Od oglašavanja u Srbiji profitiraju preduzeća i mediji bliski vlastima, ali i opozicioni 1Foto: Pixabay/350543

Iz budžeta Republike Srbije u periodu od januara 2016. do 12. septembra 2019. godine izdvojeno je više od 1,3 milijarde dinara za potrebe marketinga, oglašavanja i štampanja, a koristi od tog novca su imala preduzeća i mediji bliski vlastima, od tabloida pa nadalje, ali i oni koji su u javnosti predstavljeni kao opozicija režimu, piše danas Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE).

Među agencijama koje su prihodovale najviše u navedenom periodu je Nova Communications doo čija je vlasnica od 6. septembra 2017. godine Jasmina Stojanov, bivša šefica pres službe u kabinetu nekadašnjeg predsednika Srbije Borisa Tadića, a pre nje je ovo preduzeće bilo u vlasništvu Nebojše Krstića, bivšeg Tadićevog savetnika i bivšeg člana Upravnog odbora RTS-a.

Preduzeće u vlasništvu Jasmine Stojanov prihodovalo je ukupno 81 milion dinara bez PDV-a i to iz svega dve javne nabavke. U jednoj, za uslugu oglašavanja u sredstvima javnog informisanja Gradska uprava grada Beograda je dodelila firmi Nova Communications 75 miliona dinara bez PDV-a, dok je u drugoj nabavci agencija dobila šest miliona dinara bez PDV-a od Javnog preduzeća Službeni glasnik, navodi VOICE.

U vrhu onih koji su najviše prihodovali iz budžeta Republike Srbije nalazi se i Medijska mreža doo, koja je između ostalog i izdavač lista Srpski telegraf, a to preduzeće prihodovalo je više od 43 miliona dinara bez PDV-a na javnim nabavkama dobijenim kod AD Aerodroma Nikola Tesla, Ministarstva finansija, Ministarstva privrede, Državne lutrije Srbije, Elektroprivrede Srbije, Turističke organizacije Srbije i drugih.

Medijska mreža osnovana je 2016. godine i za veoma kratak period je počela da ostvaruje prihod na osnovu javnih nabavki dobijenih iz budžeta Srbije, navodi VOICE i dodaje da su to preduzeće i medij čiji je izdavač prihodovali i na konkursima kod jedinica lokalnih samouprava, i to u iznosu od 7,4 miliona dinara, iako je Srpski telegraf jedan od medija koji u velikom broju slučajeva krši Kodeks novinara Srbije.

Pored Medijske mreže, u grupi pravnih lica, koji su izdavači medija koji su kršili novinarski Kodeks, a da su imali uspeha u obezbeđivanju sredstava iz budžeta Srbije su i Ringier Axel Springer, Dnevne novine Alo, NID Kompanija Novosti i Insajder Tim doo, koji je izdavač tabloida Informer.

Značajna sredstva zaradila je i Kreativa unlimited doo, koja je prihodovala je 70,7 miliona dinara, takođe iz svega dve javne nabavke i to obe sprovedene od strane Gradjevinske direkcije Srbije.

Najviše sredstava je prihodovala marketinška agencija Block&Roll u vlasništvu Aleksandre Bošnjaković, koja je na tenderima dobila ukupno 95,5 miliona dinara bez PDV-a, od čega više od trećine sredstava, odnosno 34,2 miliona dinara od Agencije za bezbednost saobraćaja Beograd.

Sem što se agencija spominje u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije kao jedan od zakupaca vila DIPOS-a, o agenciji Block&Roll se u široj javnosti malo zna, piše VOICE.

VOICE navodi da je medju podacima do kojih je došao zanimljiv i taj da je među najvećim ostvarenim prihodima i agencija povezana sa United Media i Draganom Šolakom.

Preduzeće Media point doo koje je u vlasništvu United Media S.á.r.l. od 16. novembra prošle godine prihodovalo je 68,1 milion dinara bez PDV-a od javnih nabavki, od čega 63 miliona od Javnog preduzeća Pošta Srbije, navodi VOICE.

Dragan Šolak, iako se veoma retko pojavljuje u javnosti, često se pominje u medijima, i to zbog optužbi koje na njegov račun izgovaraju najviši predstavnici vlasti, uključujući i predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

Šolakovo ime se tako najčešće navodi u spisku „tajkuna“, odmah do opozicionog lidera Dragana Djilasa, sa kojim ga često dovode u vezu, podseća VOICE.

Programski direktor organizacije Transparentnost Srbija (TS) Nemanja Nenadić rekao je za VOICE da postoji veliki prostor da se kroz ovakvu vrstu nabavki „izvlači novac iz budžeta“ državnih i pokrajinskih organa, kao i lokalnih samouprava, a naročito preduzeća koja su u njihovom vlasništvu.

„Naime, ova vrsta troškova nije ni na koji način ograničena, ni po vrednosti, ni po potrebama koje bi trebalo da se zadovolje“, rekao je Nenadić.

Upitan šta govori činjenica da je većina marketinških agencija povezana na neki način sa političarima, programski direktor organizacije Transparentnost Srbija (TS) Nemanja Nenadić rekao je za VOICE da je ta pojava bila dobro poznata i pre 2012, a da se potom nastavila.

„Verovatno je ta stvar u vezi sa činjenicom da većina medija i inače prodaje svoj oglasni prostor preko posredničkih agencija, a ne direktno klijentima“, ocenio je on.

Podsetio je da je TS, prema njegovim rečima, tražila da se ovo pitanje uredi kroz donošenje posebnog zakona koji bi uredio oglašavanje i sponzorstva javnog sektora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari