Obeleženo 60 godina od prvog leta "Galeba", aviona kojim je leteo i Džon Travolta 1Foto: Miroslava Pudar

Na aerodromu Ečka, kod Zrenjanina, okupili su se nedavno sadašnji i bivši letači, zaljubljenici u letenje, novinari, fotoreporteri, kustosi Muzeja vazduhoplovstva, njegovi operateri i restauratori, brojni posetioci.

Razlog je 60 godina od prvog leta školskog aviona „Galeb G-2“, koji se proizvodio u nekadašnjoj Jugoslaviji, u fabrici „Soko“ u Mostaru i bio ponos vojnog vazduhoplovstva.

– Izuzetno je važno da se podsetimo istorije ovog aviona jer je on među prvim mlaznim avionima koji su proizvedeni u Jugoslaviji. To je najbolji trenažni avion proizveden u to vreme, i dan danas je u životu i obučava nove generacije pilota. Naravno, ne više u ratnom vazduhoplovstvu, već za privatne obuke. To su sada oldtajmeri – objašnjava Vladimir Trifunović, predsednik Udruženja „Galeb“.

Jubilej legendarnog vojnog aviona, na kojem je obučeno hiljade pilota, pratila je izložba fotografija velikog formata koju je priredio Muzej vazduhoplovstva, uz izloženi prototip aviona „G-2 23001“, koji je 3. jula 1961. godine prvi put poleteo.

– Mnogo mi znači što sam imao prilike da sada, posle toliko godina, ponovo letim u Galebu. Ja sam, sa kolegom Radišićem, među prvim pilotima koji su leteli Galebom 1961. na letu od Mostara do Zadra. To je tako dobar avion, mi smo na njemu za osam radnih sati uspevali da obučimo pilote da ga koriste – ispričao je Milan Nežić, nekadašnji pilot.

Sa puno entuzijazma o ovom avionu govori i Darko Mladenović, kustos beogradskog Muzeja vazduhoplovstva.

– To je prvi mlazni školski avion koji je naše vazduhoplovstvo imalo. Generacije pilota su se na njemu obučavale, avion je poznat i po tome što se na njemu obučavala Akro grupa Vojne vazduhoplovne akademije – priča kustos Darko Mladenović.

A na pitanje postoji li neka zanimljivost vezana za Galeb, odgovara da ima nekoliko.

– To je model aviona koji je praštao greške. Veoma je lak za letenje i godinama su na njemu leteli piloti iz vojnog vazduhoplovstva ali i razni civilni piloti. Između ostalog, dosta tih aviona je izvezeno u inostranstvo, bio je to najuspešniji proizvod avio industrije koji je išao na strano tržište. Između ostalih, jedan od poznatih vlasnika tog aviona je bio i Džon Travolta, on je leteo na njemu – precizira Mladenović.

Izložbu fotografija na aerodromu Ečka, pratila je promocija knjige „Galeb“ posvećena godišnjici ovog aviona, sa do sada neobjavljenim fotografijama prvog domaćeg mlaznog školskog aviona.

Ukupno proizvedeno 248 primeraka

Avion „Galeb“ delo je inženjera VTI u Žarkovu. Reč je jednomotornom, mlaznom, školsko-borbenom dvosedu, koji poseduje duple komande i potpunu instrumentaciju u oba pilotska prostora. Bio je namenjen je za obuku i trenažu pilota u letenju sa i bez spoljne vidljivosti, za obuku u gađanju, raketiranju i bombardovanju. Ukupno je proizvedeno 248 primeraka. Proizvodio se u fabrici „Soko“ u Mostaru od 1961. do 1983. godine za Ratno vazduhoplovstvo a rađena je i eksportna varijanta G-2A-E opremljena kabinom pod pritiskom za ratno vazduhoplovstvo Zambije i Libije. Jedan primerak Galeba isporučen je Indoneziji a jedan je kupio američki glumac Džon Travolta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari