Nepotrebna dodatna usmena ispitivanja đaka 1Foto: N1

„Ministarstvo prosvete smatra da nisu potrebna dodatna usmena ispitivanja učenika, osim u slučaju kada se u saradnji učenika i nastavnika utvrdi da nema elemenata za izvođenje zaključne ocene“, navodi se u dopisu koje je Ministarstvo juče uputilo direktorima osnovnih i srednjih škola, nakon što je njihovo prethodno uputstvo izazvalo brojne reakcije nastavnika.

O tome je list Danas pisao u dva navrata i više puta zatražio objašnjenja nadležnih zbog uočenih nesaglasnosti sa važećim pravilnicima o ocenjivanju.

Ministarstvo je, podsetimo, najpre poslalo školama obaveštenje da nastavnici predmeta sa nedeljnim fondom od četiri časa treba da imaju i jednu ocenu dobijenu usmenim ispitivanjem učenika, a oni čiji je fond manji od četiri časa mogu izuzetno da daju jednu ocenu usmenim ispitivanjem.

Iako smo nadležnima u Ministarstvu objasnili da je ovaj dopis izazvao buru nezadovoljstva i različitih interpretacija po školama, nezvanično nam je prošle nedelje rečeno da je, što se njih tiče, uputstvo jasno i da ga samo treba čitati sa razumevanjem.

Međutim, u jučerašnjem obraćanju školama Ministarstvo je priznalo da su delovi prethodnog dopisa koji su se odnosili na ocenjivanje i zaključivanje ocena „doveli do različitih tumačenja u školama i do planiranja i sprovođenja određenih aktivnosti koje nisu bile očekivane“.

Tu, kako kažu, pre svega misle na deo dopisa u vezi sa ocenjivanjem nastavnih predmeta sa nedeljnim fondom od četiri časa, gde se pominje usmeno ispitivanje.

U Ministarstvu pretpostavljaju da je od početka drugog polugodišta do uvođenja vanrednog stanja i tokom perioda nastave na daljinu obezbeđeno dovoljno elemenata za izvođenje svih neophodnih ocena putem usmenog i pismenog ispitivanja.

„Podsećamo nastavnike na korišćenje svih podataka iz formativnog praćenja i ocenjivanja tokom nastave na daljinu, koji mogu biti sigurna osnova za izvođenje sumativne brojčane ocene na kraju drugog polugodišta. Imajući u vidu navedeno, a zbog aktuelne epidemiološke situacije i konteksta u kome se odvija nastava, ukoliko nedostaju elementi (ocena) za izvođenje ocene za kraj drugog polugodišta i zaključne, moguće je koristiti postojeće veb-alate i izbegavati pozivanje učenika u školu radi usmenog ispitivanja“, piše u najnovijem dopisu Ministarstva, u koji je Danas imao uvid.

Nesaglasnost

Najnoviji dopis jeste u saglasnosti sa starim Pravilnikom o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju, koji važi za treći, četvrti, sedmi i osmi razred, kao i sa Pravilnikom o ocenjivanju u srednjem obrazovanju. Međutim, dopis je i dalje u suprotnosti sa novim Pravilnikom o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju koji se primenjuje u reformisanim razredima – prvom, drugom, petom i šestom. U tom pravilniku i dalje je na snazi član koji propisuje da u toku polugodišta bar jedna ocena mora biti data usmenim ispitivanjem postignuća učenika. To se odnosi na sve nastavne predmete, a ne samo one sa nedeljnim fondom od četiri časa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari