Novinari, jutjuberi i tinejdžeri iz 12 zemalja su krajem oktobra u Beogradu razgovarali o novim digitalnim formatima i etničkim pitanjiia u novom digitalnom svetu. Bio je to forum koji gradi mostove.
Prvo pitanje je namerno postavljeno provokativno: Šta prekaljeni medijski vukovi mogu da nauče od mladih novinara? 17-godišnja Jovana Jović, osnivačica portala za tinejdžere „Youthvibes“ odmah je udarila u srž: „Tradicionalni mediji nama mladima ne nudo skoro ništa. Mi smo zbog toga, uz podršku DW Akademje, pokrenuli sopstveni internet portal na kojem će tinejdžeri pisati o temama koje zaista zaimaju tinejdžere.“ Takođe je uz podršku DW Akademije osnovan i televizijski format „Abraziv“ u Moldaviji, kao i portal za mlade „Karike“ u Bosni i Hercegovini, koji funkcionišu po istom principu.
Upravo s tim imaju problem mnogi etablirani mediji na Zapadnom Balkanu. Svima je jasno da u vremenu Fejsbuka, Instagrama i Snepčata ne mogu da dopru do mladih, ali se vajkaju da im odobre da sami prave svoje programe.
Mladi za mlade
„Mediji danas moraju da budu hrabri i inovativni“, naglasio je Klaus Daman, rukovodilac programa za Srbiju i Zapadni Balkan DW Akademije. Hrabri i inovativni kao na primer javni televizijski servis Crne Gore (RTCG). Ova televizija, uz podršku DW Akademije obrazuje tinejdžere za video-bloger ili kratko rečeno „vlogere“. Pomaže im oko video produkcije i objavljuje njihove radove od oktobra na Jutjub kanalu „Hexatorm“.
„U početku sam bila skeptična hoćemo li uopšte pronaći mlade i talentovane i hoćemo li moći da ih motivišemo“, kaže Maja Đuretić Mrdak. „Onda sam videla ovih šest mladih ljudi i bila sam više nego oduševljena.“
Hrabri novi mediji (Brave New Media), što je zapravo igra reči sa Hakslijevim (Aldous Haksli) „Hrabri novi svet“, znaju i tamne strane digitalnog sveta. „Mi, ljudi iz medija, bismo morali biti svesni sopstvene odgovornosti“, kaže Daman.
Tinejdžer kritikuje glavnog i odgovornog urednika
Veliko interesovanje privukla je studija srpskog Saveta za štampu, koja je predstavljena na forumu. Savet za štampu je u poslednjih dva meseca zabeležio oko 100 slučajeva povrede dečijih prava, pre svega u tabloidima. Posebno je uočljivo bilo izveštavanje o maloletnim žrtvama seksualnog zlostavljanja da se iste vrlo lako moglo identifikovati.
Tokom diskusije koja je potom usledila, glavni i odgovorni urednik jednog od najvećih srpskih tabloida se žalio kako se njegov list konstantno kritikuje, dok se, prema njegovim rečima, u drugim zemljama niko ne uzbuđuje oko sličnih sadržaja. Na ovo je jedan 17-godišnjak reagovao pravim rečima: „Je l’ treba mi mladi da od vas iskusnih novinara učimo kako je najbolje sopstvene greške opravdavati greškama drugih?“ Potom je u sali usledio gromoglasan aplauz.
Siva zona društvenih mreža
Zanimljiva diskusija se razvila između Jutjubera, Instagramera i publike oko pitanja – koliko odgovorno se ponašaju „infuenseri“. Da li na primer sme konzumirati drogu pred uključenom kamerom i prikazivati posledice? A to je radio Rens Polan na Jutjub kanalu „DrugsLab“, koji uzgred budi rečeno, finansira holandska vlada. Govorilo se i o „Youtuber-Krieg“, posebno viralnom u Srbiji. Kako suzbiti „hate speech“ i „cyberbullying“ na društvenim mrežama? Koliku odgovornost nose jutjuberi & co? Moraju li sponzori nešto da preduzmu kada je reč o ovim kanalima, ili je to na kraju odgovornost roditelja da kontrolišu šta im deca gledaju?
Graditi mostove
Forum „Brave New Media“ finansira nemačko Ministarstvo za ekonomsku saradnju i razvoj, a u saradnji sa Oebsom se održava već drugi put. Sa više od 300 učesnika iz zemalja jugoistočne Evrope, Nemačke, Holandije, Moldavije i Gruzije ovaj forum se već etablirao kao graditelj mostova. Tinejdžeri diskutuju s odraslima. Producenti medija za decu i mlade iz različitih zemalja su razmenili iskustva i razgovarali o mogućoj saradnji.
Mladi su se takođe, u dodatnom programu, mogli okušati u medijskim poslovima: kao fotografi, video novinari ili tv voditelji. Najbolji radovi su na kraju foruma nagrađeni. Vrhunac ovog programa je bio spid dejting. Tinejdžeri, novinari i aktivisti na društvenim mrežama su imali po pet minuta vremena za upoznavanje jednog partnera, a onda su prelazili kod drugog partnera.
Sledeći dvodnevni forum je planiran za kraj oktobra 2019, takođe u Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.