Pad sposobnosti države da spreči uticaj na medije 1Foto: Stanislav Milojković

Srbija je, prema rezultatima istraživanja Indeksa klijentelizma u medijima za 2015. godinu, zabeležila pad sposobnosti društva i države da spreči značajan uticaj na medije.

Osim u Srbiji, slična situacija je i u ostalih pet zemalja Jugoistočne Evrope, istaknuto je na konferenciji za novinare koju su održali Komitet pravnika za ljudska prava YUCOM i Nezavisno društvo novinara Vojvodine NDNV 15. decembra u Novom Sadu. Istraživanje je urađeno u okviru projekta „Odgovor građana na klijentelizam u medijima – MEDIA CIRCLE“, koji je finansiran iz IPA fondova  Evropske unije.

„U Srbiji je u 2015. godini gotovo 800 medija koristilo državnu pomoć, primetan je značajan pad ukupnog broja medija, što je i bilo očekivano s obzirom na proces privatizacije. Broj medija koji koriste državnu pomoć je porastao, dok je iznos pomoći države medijima povećan za 1.000 odsto“, izjavila je Smiljana Milinkov, menadžerka projekta za Srbiju iz Nezavisno društvo novinara Vojvodine  (NDNV). „Istraživanje je pokazalo da ne postoji institucionalni i društveni kapacitet države da se suprotstavi klijentelističkoj praksi u medijima“, dodala je Milinkov.

Najveći rizik od uticaja na medije postoji prilikom dodele pomoći i oglašavanja, gde rezultati pokazuju prisustvo slabih ili nikakvih barijera klijentelizmu. U Srbiji je posebno problematičan, institucionalni i pravni okvir koji uređuje rad medija, odnosno njegova izloženost pritiscima, politizaciji i neopravdanom uticaju.

Procesi unutar kojih se donose medijski zakoni su nedovoljno transparentni, kao i vlasništvo nad medijima. Glavnu pretnju pluralizmu u medijima predstavlja visoka koncentracija vlasništva nad medijima, koja može imati direktan uticaj na uređivačku nezavisnost.

Iako su u avgustu 2014. u Srbiji doneta tri nova medijska zakona, Zakon o javnom informisanju i medijima, Zakon o elektronskim medijima i Zakon o javnim servisima, nije moguće govoriti o napretku na ovom planu jer ima problema u njihovom sprovođenju.

Nosilac projekta je Partnerstvo za društveni razvoj, a partneri su mu Expert Forum iz Rumunije, BH novinari i VESTA iz Bosne i Hercegovine, Institut za javnu politiku iz Crne Gore, Public iz Makedonije, Nezavisno društvo novinara Vojvodine i Komitet pravnika za ljudska prava iz Srbije.

Cilj projekta je uspostavljanje nezavisnog, održivog i višeslojnog međudržavnog mehanizma za aktivno praćenje medijskih politika, zagovaranje i brzu reakciju na probleme u Jugoistočnoj Evropi dizajniranjem alata za nadzor stanja u medijima: Indeksa klijentelizma u medijima i news portala Fairpress.eu. Indeks klijentelizma u medijima na temelju empirijskih podataka meri politički uticaj na medije, postojeće stanje zakonodavnog i institucionalnog okvira u oblasti medija, kao i ključna ekonometrijska merenja realnosti u kojoj mediji i novinari rade u zemljama jugoistočne Evrope. On govori o stvarnosti, odnosno pravcima u kojima se kreće medijski sektor u svakoj od zemalja. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari