U okviru završnih razgovora u vezi sa projektom izgradnje obilaznice i četvrtog mosta u Novom Sadu, juče su se u Gradskoj kući sastali gradonačelnik tog grada Miloš Vučević, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, direktor kineske kompanije CRBC Džang Sjaojuen i direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić.
„Približavamo se realizaciji ovog projekta, a razgovor o mostu više nije na nivou ideja i predlaganja, već se stvari konkretizuju. Očekujem da će u relativno kratkom periodu početi njegova izgradnja, jer su za to stvoreni uslovi“, rekao je gradonačelnik Miloš Vučević.
Ministar Tomislav Momirović rekao je da je tokom prethodnih devet meseci „mnogo urađeno na sastancima u vezi sa izgradnjom mosta“ i izrazio nadu da će već u narednih mesec i po dana biti započeta izgradnja, te da će taj projekat biti završen do 2024. godine.
Direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić najavio je da će „u bliskoj budućnosti“ biti potpisan ugovor za početak radova.
Narodna stranka: Ni u jednom aspektu nije ispoštovan javni interes
Međutim, izgradnja novog mosta ni ranije nije dočekana sa oduševljenjem stručne i političke javnosti, a poslednje optužbe dolaze iz novosadskog odbora Narodne stranke, iz koje su naznačili „šest momenata koji tu investiciju čine pogubnom i spornom“.
Oni među spornim tačkama navode da se izgradnjom tog mosta „nastavlja proces infrastrukturne kineizacije Novog Sada“, da su građani i stručna javnost isključeni iz procesa odlučivanja o njegovoj izgradnji, kao i da nedostaje obrazloženje cifre od 130 miliona evra koja dolazi iz kineskog kredita za izgradnju mosta koju će izvoditi kineska kompanija.
Takođe, kao sporan deo naglasili su i izgradnju takozvanog vijadukta koji će se „protezati ispod prozora stanovnika bulevara Evrope“ i istakli da će „kineskoj firmi pripasti profit, a državi Srbiji kreditno zaduženje“.
Narodna stranka, takođe, je napomenula da je najvažnije pitanje i to što je kategorizacija tog saobraćajnog pravca u suprotnosti sa Prostornim planom Novog Sada.
Predsednik gradskog odbora Narodne Stranke Borislav Novaković ocenio je, u izjavi za Danas, da su u slučaju izgradnje novog mosta, građani stavljeni „pred svršen čin“, budući da se o odlukama nije razgovaralo, nego su „obznanjene“, te da su izgled mosta, idejno rešenje i premer radova svima ostale tajna osim domaćim političkim elitama i kineskim partnerima.
„Novi most napraviće ekološku katastrofu, budući da se predviđa izgradnja vijadukta koji će prolaziti ispod prozora ljudi koji žive u zgradama na Bulevaru Evrope, što navodi na pitanje da li je uopšte urađena ekološka studija koja bi pokazala uticaj izduvnih gasova, buke i štetnih čestica na zdravlje stanovnika tog dela grada“, rekao je Novaković.
On je upitao koliko dugo će Srbija srljati u dužničko ropstvo, s obzirom da „kineskoj firmi pripada profit, domaćim građevincima prazan hod a Srbiji kreditno zaduženje“, naglasivši da je reč o kineskoj firmi CRBC koja će graditi most iz kineskog kredita, na osnovu konkursa na kome su pravo učešća imale samo kineske kompanije, i da građani moraju dobiti obrazloženje cifre od 130 miliona evra, koliko treba da košta izgradnja ovog mosta.
Komentarišući tvrdnju da je kategorizacija tog saobraćajnog pravca u suprotnosti sa Prostornim planom Novog Sada, Novaković nam je rekao da se prema Zakonu o planiranju i izgradnji moraju poštovati planovi u hijerarhiji, odnosno da planovi od višeg ka nižem moraju biti u saglasju, te da bi se realizovala izgradnja tog mosta na način na koji je planirana, može se realizovati jedino izmenom Prostornog plana ili odustajanjem od predloženog rešenja, zaključivši da ni u jednom aspektu gradnje novog mosta nije ispoštovan javni interes.
Kakav most je u pitanju?
U pitanju je izgradnja zapadne obilaznice oko Novog Sada i četvrtog mosta na Dunavu, čija se izgradnja planira u produžetku Bulevara Evrope. Izgradnjom mosta planira spajanje grada sa sremskom stranom u Sremskoj Kamenici. Na sastanku je naglašeno da je izgradnja tog mosta planirana još šezdesetih godina prošlog veka.
Taj most treba da bude dužine 2,4 kilometra, sa četiri kolovozne trake, uz biciklističku i pešačku stazu, a planirano je da se proteže od kružnog toka na Bulevaru Evrope do obilaznog puta kod Sremske Kamenice.
Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.