Opšta mesta umesto konkretnih mera 1Foto: Twitter/Dveri Arhiva

„Suština jeste, ali je priča prazna“. Ovako Jasna Janković, predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika komentariše deo iz programa opozicionog Saveza za Srbiju posvećenom obrazovanju, u kojem je bar polovina teza identična stavovima aktuelne prosvetne vlasti, ali i svih prethodnih garnitura Ministarstva prosvete.

U svom programu od 30 tačaka, 12. je posvećena obrazovanju, za koje opozicija smatra da „kao vrhunsko javno dobro mora biti kvalitetno i dostupno svima“. Savez za Srbiju se zalaže za uvođenje obaveznog srednjoškolskog obrazovanja, ukidanje dualnog obrazovanja, kao i za zabranu rada u javnom sektoru svima koji su kupili ili falsifikovali diplomu. Obrazovanje se pominje u još jednoj tački programa koja se odnosi na poboljšanje uslova rada i društveno-materijalnog položaja zaposlenih i to ne samo u ovoj oblasti već i u zdravstvu, nauci, kulturi, vojsci i policiji.

Ivan Ivić, profesor Filozofskog fakulteta u penziji i jedan od najvećih stručnjaka za obrazovanje, komentariše da deo programa o obrazovanju obiluje opštim mestima. On napominje da ni opozicija, ali ni sadašnja prosvetna vlast ne nude konkretne mere za povećanje kvaliteta obrazovanja u celini, kao i njegovih pojedinačnih nivoa.

– Ko god da je bio u opoziciji od 2000. godine govorio je da je obrazovanje bitno, ali kada dođe na vlast ima druge prioritete. Naravno da obrazovanje treba da bude kvalitetno, naravno da srednja škola treba da bude obavezna, ali to je već predviđeno u Strategiji razvoja obrazovanja Srbije, tako da nije ni novo, ni epohalno. Ali niko neće da prevali preko usta ključnu stvar, a to je veće izdvajanje za obrazovanje iz BDP-a. To je jedini način da se obrazovanje podigne. Niko nije smislio drugi način, pa ne može ni opozicija, koja je bivša pozicija – ističe Jasna Janković.

Direktor Matematičke gimnazije u Beogradu Srđan Ognjanović navodi da je deo programa u kojem je istaknut značaj obrazovanja i potreba za poboljšanjem materijalnog položaja zaposlenih – nesporan, a da se „u svakoj normalnoj zemlji“ podrazumeva da su kupljene ili falsifikovane diplome neprihvatljive. Međutim, on se ne slaže sa idejom da treba ukinuti dualno obrazovanje.

– Radim u gimnaziji i ne mogu pouzdano da govorim o dualnom obrazovanju. Možda neke stvari treba bolje postaviti, ali smatram da ga ne treba ukidati i da ono nije loše. Ta rečenica u programu mi više zvuči kao politikanstvo nego kao ozbiljna briga o obrazovanju – odgovara Ognjanović na naše pitanje da li mu se čini da opozicija želi da ukine dualno obrazovanje zbog toga što ga predsednik države Aleksandar Vučić intenzivno promoviše.

Ivan Ivić smatra da dualno obrazovanje treba da postoji dokle god ima interesa pojedinih škola i konkretnih firmi, ali ističe da mu se daje predimenzioniran značaj. I bivši predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta Aleksandar Lipkovski nije za izbacivanje dualnog obrazovanja, uz opasku da se njegovo viđenje razlikuje od onog koje ima Ministarstvo prosvete.

– Dualno obrazovanje nije loše onako kako ga ja razumem, to su nekadašnje škole u privredi, ali smatram da odnos državnog i privatnog partnerstva treba da bude zakonski mnogo čvršće i ozbiljnije rešen. Privatni sektor treba da se obaveže da više ulaže u državne resurse koje koristi – kaže Lipkovski.

On smatra da je program opozicije preopširan i da neke tačke nisu dovoljno promišljene, a jedna od tih je obrazovanje. Lipkovski dodaje da nije pristalica obavezne srednje škole, ukoliko bi se uvela u sadašnjim materijalnim uslovima.

– Obavezno srednje obrazovanje u teoriji nije loše, ali to zahteva velika novčana ulaganja. Ukoliko to nemamo, mislim da je bolje uložiti finansijska sredstva u kvalitetno osnovno obrazovanje, od sadržaja koji će se učiti, do opreme, kao i poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih – navodi Lipkovski.

Rez u visokom obrazovanju

Aleksandar Lipkovski ističe da se mora napraviti ozbiljan rez u visokom obrazovanju i da sve diplome koje su izdate na neakreditovanim visokoškolskim ustanovama treba poništiti. Za Ivana Ivića nema dileme – sa kupljenim i falsifikovanim diplomama treba zabraniti rad bilo gde, ne samo u javnom sektoru, a vlasnike ovakvih diploma treba krivično goniti. I ovaj aspekt opozicionog programa za Ivića je opšte mesto.

– I ministar prosvete sigurno neće reći da podržava ovu pojavu, a s druge strane sedi u Vladi gde ima takvih. Važno je praktično sprovođenje ovih načela – ukazuje Ivić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari