Nikola Pontara, direktor kancelarije Svetske banke u Srbiji: Planiranje svetlije i prosperitetnije budućnosti za svu decu u Srbiji 1Foto: WB

Kada bi ste znali za investiciju koja će vam doneti 4 do 16 puta više od uloženog a da pri tom podstičete ujednačavanje ekonomskih mogućnosti u vašoj zemlji, verovatno ne bi ste želeli da propustite takvu priliku. Pa, upravo to Srbija radi u partnerstvu sa Svetskom bankom kroz ulaganje u predškolsko vaspitanje i obrazovanje.

Sve je više dokaza koji ukazuju na to da su predškolsko vaspitanje i obrazovanje ključni za razvoj ljudskog kapitala. Istraživanja pokazuju da svaki dolar uložen u kvalitetne predškolske programe donosi prinos od 4 i 16 dolara.

Pohađanje predškolskih programa u ranom uzrastu ima koristi za decu kroz ceo život i pozitivno utiče na njihovo učenje, zdravlje i ponašanje i povećava šanse za mogućnost većih zarada u budućnosti. Ove koristi značajno nadmašuju troškove smanjenja jaza u učenju na predškolskom nivou, što može dovesti do ranjivosti kasnije u životu.

Srbija je napravila značajan napredak kako bi učinila predškolsko obrazovanje dostupnim većem broju dece: stopa pohađanja programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja kod dece uzrasta od 3 do 6 godina porasla je na skoro 76 odsto u protekloj godini, sa 52 odsto u 2017. godini. Ovim tempom Srbija se približava cilju Evropske unije da do 2030. godine najmanje 96 odsto dece pohađa programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja.

Svetska banka od 2017. godine zajedno sa Vladom Srbije realizuje Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja vredan 50 miliona dolara, čija će realizacija trajati do 2024. godine. Cilj projekta je unapređenje dostupnosti i kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja za decu uzrasta od 0 do 6,5 godina, sa posebnim fokusom na decu iz socijalno i ekonomski ugroženih društvenih grupa.

Planirano je da Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja poboljša pristup predškolskom vaspitanju i obrazovanju otvaranjem novih 3.500 mesta u vrtićima. U partnerstvu sa Fondacijom Novak Đoković, oko 150 predškolskih soba je već prenamenjeno ili opremljeno, čime je dodato 3.000 mesta u predškolskim ustanovama. Pored toga, u 30 opština, oko 3.700 dece iz različitih sredina do sada je ušlo u predškolski sistem bilo kroz poludnevne ili fleksibilne programe. Ovo im je pomoglo da premoste jazove u fizičkom, kognitivnom i socijalno-emocionalnom razvoju, koji su u nekim slučajevima već značajni u dobi od dve ili tri godine.

Bolji pristup je neophodan, ali ne i dovoljan uslov za poboljšanje ishoda učenja. Zbog toga Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja podržava uvođenje novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Ovaj vodeći program je dizajniran sa idejom uvođenja nove paradigme učenja, čineći da se deca osećaju osnaženom, shvaćenom i slobodnom da uče aktivno i fleksibilno. Nove osnove programa nazvanog „Godine uzleta“ omogućavaju vaspitačima da bolje razumeju potrebe dece i pomaže im da razviju prilagodljivije strategije podučavanja koje odražavaju specifičnosti lokalnog okruženja i socio-kulturnog porekla. Više od 100 predškolskih ustanova postalo je deo programa, dok je 14.000 vaspitača prošlo obuku i mentorsku podršku za bolju realizaciju ovog inovativnog pristupa.

Prednosti ove intervencije ne osećaju samo deca i vaspitači: roditelji i porodice, uključujući i one iz osetljivih grupa, takođe postaju nosioci promena. Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja takođe nastoji da poveća svest roditelja o važnosti zdravlja i ishrane u ranom uzrastu kroz podršku mogućnostima učenja u lokalnim zajednicama. Zahvaljujući toj inicijativi više od 4.000 roditelja pohađalo je radionice, sajmove roditeljstva i događaje otvorenih vrata u predškolskim ustanovama.

Reforme u predškolskom vaspitanju i obrazovanju su se takođe isplatile tokom poslednje globalne zdravstvene krize. Od prvih dana pandemije Kovida-19, rad koji podržava Projekat pomogao je Vladi Srbije da obezbedi nesmetano predškolsko obrazovanje kroz pružanje online obuka za vaspitače i medijske kampanje za podršku roditeljima i porodicama.

Održavanje rezultata postignutih u okviru Projekta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja i reformskog zamaha će zahtevati kontinuirane napore i posvećenost. Važan put kome treba težiti je proširenje nove paradigme učenja na osnovne škole. To će istovremeno omogućiti da novi pristup zavlada među starijom decom – čime će se nadovezati i konsolidovati napredak postignut ranije u njihovom školovanju – i pružiti mogućnost nastavnicima da se dalje profesionalno razvijaju i unaprede svoje kompetencije i kvalitet nastave.

Kombinacija kvalitetnog predškolskog i osnovnog obrazovanja su osnova života deteta i od njihovog uspeha zavisi svaki sledeći korak u obrazovnom sistemu. Sada je trenutak da Srbija kapitalizuje uspehe koje je ostvarila u predškolskom vaspitanju i obrazovanju i unese isti nivo inovativnosti i pažnje u kvalitet osnovnog obrazovanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari