Na današnji dan pre četiri godine, u blizini beogradskog aerodroma Nikola Tesla srušio se helikopter Vojske Srbije Mi-17. Prilikom pada helikoptera život je izgubilo sedam osoba, a do danas niko nije kažnjen zbog toga što je u akciji spasavanje novorođene bebe prekršen lanac komandovanja.
U nesreći je stradao pilot major Omer Mehić, pilot kapetan Milovan Đukarić, zastavnik Nebojša Drajić, mehaničar letač Ivan Miladinović, dvojica zdravstvenih radnika – doktor DŽevad LJajić i anestetičar Miroslav Veselinović i petodnevna beba iz porodice Ademović.
Supruge poginulih zdravstvenih radnika iz Novog Pazara Violeta Veselinović i Sefka LJajić rekle su za Danas da su njihove porodice nakon nezgode stambeno zbrinute, kao i da su njihovoj deci dodeljene stipendije. Violeta Veselinović je istakla za naš list da je njena porodica dobila materijalno obeštećenje, dok Sefka LJajić nije želela dodatno da komentariše.
S druge strane, niko od onih koji su rukovodili akcijom spasavanja životno ugrožene bebe nije odgovarao zbog pada helikoptera, iako su postojale indicije da je tom prilikom prekršen niz vojnih procedura. Između ostalog, nikada nije odgovoreno zbog čega je beba prebacivana u Beograd, a ne u Niš ili Kragujevac, zbog čega je pilotu rečeno da sleti u Surčin, a ne na Batajnicu kako je tražio, da li su ministri zdravlja i odbrane čekali ekipu na aerodromu kako bi iskoristili događaj u propagandne svrhe…
Doduše, pokrenut je disciplinski postupak protiv generala avijacije Ranka Živaka i Predraga Bandića, ali je njihova kazna zabrane napredovanja od dve godine poništena u višem stepenu. Danas je u toku jučerašnjeg dana pokušao od Ministarstva odbrane da sazna u kojoj je fazi disciplinski postupak protiv njih, ali odgovori do kraja dana nisu stigli. Bandić je u martu 2017. godine imenovan za šefa Vojne misije Srbije pri NATO-u, dok je Ranko Živak penzionisan sa pozicije komandanta Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane.
Kada je u pitanju krivična odgovornost, Više tužilaštvo u Beogradu je u junu 2016. godine ustanovilo da u nesreći ona ne postoji.
„Nakon završenog predistražnog postupka… tužilaštvo je našlo da nema mesta pokretanju krivičnog postupka u odnosu na lica koja su učestvovala u pripremanju i izvršenju zadatka, jer nije utvrđeno da su sa umišljajem ili iz nehata u konkretnom slučaju preduzete radnje koje bi predstavljale elemente bilo kog krivičnog dela. U predistražnom postupku je utvrđeno da je u lancu komandovanja prilikom planiranja i pripreme zadatka, došlo do propusta koji nemaju krivično pravnu, već eventualno disciplinsku težinu“, tvrdili su iz tužilaštva.
Isto je pre tužilaštva ustanovio i tadašnji premijer Aleksandar Vučić, rekavši da „ne da Lončara i Gašića“. Gašić je nešto kasnije smenjen sa mesta ministra odbrane zbog uvrede novinarke B92, ali je godinu i po dana kasnije postavljen za direktora BIA. Lončar je i dalje na poziciji ministra zdravlja.
Nalazi komisije
Nakon nesreće, dve vojne komisije su ispitivale njene uzroke. Glavnu krivicu svalili su na posadu helikoptera, tvrdeći da je kod pojedinih članova pronađen alkohol u krvi. Komisija vazduhoplovstva takođe je zaključila da, uz vođu vazduhoplova, drugog pilota i tehničara, deo odgovornosti snosi i Bandić zbog propusta u organizaciji leta, dok je komisija Generalštaba navela da je Živak odgovoran, jer nije izvestio načelnika Generalštaba LJubišu Dikovića o realizaciji zadatka.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.