Ne razmišljam ni turski, ni bosanski, samo kuranski 1Senad Halitović Foto: Youtube/ Printscreen

Sadašnje stanje muslimana u Srbiji može da se tumači sa više aspekata. Prvo, njihov položaj u zakonu, drugo primena tog zakona i njihova implementacija u stvarnom životu muslimana i treće odnos muslimana prema svojoj zajednici.

Mi smo zadovoljni zakonom prema verskim zajednicama. Kada je u pitanju implementacija, očekujemo sprovođenje zakona o restituciji vakufske imovine do kraja. I treći aspekt, poverenje vernika muslimana prema zajednici počelo je, konačno, da ide uzlaznom linijom. Uzimajući i druge pokazatelje bitne za stanje u Islamskoj zajednici (IZ), zadovoljan sam trenutnom situacijom, ali nas očekuje još mnogo posla – ocenjuje u razgovoru za Danas novoizabrani sandžački muftija IZ Srbije Senad Halitović.

* U Srbiji deluju zvanično dve IZ – Srbije i u Srbiji, ali postoje tvrdnje da ih ima još. Da li je moguće da se formira jedinstvena IZ u ovoj državi?

– Zakon predviđa postojanje jedne tradicionalne zajednice muslimana. Svi pokazatelji, istorijski, pravni i naučni, idu u korist Islamske zajednice Srbije. Zakon o formiranju verskih zajednica je prilično tolerantan kada su u pitanju zajednice muslimana. Najveća smetnja za formiranje jedinstvene IZ su lični interesi pojedinaca. Moguće je formirati jedinstvenu IZ i to je naša prioritetna misija i najveći amanet.

* Vaš izbor za sandžačkog muftiju podržali su predsednik Dinayeta Turske i Ambasada Turske u Srbiji. Koja podrška Vam je bitnija, iz Turske ili iz IZ BiH?

– Kulturno, historijsko, vjersko i svako drugo pravo na planu organizovanog života muslimana u Srbiji, polaže isključivo IZ Turske. S tim što ćemo biti otvoreni, jer je to nužna potreba za saradnju sa muslimanskim zajednicama u regionu. Naročito, zbog specifičnih historijskih odnosa kroz prizmu nacionalnog određenja naroda koji žive u BiH i Sandžaku, imamo razlog više da ostvarimo najbolje moguće kontakte i saradnju sa Rijasetom u BiH. Najbitnija je ona podrška koja dolazi od našeg naroda iz Sandžaka. Kao novoizabrani muftija Sandžaka, kao građanin Srbije, želim da upoznam javnost da je moja obaveza da ne razmišljam ni turski, ni bosanski, nego pre svega kuranski.

* Postoji li mogućnost da ponovo zaživi tzv. turska inicijativa za pomirenje i stvaranje jedinstvene IZ?

– To nije turska, nego kuranska inicijativa za pomirenje. Istina je da je ona najviše bila podržavana od strane Dinayeta IZ Turske. Na tome smo im posebno zahvalni, jer je takva inicijativa imala najbolje namere prema svim muslimanima, a nipošto nije bila navijačka, niti je bila zamišljena da bude na korist jedne, a na štetu druge zajednice. Kako stoji u Kuranu časnom „u izmirenju je dobro“.

* Kakvi su odnosi IZ Srbije sa državnim organima i da li država Srbija može da doprinese stvaranju jedinstvene IZ?

– Islamska zajednica samostalno i autonomno deluje u okvirima Republike Srbije. Tek sam izabran na ovu važnu funkciju, ali i nedovoljno upoznat sa odnosima Zajednice i države kojoj pripadam. Prisustvo izaslanika Uprave za saradnju s crkvama i verskim zajednicama mom izboru, ukazuje na dobre odnose koje želim i na kojima ću trajno raditi. Zahvalan sam svima koji su prisustvovali, kao i brojnim prijateljima koji su bili sprečeni da dođu tog dana. Pripadam IZ zajednici koja je narodna i svi su dobrodošli.

Čije su džamije

* Ima puno spekulacija koliko džamija pripada sistemu IZ Srbije, a koliko IZ u Srbiji. Kakva je stvarna istina?

– Teško je odgovoriti na ovo pitanje, iz razloga što je u nekim džamijama imenovan službenik iz druge IZ, a džemat većinski pripada našoj zajednici, i obrnuto. Ovakva slika nam ne nudi konačni odgovor, da kažemo koliko džamija kojoj zajednici pripada, ali sve džamije pripadaju muslimanima, a ne zajednicama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari