktivnost zbog blagovremenih izmena, odnosno promena, ali i povlačenja onih udžbenika iz upotrebe koji ne obezbeđuju ostvarivanje ciljeva obrazovanja i vaspitanja i veća postignuća učenika. Na ovaj način utiče se i na bolji kvalitet udžbenika, a samim tim i na kvalitet i unapređenje obrazovno-vaspitnog rada“, navode iz službe Saše Jankovića.

Jasno propisanim postupkom, dodaju, neophodno je obezbediti kontinuiranu proveru, radi informacija da li korišćenje udžbenika obezbeđuje ostvarivanje ciljeva obrazovanja i vaspitanja, kao i radi informacija o rezultatima korišćenja udžbenika kroz postignuća učenika. „Na osnovu ovih informacija, odnosno rezultata provere, pruža se mogućnost da nadležni organ, odnosno ustanova blagovremeno predloži određene mere. S tim u vezi, zaštitnik građana smatra potrebnim da se u Nacrt unese odredba kojom bi se propisalo da se udžbenik povlači iz upotrebe ukoliko se u postupku praćenja kvaliteta i rezultata korišćenja utvrdi da se korišćenjem određenog udžbenika ne obezbeđuje ostvarivanje ciljeva obrazovanja i vaspitanja i opštih i posebnih standarda postignuća učenika“, piše u mišljenju.

Zaštitnik građana smatra i da je potrebno da se zakonom precizira kada izdavač dostavlja zahtev za utvrđivanje da novo izdanje odobrenog udžbenika sadrži izmene i dopune, kao i da se razmotri mogućnost da se precizira način na koji će se kontrolisati nova izdanja udžbenika.

Nejasnoća

U Nacrtu zakona o udžbenicima predviđeno je da su škole koje su koristile udžbenik koji je povučen iz upotrebe, dužne da u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja o povlačenju udžbenika izaberu udžbenik iz Kataloga koji će se koristiti od naredne školske godine. „Ostaje nejasno da li udžbenik za koji je doneto rešenje o povlačenju ostaje u upotrebi do kraja školske godine. Ukoliko je to slučaj, stvara se mogućnost da u upotrebi do kraja školske godine bude udžbenik koji nije objavljen u skladu sa odobrenim rukopisom i koji ne doprinosi kvalitetnom obrazovanju. S tim u vezi zaštitnik građana smatra nužnim da se preciznije uredi pitanje i postupak ispravljanja nedostataka udžbenika utvrđenih rešenjem kao i zamena povučenih udžbenika“, piše u mišljenju ombudsmana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari