U celoj priči oko otvaranja nove autobuske stanice na Novom Beogradu, čini se da je potpuno zanemarena tema novog stajališta Jug čije otvaranje čekamo, a koja će značajno izmeniti navike međugradskih putnika u centralnu i južnu Srbiju.
Nemali broj ljudi koji često putuju u unutrašnjost a koji su u starom delu grada, počevši od studenata preko onih koji putuju u Beograd na posao, pa do onih koji van Beograda imaju rodbinu, biće pogođen odlukama gradske vlasti o izmeštanju stanica za ukrcavanje odnosno iskrcavanje iz međugradskih autobusa.
Ipak, na ovaj deo građana vlast kao da najmanje misli, jer su informacije koje smo do sada dobili minimalne, protivrečne i nejasne. Stručnjaci sa kojima smo razgovarali saglasni su u stavu da je razlog manjka informacija taj što ni oni koji u gradskim institucijama rade na planiranju tog saobraćajnog rešenja nemaju jasan i razrađen plan, već se radi po idejama gradskih čelnika, bez konsultacije sa strukom.
Prva nejasna stvar je sam rok otvaranja, koji je bio najavljivan već za isto vreme kao i otvaranje BAS stanice na Novom Beogradu. Detalji oko veze sa linijama gradskog prevoza i samim dolaskom do stajališta tek su priča za sebe.
A najviše zbunjuju oprečne informacije da li će biti ugašeno najpre stajalište za iskrcavanje putnika iz unutrašnjosti, „Dom zdravlja Voždovac“, za sada na autoputu kod Policije i Vatrogasne stanice, kao i stajalište na kom se sada ukrcavaju putnici za suprotni pravac, na Autokomandi.
Ono što se može zaključiti iz izjava čelnih ljudi grada, njih najmanje brine ono što bi trebalo da bude prvi kriterijum kod ovakvih poslova: minimum maltretiranja i maksimuk bezbednosti putnika.
Ova tema sadrži kontroverze još od kada je bilo najavljeno da će po otvaranju nove glavne autobuske stanice svi autobusi koji dolaze sa juga u Beograd biti preusmereni i neće ni prolaziti autoputem preko Gazele na Autokomandu, kaže za Danas saobraćajni inženjer Dušan Pavlović, odbornik Zeleno-levog fronta (ZLF) u Skupštini grada Beograda.
On podseća da su usledili protesti, te da su autoprevoznici najavili štrajk, da bi odjednom bilo objavljeno da se planira izgradnja stanice.
– Ono što je potpuno jasno je da je to za sada samo parkiralište. Putnicima će biti veoma teško. Čuli smo da je najavljena neka nova autobuska linija koja će saobraćati od Slavije do stanice Jug. Međutim, problem u svim tim najavama vlasti je da Grad Beograd i ljudi koji planiraju te stvari zapravo nemaju nikakav plan. To je jasno i na primeru svega što se dešava sa novom autobuskom stanicom. Ne postoji plan koji je razrađen do detalja i to što se sve radi ad hoc, usput, naknadno, zapravo doprinosi povećanju nepoverenja ljudi u čitav taj sistem, a zatim i otežava svakodnevno funkcionisanje ljudi, kaže Pavlović, i navodi lični primer da je, od Rakovice preko Banjice, nekoliko ljudi vozio automobilom do nove Bas stanice čitavih sat i 15 minuta.
To što se, bez razrađenog projekta, „usput krpi“, navodi naš sagovornik, samo govori o nesposobnosti ljudi koji vode Beograd da bilo šta planiraju, promene, unaprede u gradu.
– Cilj je samo da se nešto dešava, da se nešto zakuva, da se neke pare „obrnu“, a u suštini ljudi su ti koji će da trpe, pre svega u nenormalnim gužvama, neće znati ni kako da dođu do tamo, bilo prevozom ili peške, navodi Pavlović.
On objašnjava da je novo stajalište vazdušnom linijom vrlo blizu, ali putnik peške mora da se popnete na pasarelu, pa do prvog pešačkog ili da se vratite 200 metara unazad, ili da ide na Autokomandu pa da tamo napravi krug.
– Pritom, tamo i ne postoji trotoar kojim možete da se spustite, nego morate da prođete pored Topovskih šupa, pa tim ulicama dalje. Ili da idete putem, skrenete za uključenje na Autokomandu, pa da verovatno preskočite bankinu, pa da malo pešačite travom, što je strašno. Ti ljudi ništa ne planiraju, ponavlja Pavlović.
Nadalje, planiramo je da stajalište Jug opslužuje oba pravca. A pitanje je kako će se autobusi vraćati još nije jasno. Biće veoma komplikovano onim autobusima koji dolaze u Beograd da dođu do te stanice, jer će morati da se popnu pa da kruže,kaže sagovornik.
– To su sve stvari koje mogu da se reše, ili će videti da je to jako komplikovano pa će ipak ostaviti u funkciji stajalište kod policije. Najpre je rečeno da odlaznu stanicu iz Beograda, za sada neće dirati, ali da će je sa otvaranjem stanice Jug ukinuti. Jer nema svrhe da postoji a da se pravi toliko parkiralište, ali su oko toga u različitim izjavama zvaničnika veoma nejasne i dvosmislene informacije. Sa druge strane, poslednja informacija je da, dok ne proradi stanica Jug, svi međugradski autobusi će biti preusmereni sa Gazele, dakle neće ni dolaziti do Autokomande, objašnjava Pavlović.
U svakom slučaju, radovi kasne, nema plana, a to je posledica toga što to ne rade stručni ljudi, kaže sagovornik i dodaje da verovatno ni zaposleni u Upravi ne znaju kakva je odluka, jer se ona menja na dnevnom nivou.
– Ne mogu da razumem tako indolentan odnos vlasti prema ljudima koji žive u ovom gradu i koriste neke usluge koje bi trebalo da budu dostupne svima. Ova vlast ili nikako da nauči, ili ne znaju ili ih nije briga, da rizikuju bes i frustraciju ljudi, zaključuje Dušan Pavlović.
Ivan Banković, saobraćajni inženjer i koordinator inicijative „Beograd ne može da čeka“, istog je stava, da verovatno niko u Gradu i ne zna kada se planira otvaranje stajališta Jug, jer su više puta probijani rokovi, te da je poslednja najava čelnika grada glasila: za nekoliko meseci.
– Ono što sam video na terenu, jeste da se sada rade građevinski radovi koji su tek priprema za početak izgradnje platoa, odnosno saobraćajnih površina gde se planira stajalište Jug. Pritom, insistiramo na tome da nije u pitanju stanica već stajalište, jer nas je Bojan Bovan u julu i avgustu ubeđivao da će to biti nova stanica, megalomanski projekat koji nije viđen nigde, naprotiv. Razlika je ta da na stajalištu nema nikakvog pratećeg sadržaja, kao što su osoblje ili objekat za kupovinu karata, kaže Banković.
On podseća da za stanicu Jug od 70-ih godina postoji projekat, te da to nije nikakva novina koju je smislila ova vlast.
– Ali sa bitnom razlikom, što je tada bilo planirano da imamo povezanu najmanje jednu metro liniju, i da imamo tramvajski saobraćaj pored samog stajališta, što bi itekako imalo smisla. Sada, nažalost više od 40 godina kasnije, to nemamo, priča Banković i napominje da je Autokomanda bila idealna kao čvorište zbog velikog broja autobuskih i tramvajskih gradskih linija u svim pravcima grada.
On pak kaže da srtajalište za prigradski prevoz „Dom zdravlja Voždovac“, ostaje u funkciji do daljnjeg.
– Opcija postoji da će ostaviti to stajalište, a sa druge strane, ako žele da prikažu kako se Jug koristi, kako su ljudi zadovoljni, onda bi išli na opciju da tu zabrane zaustavljanje autobusa iz međumesnog i prigradskog saobraćaja, i da ih preusmere na Jug. Nisam pristalica toga da autobusi mogu da zaguše saobraćaj. Zagušuju ga privatni automobili a ne autobus koji vozi 80 ljudi naspram prostora koji zauzima. Zbog ostalih učesnika u saobraćaju i smanjene protočnosti u špicu pogotovo, zaista ne znam koliko je putnicima bilo atraktivno da se od postojećeg stajališta „Dom zdravlja“, vozikaju još 15 minuta u gužvi, pojašnjava Banković.
On napominje da se odustalo od još jedne ideje, koja je bila katastrofalna, da ulazno stajalište u Beograd bude na petlji Transšped, pre Vrčina.
– To je zaista vetrometina, bilo bi skandalozno ostaviti putnike tu, mišljenja je Banković.
Izlazno stajalište, kako je on pak obavešten, neće biti zatvoreno dok se ne otvori Jug.
Da je do podataka o planiranoj stanici teško doći, potvrđuje i Aleksandar Jovanović, saobraćajni inženjer i član Kreni-promeni. On kaže da je ta odbornička grupa u gradskom parlamentu tražila pojašnjenja od nadležnih institucija, ali da odgovore još nije dobila.
– Prvenstveno smo dobili informaciju da će stajalište za vozila koja sa juga dolaze za Beogrrad biti ukinuto i da će sva vozila da se preusmere na stanicu Jug koja se sada pravi. Međutim, na sednici Skupštine grada koja je održana pre par nedelja, gradonačelnik je kazao da to stajalište ostaje na istom mestu. Obratiću im se sa pitanjem zašto nijedan pešački prelaz nije obezbeđen da putnici mogu da dođu do stanica gradskog prevoza.
Toga još nema ni na stanici Jug, a u njenoj blizini nema nijednog stajališta gradskog prevoza, pa je bez ikakvog smisla je da se relocira od čvorišta kakvo je Autokomanda, sa prevozom za sve delove grada, tvrdi Jovanović, slično kao i prethodni sagovornici.
On podseća da ni dosadašnja stanica na Autokomandi na kojoj se ukrcavaju putnici iz Beograda za unutrašnjost, nikada nije bila dobro obezbeđena kada su u pitanju prelazi za pešake.
– Izmeštajući tu stanicu, putnici moraju da pređu daleko veću razdaljinu do stajališta Jug, ako nemaju svoj automobil. Na dolaznoj stanici, kod policije, imate liniju 17 koja je bila neka alternativa da ljudi jednu stanicu pređu do autokomande, koja je, opet kažem, čvorište i ima prevoza za sve pravce. A i ta 17-ca mora da se čeka, ako je gužva ili špic. A ako putnici idu pešaka, jako je opasno. Treba da podstičemo naviku ljudi da koriste gradski i međugradski prevoz, a ovako ih samo odgovaramo od toga, jasan je Jovanović.
– Kada smo dobili informaciju da će prvo biti ukinuto stajalište za vozila koja dolaze u Beograd, mi smo napravili peticiju koju je do sada potpisalo oko 8.000 ljudi. Ogroman broj stanovnika je na ovoj strani reke i neminovno je da mora poostojati dobra stanica, dobro povezana sa gradskim prevozom, i da se ljudi motivišu da koriste gradski prevoz. A ovako kako to zamišlja gradska vlast, nije ni ekonomski ni ekološki prihvatljivo. Iako je nova stanica na 500 do 600 metara od sadašnje, čovek mora da prođe kilometar ako ide pešice, i zamislite sa torbama i koferima kako to izgleda, priča Jovanović.
On navodi da će kao odbornik postaviti pitanje da li je u planu predviđen neki bezbedan pešački prolaz ispod ili iznad glavne sobraćajnice koja se uključuje na Autokomandu.
– Jer, veliki broj ljudi koji siđe na toj stanici neće da čeka autobus 17, ali ide na Autokomandu na svoj rizik preko te ulice. Mi imamo određena rešenja koja bi bila funkcionalna, ali stvar je u tome što ova vlast za donošenje ovakvih odlluka ne sluša struku, to može da se vidi u svemu što su do sada radili. Drugo, nedostaje im kreativnosti i mašte da dođu do rešenja koja bi bila dobra za sve učesnike saobraćaja. U priči sa kolegama došli smo do nekoliko alternativnih rešenja koja su mnogo bolja od izvedenog, ali nas niko ne pita. Plan je menjan od starta, rokovi probijani, nije planirano kako treba, pa nije ni čudo da se sve odlaže unedogled, na to smo navikli. Iz nekog razloga, nama nepoznatog, su se usmerili na tu lokaciju…možda zbog interesa, pita se Jovanović i konstatuje da za sada ima veoma malo informacija o realizaciji stajališta Jug, a da one kojih ima ukazuju da će tu za putnike biti mnogo problema u praksi.
Pola sata prevozom u špicu
Planirana stanica trenutno izgleda kao jedan nedovršen veliki parking, potpuno prazan, iznad kog će, kao deo kompleksa, biti stajalište Jug. To znači da putnik, pešak, neće imati direktnu vezu sa motoputem, moraće da se zavlači, da čekate autobusku liniju koja će verovatno biti uvedena kada Jug počne sa radom, ili od postojećih da koristi 18 i 39. To u špicu značli 15 do 20 minuta samo putovanja, nekad i do pola sata od jednog do drugog stajališta,
Stajalište Autokomanda je moglo biti uređeno
Kako kaže Banković, prethodnog jutra je moglo da se vidi da veliki broj putnika ne ide na novu Bas stanicu, već se opredeljuje da čeka prevoz na Autokomandi.
– Problem je, ako se taj trend nastavi, neće biti kapaciteta jer je stvarno gužva, pogotovu što je tu i prigradsko stajalište, nekada nema autobusa po 15 minuta, a onda stigne desetak njih u isto vreme. Potpuno je nebezbedno, ljudi sa prtljagom trče, ne paze. Ipak, tu je uvek bilo dovoljno prostora da se asfaltira površina za veći broj autobusa, da se urede površine za kretanje putnika, za čekanje, pokriveno je, bilo bi pristojnije i bezbednije pre svega. Bilo je mogućnosti da se to uredi, napominje sagovornik Danasa i podseća da je to lokacija najbolje povezana sa gradskim saobraćajem, i to sa linijama 17, 18, 46, 55, 70, i još njih na nadvožnjaku uz dodatne tramvaje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.