– U ovom trenutku teško je dati odgovor na pitanje kada će doći do saradnje poznatog kineskog proizvođača teških kamiona Don Fenga i FAP-a, mada mi očekujemo da će svi dosadašnji razgovori rezultirati pozitivnim ishodom.

Ako samo govorimo o CKD montaži kineskih kamiona u našoj Montaži onda se tom pozitivnom cilju i približavamo, rekao je u intervjuu za Sandžak Danas generalni direktor Korporacije FAP a.d. Priboj mr. Mirko Stojović, naglasivši da je prilikom prilikom poslednje posete delegacije Don Fenga, FAP definisao jasno svoje zahteve koji se odnose na proizvodnju vozila prema evropskim propisima. Insistiranje sa naše strane je da se sve ove aktivnosti ubrzaju da bi se postigla dinamika predviđena Akcionim programom koji su usvojili Don Feng i FAP, kao i Ministarstvo za ekonomiju i regionalni razvoj pod čijim se nadzorom i pomoć odvijaju svi ovi razgovori, rekao je Stojović.

Kamion kineskog proizvođača je izložen u Pogonu FAP-ove Montaže, gde bi se i vršila CKD montaža kineskih kamiona, ali je prethodno potrebno izvršiti i monažu potrebne opreme. Da li se razgovaralo o tome?

-Kada govorimo o Montaži, aktivnosti se vode u dva pravaca. Pitanje je da li će Don Feng obezbediti opremu za novu liniju zavarivanja kabina svojih kamiona, a mi da instaliramo opremu. Drugi je deo adaptacija postojećih linija vozila, uključujući i adaptaciju opreme za površinsku zaštitu kabina i ostalih delova, same linije monataže i linije testiranja vozila.

Ako se sve ovi neophodni poslovi obave i dobije se i obećana pomoć Vlade za reparaciju FAP-ove Montaže i krene se sa CKD montažom, koja je onda obaveza pribojskog proizvođača pri prodaji kineskih kamiona ?

– Upravo tu je jeste problem i to je teži deo razgovora. Don Feng je mišljenja da je pribojski proizvođač taj koji teba da ispita tržište i koji će biti odgovoran za prodaju vozila. U principu, nemamo ništa protiv, ali ne možemo garantovati koliko ćemo kineskih kamiona prodati na našem ili stranom tržištu. Dodatni problem je što kineski proizvođač smatra da mi treba da platimo vozila u rastavljenom stanju nekoliko dana po dobijanju vozila što nama ne odgovara. Mi tražimo da platimo tek kada prodamo vozila.

Praktično to znači da bi FAP trebalo da avansno plaća proizvodnju kineskih kamiona?

– Da, u suštini je tako. Mi nemamo finanskih sredstava za ovakav način proizvodnje, niti mislimo da treba to da prihvatimo. Naš stav je da to treba bude partnerski odnos, odnosno da zajednički snosimo rizik u poslovanju. Da procenimo koliko možemo da prodamo bilo na našem ili na stranom tržištu i da toliko i proizvodimo.

Da li se nešto promenilo kod podrške poslovnih banaka subvencionisanoj prodaji FAP-ovih kamiona po programu Vlade Srbije?

– To je i dalje problem. Nedostaje dobra kreditna podrška poslovnih banaka potencijalnim kupcima. Banke zastupaju stav da ako je neko na ivici pozitivnog poslovanja teško da može dobiti kredit. Ali kupaca ipak ima. Napravili smo ugovore sa basenom Bor, sa Lazarevcom, sa Beograd Putem, tako da sada imamo izvesno angažovanje proizvodnih kapaciteta.

Ovih dana predstavnici Vojske Srbije boravili su u FAP-u. Da li su na pomolu neki dugoročniji poslovi sa Vojskom?

-Ono što nije sporno, to je da će Vlada podržati domaću proizvodnju i što je vrlo bitno FAP ima prednost za proizvodnju za potrebe Vojske Srbije. FAP je uradio pet prototipskih vozila koja su ispitivana u različitim uslovima eksploatacije i ovih dana treba da se donese odluka da li će se ovo vozilo uvrstiti u sredstva vojne opreme naše Vojske, što bi usledilo i potpisivanjem ugovora za proizvodnju 32 vozila za Vojsku Srbije.

Da li to znači da radnici FAP neće ići na kolektivni godišnji odmor kao prethodnih godina i koliko radnika je trenutno zaposleno?

– Ovih dana treba da završimo nekih 20 vozila u julu i avgustu imamo u planu proizvodnju oko 50 vozila i ako potpišemo ugovor sa Vojskom onda bi tokom narednog meseca već počeli pripreme za proizvodnju, tako da će broj angažovanih radnika u ovom peridu zavisiti od sklopljenih ugovora. Tačnije, u julu će se koristiti prvi deo godišnjeg odmora. Inače, u FAP-u je zaposleno 1150 radnika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari