Godinama unazad svaka veća kiša napravi poplave u određenim delovima Beograda i potpuno zaustavi saobraćaj u pojedinim deonicama glavnog grada Srbije. Jedna od njih je svakako i Dunav stanica, kružni tok na kom se nalaze i zgrade u vlasništvu preduzeća Železnica Srbije.
Nerešeno stambeno pitanje stanovnika tog naselja je problem za sebe, ali jezero koje se napravi pri svakoj obilnijoj padavini jeste problem kojim bi čelnici Grada Beograda trebalo da se pozabave. Međutim, oni to ne čine.
Ako živite u Poenkareovoj ulici, preko puta čuvenog MUP-a u “29-om”, znaćete da posle kiše nećete moći da izađete na ulicu, ali ni da otvorite prozor jer se kišno “jezero” spojilo sa kanalizacijom, pa je “miris” živopisan u meri da ga ne treba pojašnjavati. Stanari ove ulice se godinama žale nadležnima, ali rešenja nema ni na vidiku.
Problem sa Dunav stanicom je taj što je odvodni šaht za kišnicu podignut iznad nivoa gde se spušta voda, a pritom je uvek i zapušen, pa ničemu ni ne služi. Posle svake kiše dolaze komunalci da ga otpuše i isisaju jezero, kako bi žitelji Dunav stanice mogli bar da izađu iz svojih stanova, ako ne i da prodišu.
Poenkareova ulica je svakako onesposobljena za saobraćaj nakon kiše, a s obzirom da ona spaja žitelje Beograda sa “onom” stranom Pančevačkog mosta ka centru grada, jasno je koliko je ta ulica bitna za saobraćaj Beograda.
Poenkareova je samo jedna u nizu ulica koje su čvor u saobraćajnoj mapi prestonice, a takvih je na desetine. Autokomanda je vazda poplavljena pri svakoj obilnijoj kiši, mostovi zakrčeni, gejziri pa i vodopadi gotovo redovna pojava, a gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić smatra da bi svi ti problemi bili rešeni da je na vreme prepoznato njegovo genijalno rešenje – da se na saobraćajnicama koje su sklone poplavama stavi znak upozorenja da će tu biti poplava, pa bi vozači znali da ih zaobilaze.
Sagovornici Danasa nisu baš takvog mišljenja.
Ana Gođevac, potpredsednica beogradskog odbora SSP-a ocenjuje za Danas da Aleksandar Šapić treba da stavi znak „nesposobna, bahata i korupcionaška SNS vlast“ ispred svakog problema na koji Beograđani naiđu jer je to prava definicija svog rasula u ovom gradu.
– Da li danas ijedan građanin Beograda može da se seti kada je poslednji put video radnike Vodovoda i kanalizacije da čiste slivnike? Za deset godina naprednjaci su potrošili 12 milijardi evra, a Beograđani su za uzvrat dobili jedan ogroman akvarijum u kome plivaju slobodnim stilom posle svake jače kiše – kaže Gođevac.
Dodaje da Šapić objašnjava poplave u Beogradu “božijim naumom”, a bori se protiv nje saobraćajnim znakovima, ali nikako da čujemo koliko para je uloženo u kišnu kanalizaciju, kako će rešavati dalje probleme, kako će se planirati grad i povećati zelenilo.
Ističe da je Beograd pretvoren u betonsku ploču na koju se grade zgrade kao da se njihovi investitori takmiče ko će brže, jače, bolje betona da nalije.
– Ova vlast sprovodi urbicid i mi u Beogradu živimo posledice njihove besmislene politike kojom se novac naroda preliva u korist manjine. Stranka slobode i pravde godinama zahteva da se ulaže u izgradnju i održavanje kišne kanalizacije, povećanje zelenila i ukidanje investitorskog urbanizma. Zahtevamo uvođenje javnog interesa u vođenje grada i donošenje planova, uključivanje svih stručnjaka i kontrolu obezbeđivanja zelenila prilikom davanja upotrebnih dozvola i odobrenja radova – poručuje Gođevac.
Kako kaže, Beograđani zaslužuju grad koji radi za njih, a ne za korumpiranu manjinu, a to je moguće posle smene ove vlasti koja ne razume, ne vidi, a svakako ne rešava nagomilane probleme.
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS), kaže za Danas da se problem poplava u Beogradu usled obilnih padavina ne može rešiti saobraćajnim znacima, jer ako su nam oni potrebni – onda smo već u ozbiljnom problemu. To je, dodaje, kao da na kiosku uzimate jučerašnje novine.
Navodi dva uzroka ovih problema, a oba su, ističe, posledica loše politike.
– Prvi je da imamo masovnu izgradnju stambenih zgrada bez ulaganja u komunalnu infrastrukturu, tako da postojeca kanalizacija ne može više da primi ni kišu ni otpadne materije. Ne sećam se da je Šapić podržao ijedan protest gradjana protiv monstrum zgrada koje izlaze iz postojećih regulacionih okvira – bilo to u Bloku 37, 63, ili bilo gde drugde – navodi Jovanović.
Drugi problem je, dodaje, smanjenje sredstava za održavanje postojeće kišne kanalizacije ili slivnika.
– Ranije se za to odvajalo 8,9,10 miliona evra, poslednjih godina ispod tri. To je posledica toga da se za te radove ne može seći vrpca, a i ne mogu se pare toliko ispumpavati iz JKP ako se troše za pravu namenu. Sve u svemu – potrebna je promena funkcionisanja prestonice, jer Beograd više ne može da čeka – poručuje Jovanović.
S obzirom da smo analizu funkcionisanja saobraćaja u Beogradu ilustrovali Poenkareovom ulicom, treba napomenuti da tom trasom treba da ide Beogradski metro, a da je jedna od stanica planirana upravo na Dunav stanici.
Ako se problem zapušenih slivnika i izlivanja kanalizacije ne reši pre izgradnje metroa, izvesno je da će trasa u tom delu biti ne samo poplavljena kišom, već i “začinjena” kanalizacionim izlivima i mirisima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.