Dunav nije zagađen nakon prevrtanja barže natovarene sa 845 tona pirita, niti je ugrožen kvalitet pijaće vode u Beogradu – tvrdi za Danas pomoćnik direktora Agencije za zaštitu životne sredine Dejan Lekić.
Naime, fizičko-hemijska kontrola Agencije pokazala je da je kvalitet površinske vode u reci nepromenjen, a naš sagovornik dodaje da mnogo veću opasnost predstavlja beogradska kanalizacija koja se izliva u Dunav nego pirit. Da nema opasnosti po zdravlje ljudi, za naš list tvrde i u hrvatskoj kompaniji Dunavski Lojd, čija se barža prevrnula, kao i stručna javnost. To potkrepljuju činjenicom da je tovar koji se prevrnuo u vodu prošao kontrole i da je deklarisan kao „bezopasan“. Ipak, i dalje ostaje nepoznat tačan sastav materije, jer nije naveden u propratnoj dokumentaciji.
– Nema zagađenja nakon prevrtanja barže natovarene piritom u sidrištu Luke Beograd. Na osnovu analize 1.300 metara nizvodno od mesta prevrtanja, utvrđeno je da vrednost ukupnog gvožđa odgovara trećoj klasi kvaliteta, odnosno umerenom ekološkom statusu i da nije došlo do pogoršanja kvaliteta vode – ističe Lekić. On dodaje da je pirit neobrađena ruda gvožđa, ali da su osim prisustva ovog metala, urađene analize za sve druge fizičko-hemijske parametre koje određuju kvalitet površinskih voda.
– Svi parametri su u dozvoljenim granicama i nema opasnosti da će voda za piće biti ugrožena. Pirit je teži od vode i pada na dno reke. Hemijskim procesima tokom vremena on može da oslobodi teške metale, ali oni ne mogu da dospu u vodovodne cevi, jer prečišćivači ne propuštaju metal. Vremenom ćemo videti da li će i u kojoj meri ti metali biti oslobađani, ali protok Dunava je velik i ne postoji opasnost od zagađenja životne sredine – kaže Lekić. On dodaje da „ni 10 puta veća količina pirita ne bi izazvala ekološke posledice“.
Goran Mitić iz stranke Zeleni Srbije kaže za Danas da Agencija za zaštitu životne sredine ima pouzdan sistem uzorkovanja i da veruje njihovim analizama, ali da i dalje ostaje otvoreno pitanje sastava same materije koja je dospela u Dunav.
– Agencija je radila analize kvaliteta vode, ali mi i dalje ne znamo tačan hemijski sastav pirita. Ohrabrujuće je da je na deklaraciji šabačke „Zorke“, čiji pirit je u pitanju, stoji da je materijal bezopasan. S obzirom na to da je reč o tovaru koji je trebalo da pređe granicu, roba podleže Zakonu o prometu opasnih materija i morala je da prođe kontrolu – ističe Mitić. On dodaje da to uliva sigurnost, ali ne i činjenica da u propratnoj dokumentaciji ne piše tačan sastav materije „na šta je ukazao ekološki inspektor“.
– U određenim uslovima pirit oksidiše, i može da stvori sumpornu kiselinu. Takođe, može da reaguje sa hlorovodoničnom kiselinom, ukoliko dođe u kontakt sa njom, i stvori otrovan gas. Ipak, na osnovu razgovora sa našim stručnjacima, smatramo da neće doći do toga, jer je teret označen kao bezopasan, a Dunav ima brz protok. Ovoga puta smo imali sreće, ali ta lekcija mora da nam bude poslednja – ukazuje Mitić. On dodaje da mora da se utvrdi kako je barža duga 50 metara „tek tako potonula“ i da bi inspektori morali da se pozabave i ispravnošću plovila.
Podsetimo, barža brodarstva Dunavski Lojd Sisak, koja je prevozila 845 tona pirita, prevrnula se prekjuče oko sedam ujutru na sidrištu Luke „Beograd“, zbog, kako se pretpostavlja, prodora vode u teretni prostor kroz rupu na samoj barži. Ona je bila jedna od četiri u konvoju koji je brod „Sloga“ hrvatske kompanije Dunavski Lojd gurao ka luci u Konstanci.
U ovoj kompaniji kažu za Danas da još ne znaju zbog čega je barža potonula, ali naglašavaju da su im plovila ispravna i da su prošla sve tehničke i mehaničke kontrole.
– Ne bismo imali dozvolu za plovidbu da nije tako. Šta je tačan uzrok prevrtanja, znaćemo kada plovilo izvučemo iz vode. Timovi su na terenu, međutim, zbog košave koja duva u Beogradu, sumnjamo da će plovilo biti izvučeno pre ponedeljka – kažu za Danas u Dunavskom Lojdu. Oni dodaju da razumeju strah od ekološke katastrofe, ali da do toga neće doći jer je tovar koji su prevozili deklarisan kao „ekološki prihvatljiv“.
Ukupno 5.500 tona pirita, koliko je bilo na četiri barže, uputilo bi se ka Kini za potrebe čeličane koja ga koristi kao dodatak u proizvodnji.
– Plovila će ostati u Beogradu sve dok ne izvučemo ono koje je potonulo i utvrdimo zbog čega se to desilo – naglašavaju u Dunavskom Lojdu.
Zabrana plovidbe zbog košave
Kostolac – Od srede uveče zabranjen je brodski saobraćaj na Dunavu, na deonici koja vodi od Kostolca do Golupca, zbog jakih naleta košave u ovom delu Braničevskog okruga. Zabrana plovidbe biće na snazi sve do smirivanja košave, kažu u Lučkoj kapetaniji u Velikom Gradištu. U Požarevcu i celom Braničevskom okrugu od srede se i drumski saobraćaj odvija otežano, zbog naleta vetra koji dostiže i 100 kilometara na sat. M. V.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.