"Šapić zameće trag, ko će plaćati penale Kentkartu": Šta će Beograđani dobiti najavljenim izmenama u radu GSP-a? 1Foto: Beta/Milan Timotić

Da trenutni sistem gradskog prevoza ne funkcioniše slažu se svi – i gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić i predstavnici opozicije. Da će najavljene izmene unaprediti rad GSP-a, veruje samo gradonačelnik.

On je danas najavio između ostalog ukudanje karte koja traje sat i po vremena i košta 90 dinara, zatim uvođenje besplatnog prevoza za srednjoškolce i najstarije, niže cene za pojedine ugrožene kategorije, ukidanje validatora i novi sistem kontrole koji će sprovoditi komunalna milicija….

Predstavnici opozicije ističu da su najavljene mere donete bez analize i plana. Oni podsećaju i da Šapić dok nije postao gradonačelnik nijednog trenutka nije ukazivao na problem u funkcionisanju naplate karata, i postavljaju pitanje kakav će biti epilog raskida ugovora sa firmom Kentkart.

Miketić: Šapić divlje gradi, a tako i upravlja gradom

Đorđe Miketić, poslanik, koji je u stranci Zajedno izabran za kandidata za gradonačelnika na budućim beogradskim izborima, kaže da je osnovni problem u ovakvim odlukama to što su urađene bez prethodne analize i jasnog plana.

– Šapić divlje gradi pa tako i upravlja gradom. Osnovni problem u ovim odlukama je to što su urađene bez ikakvog plana, analize i studije izvodljivosti. Niko ne zna šta će biti posledice ovih odluka jer su one nepromišljene i hirovite. Beograd ima stručnjake i institucije koje su ovo mogle lepo pripremiti, ali očito Šapića ne zanima mišljenje ljudi od struke niti poštovanje procedura. Kako je prošao na nasipu, tako će proći i sa svim odlukama koje donosi sam, u kabinetu sa drugim siledžijama – kaže Miketić.

Osvrćući se na ideju da komunalna milicija kontroliše naplatu karata on ističe da to „možda i nije loše jer ta SNS družina u uniformama od 3.500 evra, do sada retko šta je radila u interesu grada i građana“.

ĐORĐE MIKETIĆ I DUŠAN MARKOVIĆ
foto BETAPHOTO/AMIR HAMZAGIĆ

Miketić ističe i da Šapić, kao pomoćnik gradonačelnika a potom i predsednik opštine Novi Beograd, nikada ništa nije rekao o katastrofalnom učinku Bus Plusa.

– Pre dve godine kada je ponovo potpisan ugovor na sumanutih 13 godina, ćutao je. Prosečno 150 miliona evra godišnje Beograđani pokrivaju gubitak GSP-a iz budžeta grada. Ovo je pljačka – kaže narodni poslanik.

On podseća na predlog koji je njegova organizacija ranije iznela da sistem naplate bude u okviru GSP-a, a ne da bude dat privatnom licu, kao i da je potrebno dati stimulaciju poslodavcima da se naknada za prevoz direktno uplaćuje u fond saobraćajnog preduzeća, čime bi se naplata sa sadašnji 20 podigla na 60 odsto, i postigla ušteda do 100 miliona evra.

Na taj način, kako dodaje, studenti, školarci i penzioneri bi imali besplatan prevoz, a frekventnost i kvalitet prevoza bi se umnogome podigli.

Gođevac: Iznuđena rešenja nakon što je Šapićeva SNS uništila GSP

Da je predlog koji je gradonačelnik izneo nepromišljen ističe i Ana Gođevac, potpredsednica GrO Beograd Stranke slobode i pravde i odbornica u Skupštini grada Beograda.

– Ceo ovaj kuršlus sa javnim prevozom je posledica štetnih i još štetnijih odluka ove vlasti koju će Beograđani plaćati i zbog čega će Beograđani trpeti. SNS donosi odluke po svom sopstvenom hiru i želji, a ne po savetu struke. Beograđani mogu da imaju jednako dobar prevoz kao građani bilo kog evropskog grada, ali za to je potrebna promena ove vlasti i sistema jer oni ne znaju šta rade – kaže Gođevac.

"Šapić zameće trag, ko će plaćati penale Kentkartu": Šta će Beograđani dobiti najavljenim izmenama u radu GSP-a? 2
Foto: SSP medija tim

Ona veruje da su poslednji predlozi samo iznuđena rešenja jer je SNS vlast unazadila sistem javnog prevoza.

– Zato što ne zna kako da raskine i izađe iz štetnog ugovora sa Kentkartom, koji je njegova SNS vlast potpisala, Šapić zameće trag gde se nalazi oprema i softver koji je Beograd stekao po prvom ugovoru za Busplus i vraća sistem naplate na stanje koje je postojalo pre nekoliko decenija, a po svemu sudeći ukida mogućnost da se prate vozila gradskog prevoza i kada će stići prevoz na stanicu. Nija jasno zašto Šapić sada poskupljuje dnevnu kartu za prevoz koja stiže na nivo cene metroa u nekim evropskim gradovima – navodi sagovornica Danasa ističući da jedino što se zna jeste da grad Beograd svake godine odvaja četvrt milijarde evra za subvencionisanje lošeg prevoza a da ostalo ništa nije jasno.

