„Aušvic: Ne propustite posetu ovom istorijskom mestu u blizini Krakova koje je bilo inspiracija mnogim poznatim filmovima“, glasi reklama na društvenim mrežama koju je „potpisao“ Go2 Trevelling Niš.
Reklama je „ukrašena“ dvema jelkama koje bi trebalo da simbolizuju Novu godinu, kao i slikom logora u Aušvicu, sa prepoznatljivom kapijom i natpisom „Arbeit macht frei“ ( „Rad oslobađa“).
Prema dostupnim podacima sa sajta na koji vodi reklamni link, reč je o reklamnoj poruci agencije Max travel, i njenom „brendu“ Go2 Travelling, koji je „jedan od najpopularnijih turističkih brendova za mlade“. NJome se mladi pozivaju na novogodišnje putovanje u Krakov, čiji je jedan od fakultativnih programa i poseta Aušvicu, kako se njihov boravak ne bi sveo samo na zabavu, već imao i ozbiljnije istorijske ili kulturne sadržaje.
U ispostavi agencije u Nišu nisu želeli da daju zvaničan komentar povodom reklame ovakvog sadržaja, upućujući nas na „ovlašćenog Marka Mičića, koji je trenutno u inostranstvu i biće u Srbiji od 3. januara“. Osoba sa kojom smo razgovarali je iznela svoj stav o reklamnoj poruci, ali je „zabranila da bude objavljeno sve što je rekla“, jer naš razgovor „smatra privatnim“.
Ipak, nešto kasnije, agencija je na svom Fejsbuk nalogu objavila izvinjenje „zbog neprimerenog sadržaja koji je objavljen na našoj stranici, a odnosi se na posetu koncentracionom logoru Aušvic u okviru putovanja u Krakov“.
„Namera objave nije bila da se povrede ničija osećanja, već pre svega da ukaže našim korisnicima na mogućnost obilaska mesta jednog od najvećih stradanja u istoriji čovečanstva. Odmah nakon što smo uvideli da objava na našoj Facebook stranici može da se tumači u negativnom kontekstu odlučili smo da je uklonimo i ovim putem se još jednom izvinjavamo svim onima koje je na bilo koji način povredila. Zbog toga smo odmah preduzeli sve potrebne mere da do ovakvih propusta više ne dođe“, navodi se u saopštenju agencije Go2 Travelling i dodaje da u prethodnih šest godina gotovo 2.000 ljudi posetilo memorijalni centar Aušvic kroz putovanja koja organizuju i da je „vrlo važno da mladi ljudi koji dolaze u Krakov posete Aušvic, upravo zbog poštovanja prema žrtvama Holokausta i podsećanja na stravične zločine koji su tamo počinjeni“.
– To je nesvakidašnja i neprilična poruka koja izaziva duboku nelagodu. Aušvic je mesto velike istorijske tragedije, mesto za sećanje, bol i plač, a ne mesto koje je poznato ili bi trebalo da bude poznato „kao inspiracija za filmove“. Moralo bi se o tome govoriti mnogo pažljivije, ma ko da o tome govori – rekao je za naš list Robert Sabadoš, predsednik Saveza jevrejskih opština Srbije.
Aušvic je bio najveći nacistički koncentracioni logor, smešten pored Krakova u Poljskoj, u kojem je, prema dostupnim istorijskim podacima, pobijeno oko 1,1 milion ljudi, od kojih je milion Jevreja. Većina žrtava ubijena je u gasnim komorama, a ostali su umrli od sistematskog izgladnjivanja, prinudnog rada, nekontrolisanih epidemija, kao i u streljanjima i medicinskim eksperimentima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.