(Ne)opravdan progon filozofije

Reforma srednjih stručnih škola na meti kritika

Ostavite komentar


  1. Gde su argumenti da u obaveznom odnosu „60:40“ u korist stručnih predmeta, nema mesta za filozofiju , i da je baš ona predmet koji se ne uklapa u reformu srednjeg stručnog obrazovanja?

  2. Nedostaju argumenti zašto se baš filozofija ne uklapa u obaveznu preraspodelu „60:40“?

  3. “ Sada je privreda ta koja kaže koja znanja, umenja i stavove treba da ima učenik koji završi srednje obrazovanje da bi mogao da radi posao za koji se školuje“ – ja samo pitam hoćemo da ostavimo privredi i privrednicima da od naše dece gradi ljude? Da li biste kapitalisti ostavili odgoj svoj deteta, negu njegovog uma i duše? Da li se čovek definiše isključivo poslom kojim se bavi? Ne trebaju mu stavovi, vrednosti i mišljenje, samo praktična znanja kojima će da zadovolji svog kapitalnog gazdu? A gde je tu sreća? Filozofija bi vam rekla gde je, ali vi je slobodno izbacite, vama sreća ne treba, samo pare. Kradete od sopstvene dece instrument za dobar život u bez ozbira kakavim okolnostima, jer, znate, upravo je to cilj i zadatak filozofije u obrazovnom procesu. Izbacite je, pa vam ja želim što više Jura i jeftine radne snage, prave vas volovima za zapregu, isključivo, a vi sami stavljate amove.

  4. „Društvo filozofa“ kritičkim argumentacijama, a ne žalopojkama upravo razmatra obrazovni sistem u celini i duboko je zabrinuto za posledice koje, ovako konstruisan, može doneti. Ukoliko je glavna vodilja u obrazovanju mladih u srednjim stručnim školama „izlazak na tržište rada“, onda je kreatorima obrazovnog sistema promakla činjenica da su ozbiljna istraživanja koja se bave ovom problematikom došla do zaključka da će veštine koje razvija upravo filozofija u bliskoj budućnosti biti ključne za uspeh u „plasiranju“ na ovo tržište. Takođe, ukoliko nam je privreda, takva kakva jeste u našoj zemlji, jedini diktator obrazovnog procesa, onda zaboravljamo na ostale krucijalne humanističke vrednosti obrazovanja. Takav stav dovodi do ozbiljnih posledica, a jedna od njih je pretvaranje ljudi u nemisleće mašine za rad.

    Sa druge strane, nije jasno kako će se učenici, koji se nikada u obrazovnom procesu nisu susreli sa predmetom filozofija, pored mnogih drugih (poznatih!) izbornih predmeta opredeliti za ovaj i doći do “procene da su im ta znanja neophodna za nastavak obrazovanja”. Da li to znači da filozofiju treba uvesti u osnovnim školama kako bi se učenici u ranijem uzrasnom periodu upoznali sa filozofskom kulturom i značajem problema kojima se ona bavi? Realizacija ove ideje bi bila pozitivna reforma obrazovanja.
    “Svaka drugačija raspodela časova…koja nisu sistematska neminovno dovode do poremećaja u celokupnom obrazovnom sistemu”. Gde tražiti veću “poremećenost” obrazovnog sistema od toga da predmet Filozofija matematike ne mogu predavati filozofi?!

    Previše nelogičnosti!

