Ako je suditi po najnovijim informacijama, ugovor o strateškom partnerstvu između italijanskog Fijata i Zastave biće potpisan krajem juna ili u prvoj polovini jula. Taj ugovor kojim italijanska kompanija, na osnovu uloga „teškog“ oko 700 miliona evra, preuzima i postaje većinski vlasnik kragujevačke Fabrike automobila, potpisaće menadžment Fijata i predstavnici nove vlade Srbije.
Ako je suditi po najnovijim informacijama, ugovor o strateškom partnerstvu između italijanskog Fijata i Zastave biće potpisan krajem juna ili u prvoj polovini jula. Taj ugovor kojim italijanska kompanija, na osnovu uloga „teškog“ oko 700 miliona evra, preuzima i postaje većinski vlasnik kragujevačke Fabrike automobila, potpisaće menadžment Fijata i predstavnici nove vlade Srbije. Otuda se ovde osnovano i pretpostavlja da će ugovor o strateškom partnerstvu Fijata i Zastave biti potpisan neposredno nakon formiranja nove srpske vlade, koja bi, zbog namere Italijana da automobile proizvedene u Kragujevcu prodaju na tržištima evropskih zemalja, trebalo da bude proevropski orijentisana. Kako je sve izvesnije da će Srbija narednih dana, ili nedelja, dobiti upravo takvu vladu, to je i skorašnje potpisivanje ugovora o partnerstvu Zastave i Fijata gotovo izvesno.
U prilog toj izvesnosti svedoče i ubrzane završne pripreme za potpisivanje ugovora, u okviru kojih brojne delegacije Fijatovih stručnjaka svih profila već nedeljama ne izbijaju iz Kragujevca i Zastave, gde zajedno sa Zastavinim stručnjacima prikupljaju i analiziraju tehničko-tehnološke, proizvodne, pravne, ekološke i druge aspekte budućeg partnerstva dveju kompanija. U Kragujevcu sve učestalije borave i predstavnici Fijatovih dobavljača, odnosno italijanskih firmi koje proizvode delove i komponente za ugradnju u Fijatove modele, a koje u saradnji sa Zastavinim kooperantima treba da formiraju i osposobe domaću prateću industriju buduće Fijatove u Kragujevcu. Kragujevačko gradsko rukovodstvo se poslednjih dana suočava s ozbiljnim problemima vezanim za obezbeđenje lokacija na kojima Fijatovi kooperanti treba da izgrade svoje proizvodne pogone. Kako građevinskog zemljišta u centru Šumadije ima sve manje, to rukovodstvo grada nastoji da u dogovoru sa nadležnim državnim organima, Italijanima ponudi građevinsko zemljište u napuštenim kasarnama Vojske Srbije, u prigradskim naseljima Grošnica i Divostin.
Vremena za rešavanje ovog pitanja je, međutim, sve manje, jer se Fijatu žuri, i to toliko da će proizvodnju svojih automobila u Kragujevcu početi, ne kako je doskora najavljivano, krajem naredne, već, najverovatnije, još tokom ove godine. Italijanska štampa prenosi, naime, da je Fijat odustao od povećanja proizvodnje vozila u svojoj fabrici na Sicililji, te da je menadžment te kompanije odlučio da produkcija Fijatovih modela u Zastavi startuje već krajem ove godine. „Fijat u svojoj istoriji nijedan projekat nije tako ubrzano realizovao kao što je ovaj u Zastavi“, tvrde bolji poznavaoci auto biznisa, napominjući da ta Fijatova užurbanost nameće velike obaveze kako poslovodstvu i stručnjacima Zastave, tako i rukovodstvu Kragujevca.
Usred te gužve sa Fijatom, iz Zastave je početkom nedelje „procurilo“ da predstavnici jedne kineske kompanije do kraja juna dolaze u Kragujevac, kako bi u razgovoru sa poslovodstvom kragujevačke fabrike razmotrili mogućnost izgradnje svoje fabrike automobila u Šumadiji, ili drugde u Srbiji. Prema nezvaničnim, ali pouzdanim informacijama, u Kragujevac i Zastavu krajem ovog meseca stići će menadžeri i stručnjaci kineske firme FAU (FAW). Radi se o kompaniji čiji su predstavnici, u martu ove godine, već posetili Zastavu, interesujući se za privatizaciju Zastavinih fabrika automobila i kamiona. Tom polikom stručnjaci FAU-a upoznali su se sa tehničko-tehnološkim i proizvodnim potencijalima Zastavinih fabrika za produkciju putničkih i teretnih vozila, nakon čega su poručili da su i dalje zainteresovani za privatizaciju fabrike automobila, ali ne i Zastave Kamiona, zbog tehološke zastarelosti te firme.
No, u međuvremenu se pojavio Fijat, i to sa ponudom koja se ne odbija (investicija od 700 miliona evra u Fabriku automobila i proizvodnja u Zastavi od 300.000 automobila godišnje), a kako je i nemački Folksvagen bio, najverovatnije i ostao zainteresovan da u okolini Kragujevca izgradi svoju fabriku automobila, Kinezima je iz Ministarstva ekonomije ponuđeno da svoju firmu u Srbiji lociraju u Vranju, što oni, sudeći po informaciji da ponovo dolaze u Kragujevac, izgleda nisu prihvatili. Interesovanje kineske kompanije za centar Šumadije sasvim je logično s obzirom na višedecenijsku tradiciju proizvodnje automobila u tom gradu, kao i na činjenicu da je Kragujevac sedište Univerziteta, čiji Mašinski fakultet decenijama već školuje kadrove mahom za potrebe automobilske industrije. Nije, s druge strane, nepoznanica ni to zašto Kinezi pokušavaju da deo svoje auto-industrije izmeste u Srbiju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.