Iako je Nacionalni prosvetni savet (NPS) početkom jula odbio da razmatra inovirane programe za gimnazije, uz obrazloženje da programe ne treba menjati na brzinu, ovaj predlog ponovo će biti na dnevnom redu naredne sednice NPS-a 27. septembra.
– Razlog za to je pismeni zahtev Ministarstva prosvete i nauke da se izjasnimo o ovom predlogu. Drugi razlog je što smo dobili predloge inoviranih programa i za srednje stručne škole, tako da jedan od argumenata koji se čuo u prilog tome da ne diskutujemo samo o inovacijama za gimnazije, više ne stoji. To, međutim, ne znači da moramo da usvojimo predlog u celini. Možemo da ga usvojimo delimično ili sasvim odbacimo – kaže za Danas Desanka Radunović, predsednica NPS-a.
Osnovne izmene u predlogu inoviranih programa za gimnazije se, prema njenim rečima, odnose na ciljeve i zadatke programa, koji su usklađeni sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iz 2009. godine. Radunovićeva dodaje i da su kod svih predmeta izvršene intervencije u načinu ostvarivanja programa, da bi se nastavnicima sugerisao savremeniji pristup nastavi.
– Za mene su ove promene sasvim prihvatljive. Što se tiče izmena u sadržaju programa, intervencije su različite. U matematici, na primer, ništa nije menjano. Zamolila sam svakog člana NPS-a da, posebno u svom domenu, pogleda pažljivo predložene izmene, kako bismo na sednici odlučili šta je prihvatljivo, a šta ne. Nastavni planovi, odnosno broj časova se ne menjaju, udžbenici ostaju isti, tako da neće biti radikalnih promena. Potpuno novi su jedino programi za strane jezike i informatiku, jer su na ovim predmetima urađene velike promene u osnovnoj školi, a ta deca su sada pošla u srednju školu – ističe Radunovićeva.
Već u oktobru pred članovima NPS-a će se naći i predlog inoviranih programa za srednje stručne i umetničke škole. O njima bi trebalo da se izjasni i Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, s obzirom na to da je Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja uradio predloge inoviranih programa i za opšteobrazovne i za stručne, odnosno umetničke predmete. Reč je o 221 obrazovnom profilu iz 15 područja rada, koji nisu u ogledu.
Gordana Mijatović, zamenica direktora Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, koji je uradio predlog inoviranih programa, kaže za Danas da to što se kasni sa donošenjem ovih programa neće stvoriti probleme u školama.
– Kao i za gimnazije, inovacije u programima za srednje stručne i umetničke škole su urađene u ciljevima i zadacima, sadržaju programa i načinu realizacije tih sadržaja. Inovacije u okviru ciljeva i načina ostvarivanja programa su prvenstveno namenjene nastavnicima, kako bi se što bolje i studioznije pripremili za školsku godinu, da u toku godine više obrate pažnju na neke elemente i da u didaktičko-metodičkom smislu primene ono što je novo, a što možda do sada nisu radili – objašnjava Mijatovićeva.
Sadržaji programa su, kako kaže, u najvećoj meri rasterećeni svega što je zastarelo i prevaziđeno, što praksa pokazuje da se u mnogim školama ne realizuje, ali je ostalo u programu.
– Mi smo stanje koje je na terenu i ono što je sadašnji trenutak pretočili u dokumenta. Ali, promene nisu toliko velike da se postojeći udžbenici ne mogu koristiti. U svim udžbenicima prve lekcije su uvodne, uvek se ponavlja gradivo iz prethodnih godina, tako da ne očekujemo većih problema u realizaciji programa. A s obzirom na to da neće biti promena u fondu časova, škole su mogle da urade raspodelu časova – ističe Mijatovićeva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.