Poglavar Srpske pravoslavne crkve (SPC) patrijarh Porfirije pozvao je danas vlasti na „odgovarajuće izmene zakona“, kako bi verska nastava imala status predmeta, a ne školskog programa, navodeći da su problemi, koje izaziva njen sadašni status, doveli do toga da je sada manje od pola miliona polaznika veronauke, što do pre koju godinu nije bio slučaj.
„Tek pre koji mesec saznao sam da veronauka formalno više uopšte nije školski predmet, nego nastavni program. Predmeti su poznavanje prirode, muzičko, likovo, a programi su čuvari prirode, ruke u testu, verska nastava“, rekao je patrijarh Porfirije, na obeležavanju 20 godina od vraćanje verske nastave u obrazovni probram, navodeći da je takav statust neodrživ.
Prema njegovim rečima, „kada verska nastava nije ni izborni predmet, ona se održava u rasporedu pred-čas, osmi čas i slično, potom stižu uputstava o podizanju cenzusa na 30 đaka za formiranje grupa, pravljenje međuodeljenskih grupa i drugo“.
„Naš stav je da je jedino pravedno, nediskriminatorsko i demokratično rešenje sadržano u prvoj uredbi iz 2001. godine, kojom je izričito bilo propisano da ne postoji nikakav cenzus, što je primenjivano i u kasnijim godinama, nakon što je verska nastava uređena zakonom iz 2002. godine“, rekao je patrijarh Porfirije.
On je rekao da postoji konsenzus među crkvama i verskim zajednicama da ove probleme treba rešiti, što su potvrdili njihovi predstavnici, koji su učestvovali na međunarodnom panelu o veronauci.
Takođe je podsetio da je veronauka vraćena u školski sistem za vreme premijera Zorana Đinđića, koji je i prisustvovao njenom prvom času 2. novembra 2021. godine u beogradskoj školi Kralja Petra Prvog, zajedno sa tadašnjim patrijarhom Pavlom.
Patrijarh Porfirije je rekao da je danas blizu 450.000 učenika koji su se slobodno opredelili da pohađaju versku nastavu.
„Govorimo i o 1.602 pravoslavana veroučitelja, 247 iz islamske zajednice, 131 iz Rimokatoličke crkve i 30 iz crkava reformacije. Znači ukupno 2.010 veročitelja“, rekao je patrijarh Pofirije.
Patrijarh Porfirije je naglasio i da je neophodno zaposliti veroučitelje na neodređeno vreme i omogućiti Crkvama i verskim zajednicama koje ih delegiraju da „neometano vrše brižan nadzor kako nad ličnim primerom koji veroučitelji daju đacima i nad sadržajem nastave koju predaju“.
Ministar prosvete Branko Ružić je naglasio da će to ministarstvo sve inicijative i predloge sa ovog skupa pažljivo razmotriti, podsetivši na različite modele je imalo versko učenje tokom prethodne dve decenije u Srbiji.
„Svako vreme nosi svoje breme i svako novo vreme zahteva možda i neka nijansiranja zakodavnog okvira, uvek smo otvoreni za razgovor i saradnju“, naglasio je Ružić, prema čijim rečima se vode razgovori o statusu veroičitelja i da je to pitanje za više ministarstava.
Tokom obraćanja predstavnika crkava, predsednik Biskupske konferencija Svetog Kirila i Metodija Ladislav Nemet je istako da „pozitivna ocena verske nastave ne znači da ne vidimo konkretne probleme“.
„Trenutno najveći problem su pandemija korone i opšte stanje u našem javnom obrazovanju. Zbog konstantnog pada nataliteta, ali i diskutabilnog smanjenja broja učenika veronauke i sve manje novca za obrazovanje, verska nastava biva degradirana i postaje predmet koji se više toleriše a manje podržava od strane više škola i njihovih rukovodstava“, rekao je biskup Nemet.
Kako je rekao, „stavljanje verske nastave u prvi sat pre početka škole ili na mesto poslednjeg po rasporedu, nikako ne doprinosi razvijanju interesovanja i ljubavi“ prema verskoj nastavi, založivši se da bude „ravnopravna sa ostalim predmetima“.
Reisu-l-ulema Islamske zajednice Srbije Sead Nasufović je naglasio da veronauka 20 godina „leči nas, naše škole, mlade ljude da se čuvaju i ne zalutaju u razna sektašenja, na krive puteve, u samoubistva“.
Potpredstavnik Mešihata Islamske zajednice u Srbiji Rešad Plojović podsetio je na vreme kada je Đinđić okupio čelnike Crkava i verskim zajednica u svom kabinetu, što je bio „prvi korak“ u vraćanju veronauke u obrazovni sisetem, za šta je trebala „mudrost i smelost“.
Biskup Reformatorske Hrišćanske crkve Jaroslav Javnornik je ukazao na potrebu unapredenja statusa verske nastave.
Veliki rabin Srbije Isak Asiel je rekao da je vraćanje veronauke bio jedan od „najhrabrijih činova Đindićeve vlade“.
„Ono što je urađeno u Srbiji nije urađeno nigde u regionu, verske zajednice su dobile priliku da odlučuju i uređuju zajedno veronauku“, rekao je Asiel, govoreći o vremenu kad je veronauka vraćena u školski sistem.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.