  5. Ironija, cinizam ili nešto još gore, započinje odrednicom Zavoda da „UNAPREĐUJE obrazovanje i vaspitanje“. Kako Zavod odlučuje to da čini? Bez ikakvih kompetencija o značaju Filozofije upravo za UNAPREĐIVANJE obrazovanja i vaspitanja, Zavod odlučuje da izbaci baš Filozofiju iz obaveznog obrazovanja u stručnim školama, jer:
    1. Opšteobrazovni predmet Filozofija svodi na „neku tamo himeru Logoetiku“
    2.“Privreda kaže koja su znanja i umenja neophodna…. za izlazak na TRŽIŠTE rada“.
    U ovom kontekstu je vrlo LOGIČNO zašto je baš Filozofija višak, jer u epicentru njenog postojanja stoji čovek, svestan, samosvestan, spreman da kritički pristupa onome što mu se dešava, ali i onome što se oko njega dešava, čovek, čiji cilj nije da bude ni roba, ni novac, ni tržišna vrednost, već celovita, misleća ličnost.
    Dakle, „marš filozofijo iz privrede“!
    Uostalom, ne treba zaboraviti još jednu stvar: SVE DELATNOSTI, pa i obrazovanje, privreda, filozofija postoje ZA čoveka, da bi on, preko njih ostvarivao svoju suštinu, tj. različite potrebe. Njihovo unapređivanje je neophodno radi unapređivanja ličnosti samog čoveka, a unapređivanje čoveka je neophodno radi daljeg unapređivanja samog čoveka i ličnosti drugih ljudi (a ne stvaranja profita po sebi, bogaćenja pojedinaca, izrabljivanja drugih ljudi, tretiranja drugog čoveka kao stvari i dr.).
    3.“Predmeti koji su izgubili status obaveznih, ponuđeni su kao izborni“.
    Ovo je svojevrstan crni humor!
    Baš je zanimljivo videti kako se BIRA nešto o čem se pojma nema! Zamislite da su graditetelji piramida mogli da izaberu kamion ili dizalicu?
    4.I naravno „Svi se žale!“.
    Za poznavaoce elementarne filozofije odmah bi bilo jasno da se radi o logičkoj grešci i izbegavanju odgovora na pitanje zbog nedostatka argumenata.

  6. Ovo je jako ozbiljna stav. Smatram da treba hitno obavestiti Ministarstvo o ovim hajkama protiv filozofije. Nešto mi izgleda da oni ne bi baš opravdali sve ovo. Ili direktno nekome iz vlasti. OVakve odluke izgledaju kao odluke samovolje nekih pojedinacau nekoj instituciji. Alarmirati i televiziju. Ovo ne sme da prođe. Ne bi bilo UNESKA da nije filozofije. A najsmešnije je što se Zavod brani time da filozofija i dalje postoji ali kao izborni predmet. ma jel? NIJE ŠIJA NEGO VRAT! Pitam se da li bi smeli da stave istoriju kao izborni predmet ili informatiku?

  7. Ne valja vam obrazovni sistem, dame i gospodo iz ZUOV-a, kao što ni vi ne valjate, jer ste samo puki izvršioci volje stranih finansijera reforme srednjih škola i instrument za ostvarivanje interesa domaćih i svetskih tajkuna. Doći će red i na vas, kada isti oni kojima sada služite, u sklopu kapitalističko-kanibalističkog poretka, odluče da vas je previše zaposlenih i da je potrebno sprovesti racionalizaciju u vašoj ustanovi.

  8. Sjajni komentari! Iz odgovora ZUOV-a jasno je da nisu upoznati sa time čemu služi nastava filozofije. Ne daju nikakav razlog niti argument da se predmet ukine, osim opšte i neodređene priče o privredi koja diktira kakvo treba da bude obrazovanje. Nikakvog konkretnog odgovora na to što stručnjaci ukazuju da kvalitetna nastava filozofije koja razvija kritičko mišljenje kod učenika i podstiče ih da sagledaju širu sliku može samo da unapredi obrazovni sistem. Iz odgovora se vidi da kreatori obrazovnog sistema ne vide dalje od najpraktičnijih veština jer im je glavni cilj da zadovolje „socijalne partnere“ kojima treba jeftina radna snaga. Obrazovanje učenika koji znaju da misle svojom glavom unaprediće i privredu i ovu državu, ali to ZUOV-u izgleda nije prioritet.

Ostavite komentar


Društvo

Naslovna strana

Naslovna strana za 1. oktobar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Igor Brakus, radijski voditelj

Kao što sam naziv kaže, ako danas ne saznamo ono što se dogodilo danas, već sutra će biti kasno.