Novinarka kragujevačkog portala Pressek Marija Obrenović ocenila je danas da do lokalnih medija stiže najmanje novca od oglašavanja i da su novinarske plate u tim medijima jako male, tako da se rad novinara često svodi na entuzijazam.
„Komercijalno tržište u lokalu nije veliko, a i kada postoji dobra volja velikih firmi da deo novca preusmere u lokalne medije taj novac često ne stigne do njih, jer reklamne agencije rade po inerciji“, smatra Obrenović.
Na konferenciji „Kako do održivog informisanja u javnom interesu u lokalnim zajednicama“, Obrenović je ukazala i da je javna uprava u Kragujevcu potpuno zatvorena za bilo kakva pitanja novinara i da se gradonačelnik pojavljuje samo na jednoj televiziji. Ona je objasnila da su novinari u Kragujevcu usled takvog stava javne uprave prinuđeni da se isključivo okrenu traganju za podacima iz dokumenata, koja nastoje da dobiju na osnovu zahteva za dobijanje informacija od javnog interesa.
Kao problem Obrenović je pomenula i da se novinari u manjim sredinama suočavaju sa većim pritiscima nego njihove kolege u nacionalnim medijima, jer praktično pišu o radu ljudi koje svaki dan sreću na ulici. Vitomir Ognjanović iz Južnih vesti u Nišu smatra da mali, lokalni mediji vrlo teško mogu da dođu do nacionalnih reklamnih kampanja kako bi ostvarili prihod.
„Mi smo Južne vesti osnovali iz postojećeg biznisa i već smo imali neko iskustvo i kontakte“, objasnio je Ognjanović i dodao da Južne vesti koriste sve svoje resurse da ostvare komercijalnu prodaju. On smatra da razvoj medija na zapadu pokazuje da i mediji u Srbiji moraju da tragaju za novim poslovnim modelima i da polako prelaze u poluagencijske organizacije u kojima će nuditi klijentima usluge i ostvariti svoje potencijale.
Ilir Gaši iz Fondacije „Slavko Ćuruvija“ ističe da je, pre svega, neophodno da država učini sve što je potrebno da se novinari osećaju bezbedno. Prema Gašiju, drugi korak je otvaranje javne uprave prema novinarima, jer je reč o informacijama od javnog interesa.
„Meni je frapantno svaki put kada čujem da mediji, poput Južnih vesti, preživljavaju zahvaljujući poslu koji uopšte nije medijski“, dodao je Gaši i konstatovao da je dovoljno teško biti novinar. Gaši smatra i da siromaštvo nije jedini problem za slabost lokalnog medijskog tržišta već da tome doprinosi i država koja favorizuje pojedine medije i da bi to trebalo da prestane da čini.
Vukašin Obradović, predstavnik Nezavisnog udruženja novinara Srbije u radnoj grupi za izradu medijske strategije, rekao je da će u ponedeljak biti održan prvi sastanak radne grupe. On smatra i da rezultati konkursa Ministarstva kulture i informisanja za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa pokazuju da se ne vodi računa o javnom interesu. Prema Obradoviću, rešenje, ipak, nije u bojkotu procesa izrade medijske strategije, jer to ne bi popravilo situaciju u medijima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.