Lipovac nakon nesreće kod Malog Požarevca: Nezainteresovanost političara za nauku se plaća krvlju na asfaltu 1foto: Miloš Tešić/ATAImages

Kada političari posle nekog događaja saopštavaju mere koje će preduzeti, onda to govori ili da nema nauke ili da nauka nije zainteresovana za praktičan doprinos bezbednosti saobraćaja, kaže Krsto Lipovac, šef katedre za bezbednost saobraćaja na Beogradskom univerzitetu, komentarišući najavu ministra saobraćaja  Gorana Vesića da će nakon nesreće kod Malog Požarevca pooštriti kazne za bahate vozače.

Lipovac ističe da su na Univerzitetu u Beogradu posvećeni ovim pitanjima kroz rad na Saobraćajnom fakultetu, posebno u okviru smera Bezbednost drumskog saobraćaja.

„Naučnici redovno održavaju konferencije posvećene najvažnijim praktičnim pitanjima unapređenja saobraćajne bezbednosti, donoseći zaključke i smernice koje se dostavljaju svim relevantnim institucijama“, priča Lipovac.

Na ove konferencije, kako kaže Lipovac, pozivaju se i ministri i predstavnici ministarstava odgovornih za bezbednost na putevima, ali oni gotovo nikada ne dolaze.

„Kao primer, konferencija BSLZ – Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici, koja se održava već 19 godina, nije ugostila nijednog ministra ni na otvaranju. Na ovoj konferenciji se raspravlja o širokom spektru tema, uključujući unapređenje propisa u bezbednosti saobraćaja,“ navodi Lipovac.

Pored toga, ističe, država uporno ignoriše predloge za finansiranje ozbiljnih naučnih projekata koji bi doprineli unapređenju bezbednosti saobraćaja.

Jedan od takvih projekata je priprema Zakona o bezbednosti saobraćaja pod vođstvom Univerziteta.

„Umesto toga, formiraju se komisije i radne grupe predvođene starešinama saobraćajne policije, dok su naučnici uključeni samo kao članovi takvih grupa, to je neprihvatljivo i plaća se krvlju na asfaltu“, kaže Lipovac.

On podseća da su nakon 2000. godine, posle višegodišnjeg neuspešnog pokušaja političara da donesu novi zakon, konačno angažovani naučnici sa Saobraćajnog, Građevinskog i Mašinskog fakulteta, što je rezultiralo novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja koji je stupio na snagu krajem 2009. godine.

„Ovaj zakon je doneo revolucionarne promene koje su rezultat naučnog pristupa,“ naglašava Lipovac.

Naš sagovornik apeluje da za pripremu naprednih rešenja u saobraćajnim propisima treba zadužiti nauku, dok političari treba da preuzmu odgovornost za njihovu primenu u praksi.

„Naučnici kontinuirano prate globalne trendove i znaju koji su instrumenti i mere najefikasniji. Od policije i političara ne možemo očekivati da budu lideri u pripremi naprednih propisa,“ zaključuje Lipovac.

Podestimo, vozač putničkog automobila poginuo je jutros u sudaru sa autobusom kod Malog Požarevca a u Urgentni centar je dovezeno 39 osoba od kojih su šestoro teže povređene.

Ministar  saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je poručio povodom ove nesreće kod Malog Požarevca da ministarstvo na čijem je čelu zajedno sa Ministarstvom unutrašnjih poslova mesecima radi na izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja kojima će znatno biti pooštrene kazne za bahate vozače i one koji ne poštuju propise.

Mere koje je između ostalih najavio su i oduzimanje vozila bahatim vozačima, zabrana preticanja kamiona na autoputu kao i ograničenje konjskih snaga automobila za vozače mlađe od 25 godina.

Ovo je druga teška saobraćajna nesreća na teritoriji Beograda za samo nedelju dana.

U nesreći kod Obrenovca od pre nedelju dana, Jedna osoba je stradala, a 21 povređena kada je došlo do sudara kamiona i autobusa na Valjevskom putu u mestu Stubline.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari