Najgori putevi u Srbiji su u Pirotskom okrugu, pokazalo je nedavno istraživanje Međunarodne asocijacije za bezbedne puteve. Direktor Fonda za građevinsko zemljište i puteve u Pirotu Momčilo Antić kaže za Danas da stanje putne mreže u pirotskoj opštini nije sjajno iako je u proteklih šest godina aktuelna lokalna vlast u saradnji sa republičkom direkcijom mnogo učinila na poboljšanju lokalne i regionalne putne mreže.

– Stanje se popravilo, ali to ne znači da ne može da bude bolje. Naša opština je po površini jedna od najvećih u Srbiji, ima 72 sela i jako razuđenu putnu mrežu, ali imamo jako skromna finansijska sredstva u budžetu opštine da bismo to sve mogli da saniramo. Na području opštine je oko 300 kilometara lokalnih i regionalnih puteva – podseća Antić.

– I ranije smo, dok je na čelu Ministarstva za infrastrukturu bio Velimir Ilić, podnosili mnogo zahteva. Moram da kažem da smo ipak nailazili na razumevanje iako je Pirot bio „pusto ostrvo“, s obzirom da Koalicija za Pirot nije stranačka organizacija, a da su republičku vlast činile stranke koje nisu participirale u lokalnoj vlasti. Ipak smo nailazili na razumevanje u ovom ministarstvu i JP Putevi Srbije, udruživali sredstva i pravili puteve – kaže Antić.

Antić dodaje da je izgradnja putne mreže preduslov za bilo kakvo planiranje i izgradnju turističkih objekata na Staroj planini.

– To država treba da uradi. Spremni smo da ono malo para iz budžeta investiramo i mi. Međutim, nema dovoljno razumevanja republičkih organa. Od septembra prošle godine, sa aktuelnim ministrom za infrastrukturu Milutinom Mrkonjićem, imali smo nekoliko sastanaka. Ovom ministarstvu smo podneli oko osamdesetak projekata za rekonstrukciju putne mreže, uključujući i regionalne, ali sve je ostalo samo na obećanju. Do današnjeg dana, posle tih silnih sastanaka i obećanja, nemamo nikakav odgovor. Prilikom poslednjih razgovora, pre rebalansa republičkog budžeta, dobili smo informaciju da će nam odobriti nešto manje od 500.000 evra za one putne pravce čija je rekonstrukcija najneophodnija. To je putni pravac od Cerove preko Bazovika do Orlje, prema Suvodolu i od Velikog Jovanovca do auto-puta. Ako nema para, neka nam se to jasno kaže kako bismo znali na čemu smo. Pre tri godine iz NIP-a nam je odobreno 800.000 evra za rekonstrukciju putnih pravaca do najbližih sela, ali od 2006. godine iz NIP-a za puteve nismo dobili ni dinara. Nemoguće je sa tridesetak miliona iz opštinskog budžeta namenjenih Fondu za puteve održavati i popravljati puteve u opštini – kaže Antić.

Antić kaže da su konkurisali kod NIP-a za sredstva za izgradnju Žukovskog mosta i od ministarke za NIP Verice Kalanović dobili obećanje da će sredstva po principu pola-pola biti obezbeđena.

– Ministarstvo treba da izdvoji 65 miliona dinara, koliko i opština. Očekujemo pozitivan odgovor da krenemo u izgradnju ovog važnog mosta i pristupnih puteva. Ukoliko nam se sredstva ne odobre, zahvalićemo se na saradnji i preispitati dalju saradnju sa našim koalicionim partnerima u Pirotu. U prvom mandatu 2003. godine, Koalicija za Pirot nije imala koalicione partnere u Pirotu među onima koji su participirali u republičkoj vlasti, pa smo obezbeđivali sredstva. Sada imamo obećanja i koalicione partnere u lokalnoj vlasti koji imaju svoje predstavnike u Vladi i Skupštini, a nemamo nijedan dinar za izgradnju infrastrukture. Sa 300 miliona naše smo zahteve sveli na manje od 50 miliona dinara za neophodnu rekonstrukciju putnih pravaca. Ukoliko toga ne bude, mi ćemo se stvarno zahvaliti SPS-u na saradnji u Pirotu, ali i G17 plus, DS-u i SPO-u. Nemamo razloga da trpimo da nas neko omalovažava. Zaduženi za NIP takođe moraju da kaže da li ima para ili ne za Žukovski most. Nama je interes da sarađujemo sa republičkom vlašću. Lokalna samouprava će izdvajati koliko može, ali bez sredstava Republike nema pomaka. Možemo samo da tavorimo – kaže za naš list Momčilo Antić.

EPS nije izvršio obavezu

Prilikom izgradnje HE Pirot Eelektroprivreda Srbije preuzela je obavezu da izgradi putnu mrežu oko Zavojskog jezera i do svih sela na njegovim obalama, i da te puteve asfaltira. To nije urađeno. Putni pravci su, doduše, probijeni i postavljen tampon, ali asfalta nema. Nekoliko sela pored jezera već dve decenije čeka asfaltni put. Obaveza EPS-a stoji, ali niko je ne izvršava, niti postoje mehanizmi da se EPS prisili da tu obavezu ispuni. Putevi znače život za meštane tih sela i pružaju mogućnost da se stigne do određenih destinacija Stare planine i njenih turističkih potencijala i budućih skijališta, kao što je Mramor. Izgradnja putne mreže preduslov je za razvoj turizma na Staroj planini – kaže Momčilo Antić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari