Punu istinu o tome šta je prethodilo udesu aviona ukrajinskog kargo prevoznika koji je u subotu uveče nedugo nakon poletanja iz Niša pao na severu Grčke, kao i kod drugih avio nesreća, daće zvanična istraga.
Osim odgovora na osnovna pitanja o uzroku nezgode, grčki istražitelji će, navode Danasovi sagovornici, razvejati i sumnje koje su se u domaćoj javnosti pojavile nedugo nakon pada aviona da je oružje bilo namenjeno Ukrajini.
Za sada, van sumnje su sledeće činjenice – avion marke Antonov 12, sovjetske proizvodnje u subotu uveče je utovaren na aerodromu u Nišu. Sajtovi koji prate putanje aviona okrivaju da je on naglo okrenuo nakon što se našao izdan Egejskog mora, a izveštaji kažu da je pilot zbog problema na motoru tražio da im se odobri hitno sletanje.
Meštani mesta Kavala na severu Grčke medijima su podelil svoje utiske, rekavši da je avion goreo pre nego što je pao. U nezgodi, poginulo je osam članova posade, svi ukrajinski državljani. Da je u pitanju opasan tovar zaključili su pošto su se dugo nakon pada čule detonacije.
Istražitelji su najpre poslali dronove na lice mesta strahujući da je u pitanju toksičan materijal, a lokalne vlasti su savetovale meštane da ne otvaraju prozore i ne izlaze van kuća.
Još iste večeri, u srpskim medijima počele su da se pojavljuju spekulacije da je avion prevozio municiju i da je krajnja destinacija bila Ukrajina. Ove spekulacije bile su utemeljene u činjenici da avion koji je leteo iz Niša, pripada ukrajinskoj kargo firmi Meridian.
Ipak, u nedelju ujutru ministar odbrane Nebojša Stefanović sazvao je konferenciju za medije ne bi li demantovao te tvrdnje. Avion je, precizirao je Stefanović, prevozio municiju srpske privatne firme “Valir”, koju je kupilo Ministarstvo odbrane Bangladeša. Tehničko sletanje, naveo je Stefanović, bilo je planirano u Amanu, Rijadu i Ahmedabadu, a konačna destinacije je bila Daka, glavni grad Bangladeša.
„Ovaj avion je imao sve uredne dozvole, sve u skladu s međunarodnim propisima“, rekao je Stefanović i dodao da nisu tačni navodi medija da je tim letom transportovano naoružanje iz Srbije za Ukrajinu, ocenivši to kao zlonamerno i netačno.
Prema mišljenju vojnog analitičara Aleksadra Radića, u potrazi za uzrokom pada bi najpre trebalo pogledati godište aviona.
– Avionske nesreće se dešavaju. A posebno često se dešavaju sa avionom marke Antonov 12. To je avion iz šezdesetih godina, klasika Hladnog rata. On je još 90-te prizemljen jer mu je istekao vremenski resurs. Međutim, procenjeno je da zamena tehnike nigde neće ići tako brzo, tako da se Antonovu 12 tehnički produžavao životni vek. Računalo se da će to trajati godinu ili dve. Trideset godina kasnije oni i dalje vuku razne terete po svetu, kaže Radić.
Avion koji je pao pripadao je ukrajinskoj privatnoj kompaniji za avio prevoz robe Meridian LTD. Prema informacijama dostupnjim na njihovoj internet stranici oni isključivo koriste avione tipa Antonov 12. Razlog zbog kojeg se i dalje koriste avioni napravljeni šezdesetih godina prošlog veka za Aleksandra Radić je veoma razumljiv.
– Avio transport je jako poskupeo, a kovid i kriza izazvana ratom su to samo pogoršali. Za transport se inače uglavnom koriste stari avioni. Na zapadu su to najčešće putnički avioni za koje je ocenjeno da nisu više primereni za prevoz putnika, pa se prepravljaju za prevoz tereta. Na istoku teret prevoze avioni nekadašnjeg ratnog vazduhoplovstva SSSR-a. Prevoz je značajna stavka kada se ugovara posao transporta i u tim računicama se lako dođe do Antonova 12, navodi Radić.
Predrag Vujović, nekadašnji direktor kompanije JAT, za Danas precizira da istragu nesreće uvek vode nadležni organi zemlje u kojoj je avion pao.
– U tom smislu ta istraga nema veze sa nama, osim ukoliko se ne donese odluka da se formira mešovita komisija. Ali, grčko ministarstvo unutrašnjih poslova i direktorat za civilno vazduhopolovstvo su ti koji imaju glavnu reč, navodi Vujović.
Kako naglašava, istraga će biti pod budnim okom stručne javnosti, a njeni nalazi će biti javno dostupni.
– Ovakave istrage avio-kompanije širom sveta budno prate kako bi se ustanovilo tačno šta je uzrok, pa samim tim i predupredila slična nezgoda u budućnost. Dodatno, istragu će sa velikom pažnjom pratiti i iz osiguravajuće kuće Lojd, pošto je za očekivati da će neko, najverovatnije porodice poginulih, podneti zahtev za naknadu, ističe Vujović.
Kako pojašnjava nekadašnji direktor JAT-a, svaki put kada se prevozi “opasna roba”, a naoružanje i municija svakako potpadaju pod tu definiciju, nužno je imati dokument o krajnjem korisniku.
– Istraga će svakako krenuti od dokumentacije i nema sumnje da će sve nedoumice oko krajnje destinacije biti razvejane, navodi Vujović.
Sumnje u zvaničnu verziju već sada nema politički analitičar Dragomir Anđelković. Kako ističe, uz svu sklonost zvaničnog Beograda da se prekomerno savija i uvija pred Zapadom i radi toga se ponekada postavi i nekorektno prema Moskvi, srpske vlasti se ne bi usudile da učestvuju u isporukama oružja Ukrajini.
– U dodvoravanju EU i SAD oficijelna Srbija ide do linije za koju procenjuje da je za Rusiju crvena. Nju ipak ne prelazi kako ne bi izazvala reakciju Moskve, koja je za nas partner u vezi sa odbranom strateških srpskih interesa od Kosova do Republike Srpske. Isporuku oružja Kijevu Moskva bi opravdano shvatila kao akt neprijateljstva i u skladu sa njim bi se postavila prema aktuelnoj vlasti, a ona je svesna da bi to u Stbiji izazvalo politički zemljotres jer je ogromna većina Srba naklonjena Rusiji. Stoga, potpuno mi nerealno deluju spekulacije da je oružje iz aviona koji je pao u Grčkoj bilo namenjeno Ukrajini, navodi Anđelković.
Sličnog stava je i Aleksandar Radić, smatrajući da ne postoji nikakva indicija da se bilo šta radi za Ukajinu.
– To što je u pitanju ukrajinski avion ne znači ništa. Ukrajinske kompanije se bore za preživljavanje na tržištu i trude se da zarade neke pare. Jedino što je fascinantno što se i dalje leti istim modelom aviona, kaže Radić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.