Aleksandar Vučić u petak otvara železničku stanicu „Beograd centar“, odnosno Prokop.
Ova vest ne bi bila čudna da predsednik Srbije nije već otvorio, kako je 2016. godine tvrdio, „završeni Prokop“, odnosno da je u njegovo vreme „završeno ono što se radilo četiri decenije“. Na kritike da stanica nije još uvek potpuno gotova, odgovor je glasio da „ima sve što jedna železnička stanica treba da ima“, a da će ostali radovi biti „dopuna sadašnje infrastrukture“.
Još manje bi bilo čudno i da 2022. godine, prilikom promotivne ture brzim „Soko“ vozom predsednik nije ponovio da je Prokop konačno završen, uz napomenu da je to urađeno tek u vreme njegovog mandata.
Najčudnije je što stanica Prokop, koja se gradi od 1977. godine postoji već više od tri decenije i putnici je odavno koriste. Druga je priča što su je političari od devedesetih bezbroj puta otvarali iako nije bila potpuno završena, uključujući i tada premijera Vučića koji je 2016. otvorio uprkos tome što nije do kraja bila završena gradnja stanične zgrade.
Nekadašnjji ministar infrastrukture i građevine Milutin Mrkonjić kritikovao je 2016. tadašnjeg premijera Srbije (Aleksandra Vučića) zbog toga što je otvarao stanicu koja nije završena, ali koja ustvari funkcioniše već decenijama.
– Vodio sam pre neki dan Anu Bekutu tamo, nije verovala da ne može da se siđe dole. Za dva sata koliko smo tamo proveli, nijednog putnika nismo videli. Kažu ‘završeno’, a nema stanične zgrade, nema pristupnih saobraćajnica, nema ljudi… Daleko je to od završenog. Ovo su samo molerski radovi obavljeni – rekao je tada Mrkonjić.
Vučićeva medijska mašinerija je na ovu tvrdnju Mrkonjića odgovorila propagandom da je tadašnji lider Srpske napredne stranke uradio ono što četiri decenije drugi nisu mogli, ali tužna je istina ostala da Prokop i dalje nije završen.
Sudeći po fotografijama s lica mesta, deluje da Prokop, iako ušminkan, još uvek nije potpuno gotov. Gornji deo stanice je konačno uređen, ali još uvek nije potpuno završen i nema dileme da će majstori i po odlasku Vučića i političke delegacije morati još da rade.
Gašenje Glavne železničke stanice u leto 2018. godine zadalo je dodatne glavobolje Beograđanima koji ni danas nemaju dobru saobraćajnu (autobusku) vezu sa Prokopom, koji iz nepoznatih naziva nosi naziv „Beograd centar“, iako nije ni blizu centra grada.
Beograđani već pet godina praktično kao glavnu železničku stanicu koriste onu na Novom Beogradu, dok je Prokop ostao nedorečen kao železničko čvorište. Stručnjaci su izrazili sumnju da će zauvek ostati sporedna stanica s obzirom na to da ni jedna linija metroa nije planirana da prođe kroz njega.
Osim što nema završenu kompletnu infrastrukturu, Prokop još uvek ima i manu što kao glavna železnička stanica nema mogućnost da se na njoj automobili „pakuju“ na auto-voz. Ukrcavanje automobila na auto-voz prvobitno je 2018. godine premešteno s Glavne železničke stanice na Topčider, a potom na stanicu u Zemunu.
I na kraju, podsećanja radi, otvaranje Prokopa više puta nije samo Vučićeva domišljatost. Bivši predsednik Srbije i Jugoslavije Slobodan Milošević je tri puta otvarao podzemnu železničku stanicu Vukov spomenik. Paradoks je i što će ta metro stanica biti jedina kroz koju ne prolazi metro, pošto je prve dve linije potpuno zaobilaze.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.