Gođevac kao posebno važno navodi da SNS gradska vlast treba da objasni gde je oprema i softver u vlasništvu Beograda.

– Ugovor iz 2010. godine je predvideo investiciju partnera od najmanje 12 miliona evra za razvoj tada najsavremenijeg sistema naplate i javnog prevoza u Evropi. Beograd je tim ugovorom posle deset godina postao vlasnik opreme, softvera i znanja kako bi samostalno ubirao profit. Taj prenos svojine se desio 2020. godine. Međutim, SNS je doneo političku odluku da se potpiše novi ugovor 2021. godini sa istim licima, pod drugim imenom, na 13 godina. Realno bez razumljivog razloga, odlučili su da daju svoj softver i opremu i Beograđane osiromaše za oko 480.000 evra mesečno bez PDV za period od 13 godina od potpisa novog ugovora – kaže Gođevac.

Jovanović: „Ko će plaćati penale Kentkartu? Svi Beograđani?“

Istovremeno, Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu, navodi da se „najavljenim merama u potpunosti razvaljuje postojeći sistem, koji nije bio bez mana, ali koji je trebalo samo unaprediti“. On nabraja niz problematičnih mesta u najnovijim predlozima.

– Grad Beograd je nakon prvog ugovora sa Kentkartom postao vlasnik validatora, a sada vidimo da ih vraćamo – koja je logika? Pritom, validatori su gradu davali značajne podatke o broju i toku putnika u svakom momentu. Takođe, kako ćemo kontrolisati privatne prevoznike i ostvarene polaske ako ukinemo sistem sa validatorima? To su značajna izdvajanja za grad. I sa postojećim sistemom je bilo propusta i pojedinih zloupotreba, a ukidanjem monitoringa vozila u realnom vremenu ćemo ostati bez bilo kakve kontrole od strane SJP – navodi Jovanović.

Najavljene izmene dolaze usred pravnog spora koji se vodi između Grada Beograda i firme Kentartu, a sagovornik Danasa postavlja i pitanje – „ko će plaćati penale Kentartu? Svi Beogradjani?“

"Šapić zameće trag, ko će plaćati penale Kentkartu": Šta će Beograđani dobiti najavljenim izmenama u radu GSP-a? 3
Foto: CLS

– Drugo, uvodi se nejasan sistem preko nekih aplikacija i mobilnih telefona, koji mislim da će doneti više problema, nego rešenja. Nemaju svi smart telefone, niti su uvek sa telefonom. Treće, komunalni milicajci će ubuduće služiti uglavnom kao kontrolori. Ko će onda kontrolisati komunalni red? Da li se ovom najavom obesmisljava komunalna milicija i tzv. Beli? Četvrto, umesto pojedinačnih karata, sada je moguće uzeti samo dnevnu. To znači da će neko kome treba jedna vožnja, na pr. do Ade ili aerodroma, sada umesto 90, plaćati 200 dinara? – kaže Jovanović, dodajući da mu sve ovo deluje kao da „u ovom našem avionu nema pilota“, zbog čega treba raspisati „vanredne beogradske izbore i tamo proveriti da li zaista gradjani žele ovako skupe i nejasne eksperimente“.

Šapić: Pravedniji i efikasniji sistem 

Podsetimo, Aleksandar Šapić je danas predstavio niz novina koje bi trebalo da zažive od maja a koje će, kako je istakao, dovesti do pravdenijeg, efikasnijeg, jednostavnijeg i svrsishodnijeg funkcionisanje GSP.

Među izmenama koje je Šapić najavio izdvajaju se ukidanje karte koja važi sat i po vremena i košta 90 dinara. Umesto toga putnicima će biti ponuđena jednodnevna karta od 200 dinara.

Takođe, gradski prevoz će postati besplatan za srednjoškolce i starije od 65 godina, dok će sve ugrožene kategorije od sada plaćati istu mesečnu kartu od 1,000 dinara. Umesto dosadašnje četiri zone i sedam tarifa, uvode se dve zone i dve tarife, a mesečne karte za njih koštaće 3,000 i 3,500 dinara.

"Šapić zameće trag, ko će plaćati penale Kentkartu": Šta će Beograđani dobiti najavljenim izmenama u radu GSP-a? 4
foto FoNet Milica Vučković

Karte će moći da se kupe putem telefona, aplikacije ili na prodajnim mestima.

Iz autobusa će nestati i validatori i kontrolori, a njihov posao preuzeće komunalna milicija, takozvani „Beli“. Šapić je objasnio da će komunalna milicija putniku koga zatekne bez karte uručivati nalog za plaćanje karte, a takav putnik neće biti izbačen iz autobusa.

Aleksandar Šapić je kazao i da je ugovoru sa Kentkartom bio štetan za grad, te da sistem koji je baziran na validatoru ne može da funkcioniše. On je istakao da samo 25 odsto putnika čekiralo kartu što je informacije koje su na taj način prikupljane činilo bezvrednim.

– Počinju da izlaze raznorazne manjkavosti, slabosti i defekti čitavog sistema. Mi u poslednjih mesec i po dana shvatamo da ne treba da učestvujemo u tom sistemu“, kazao je Šapić i dodao da će se sve to pokazati u narednom periodu i u sudskom postupku. Grad će zahtevati odštetu za štetan ugovor i odbraniće se pred sudom u slučaju zahteva za penalima, jer se privatni partner nije pridržavao ugovora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari