Poveći sef na osmom spratu nove Zastavine upravne zgrade čuva tajne dvodecenijskih pokušaja kragujevačke fabrike da s nekom od vodećih svetskih auto kompanija uspostavi strateško partnerstvo i na taj način ponovo postane respektabilni proizvođač automobila i kamiona). U tom sefu pohranjena je kompletna dokumentacija o svim pregovorima koje je Zastava, od kraja osamdesetih prošloga veka do skoro, vodila s Fiatom, Folksvagenom, Renoom, Hjundaijem, Pežoom, Ivecoom.
Poveći sef na osmom spratu nove Zastavine upravne zgrade čuva tajne dvodecenijskih pokušaja kragujevačke fabrike da s nekom od vodećih svetskih auto kompanija uspostavi strateško partnerstvo i na taj način ponovo postane respektabilni proizvođač automobila i kamiona). U tom sefu pohranjena je kompletna dokumentacija o svim pregovorima koje je Zastava, od kraja osamdesetih prošloga veka do skoro, vodila s Fiatom, Folksvagenom, Renoom, Hjundaijem, Pežoom, Ivecoom… Mada je sadržaj dokumentacije u sefu na osmom spratu Zastavine upravne zgrade i dalje stroga poslovna tajna i za pojedine čelnike Zastave, upućenijima nisu nepoznati ključni detalji koji svedoče o razlozima neuspešnog traganja za strateškim partnerom.
Videćemo…
– Radimo na tome da Opel učestvuje na tom tenderu, a da li će tako i biti, videćemo – kaže Stošić, odbivši da komentariše moguće posledice aktuelne političke situacije u Srbiji po privatizaciju Fabrike automobila i Zastave kamiona.
Njima, tako, nije nepoznato da je Zastava u dva navrata (1992. i 1995) bila pred uspostavljanjem strateškog partnerstva s Fiatom. Prvi put 1992. i Zastava i Fiat bili su pripremne poslove vezane za formiranje zajedničke kompanije, sa sedištem u Kragujevcu, priveli kraju. Uoči potpisivanja ugovora o formiranju kompanije Srbiji i ondašnjoj SRJ uvedene su sankcije, pa su se Italijani povukli iz zajedničkog projekta. U leto 1995. Fiat je, na pregovorima u Milanu, ponovo ponudio poslovnu saradnju, a jedini uslov bio je ukidanje sankcija u roku od šest meseci. U isto vreme i pod istim uslovima i italijanski Iveco ponudio je Zastavinoj fabrici kamiona obnavljanje proizvodno-poslovne saradnje. Od svega, naravno, nije bilo ništa, jer su sankcije ukinute šest godina docnije. Fiat i Iveco su, u međuvremenu, otišli na druge destinacije po svetu, u Tursku, Brazil, Poljsku…
Zastava je u drugoj polovini 90-ih, pred uspostavljanjem najozbiljnije proizvodno-poslovne saradnje bila i s južnokorejskim Hjundaijem i francuskim Pežooom. Aranžman s Hjundaijem takođe su omele sankcije. Potpisivanje ugovora s Pežoom omela je 1998. situacija na Kosovu, odnosno pretnja NATO da će, zbog ratnih dejstava u južnoj pokrajini bombardovati Srbiju i SRJ. Umesto Pežoa, 1999. u Srbiju i Kragujevac stigao je NATO. Ozbiljne pregovore Zastava je 90-ih vodila i s francuskim Renoom, ali su se, opet, isprečile sankcije…
Danas, takođe, ima najozbiljnijih nagoveštaja da bi kragujevačka fabrika opet mogla da postane svojevrsna žrtva neodgovorne izolacionističke državne politike. Zastavine fabrike automobila i kamiona već duže su u pretprivatizacionom postupku, a tender za njihovu prodaju treba da bude raspisan u maju. Za privatizaciju su interesovanje pokazale nemačke, italijanske, austrijske, slovenačke, ruske i kineske kompanije, ali nema nikakve dileme da će potencijalni inostrani kupci pažljivo pratiti i razvoj aktuelne političke situacije u Srbiji.
Srbiji, međutim, ponovo, ovoga puta zbog očekivanog proglašenja nezavisnosti Kosova, preti neka vrsta (samo)izolacije, što bi moglo da dovede do odlaganje rešavanja Zastavinih problema. Konačni odgovor znaće se za koji mesec, mada je ovdašnja stručna javnost već sada ubeđena da će svaki veći sukob srpske države s međunarodnom zajednicom povodom Kosova, rasterati sve ozbiljnije inostrane kompanije.
– Tačno je da su Kinezi u ekspanziji, ali oni još uvek sopstvenom proizvodnjom automobila i terenskih vozila ne mogu da zadovolje ni potrebe tržišta u Kini. Oni su pokušali pre dve godine da osvoje evropsko tržište i nisu uspeli u tome, jer im je tehnologija i dalje u velikom zaostatku za onom u razvijenom svetu. Ako, ipak, reše da ponovo krenu u pohod na Evropu, to onda gotovo izvesno neće činiti preko Srbije koja ne samo da nije ni blizu integracije u EU, već je u sve ozbiljnijem sukobu s njom. Kinezi će u tom slučaju mnogo pre otići u Slovačku, na primer, nego što će doći u Srbiju – kaže za Danas jedan od boljih poznavalaca prilika u svetskoj auto industriji.
U Zastavi ne žele javno da se izjašnjavaju o posledicama eventualne (samo)izolacije Srbije po ovu firmu. Zoran Stošić, direktor novoosnovane firme za proizvodnju i plasman Opelovih modela – Zastava AGEM – kaže da su se Zastava i Opel ovih dana, na pregovorima u Nemačkoj, definitivno dogovorili o obimu i vrsti pomoći Opelovih stručnjaka uoči početka produkcije „astre klasik“, koja u Kragujevcu treba da počne u drugoj polovini ove godine. On, međutim, nije siguran da će Opel, uprkos uspostavljenoj poslovno-tehničkoj saradnji te američko-nemačke kompanije za Zastavom, učestvovati na predstojećem tenderu za privatizaciju Fabrike automobila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.