Objavljen PISA nacionalni izveštaj o rezultatima učenika u kreativnom mišljenju: Koje države su bolje od Srbije? 1Foto: ceo.edu.rs

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja objavio je nacionalni izveštaj sa detaljnim rezultatima testiranja učenika u kreativnom mišljenju, jednom od inovativnih domena u okviru poslednjeg ciklusa PISA 2022 istraživanja.

Kako je Danas pisao, učenici iz Srbije i u ovoj oblasti nalaze se ispod međunarodnog proseka sa prosečnim rezultatom 29 od mogućih 60 poena.

PISA, podsetimo, pored tri tradicionalne oblasti koje testira – čitalačku, matematičku i naučnu pismenost, u svakom ciklusu uvodi i dodatne koje se smatraju od kapitalnog značaja za obrazovanje, kao što su rešavanje problema, kolaborativno rešavanje problema ili finansijska pismenost, što je bio domen u kojem su naši učenici učestvovali 2018.

Pored matematike, čitanja i nauke, u ciklusu PISA 2022 jedan od fokusa se odnosi na procese kreativnog mišljenja koje mogu pokazati petnaestogodišnji učenici.

Ispitivanje nema za cilj da izdvoji izuzetno kreativne pojedince, već da opiše u kojoj meri su učenici sposobni da kreativno misle dok traže i izražavaju ideje i da istraži kako su njihova postignuća povezana sa učenjem i podučavanjem, školskim aktivnostima i drugim karakteristikama obrazovnih sistema, pojašnjava se u izveštaju.

Šta je kreativno mišljenje?

PISA definiše kreativno mišljenje kao kompetenciju produktivnog stvaranja, vrednovanja i unapređivanja ideja koje mogu rezultirati originalnim i delotvornim rešenjima, stvaranjem novog znanja i upečatljivih ekspresija mašte.

Definicija podrazumeva tipove kreativnog mišljenja koje petnaestogodišnji učenici širom sveta mogu da demonstriraju u „svakodnevnom” kontekstu.

Naglašava da učenici treba da nauče da se produktivno angažuju u stvaranju ideja, razmišljajući o idejama, vrednujući njihovu relevantnost i inovativnost, ponavljajući ideje pre nego što postignu zadovoljavajući ishod.

PISA 2022 test za procenu kreativnog mišljenja uključuje zadatke iz četiri različite kontekstualne oblasti: pisano izražavanje, vizuelno izražavanje, rešavanje društvenih problema i rešavanje naučnih problema.

Rezultati pokazuju da su učenici generalno, na nivou celog PISA 2022 uzorka, najuspešniji u domenu pisanog izražavanja, a najmanje uspešni u vizuelnom izražavanju i rešavanju naučnih problema.

Na sličan trend ukazuju i postignuća đaka u Srbiji, koji su najslabije su radili zadatke iz domena rešavanja društvenih i naučnih problema.

Iz kojih zemalja su najuspešniji đaci, a ko je na začelju?

Na testovima za procenu kreativnog mišljenja najuspešniji su bili učenici iz Singapura koji su u proseku ostvarili 41 poen, slede Koreja (38), Kanada (38) i Australija (37).

Iznad OECD proseka, koji je iznosio 33 poena, statistički značajno bolje rezultate ostvarili su učenici u Estoniji i Finskoj (36), kao i Poljskoj i Portugaliji (34).

Na nivou proseka su Španija i Mađarska (33), kao i Francuska i Holandija (32).

Najmanji broj poena u proseku su osvojili učenici iz Dominikanske Republike (15), Maroka (15), Uzbekistana (14), Filipina (14) i Albanije (13).

Učenici u Srbiji su u proseku ostvarili 29 poena.

Objavljen PISA nacionalni izveštaj o rezultatima učenika u kreativnom mišljenju: Koje države su bolje od Srbije? 2
Foto: ceo.edu.rs

Takav rezultat su ostvarili i đaci iz Slovačke, Meksika, Urugvaja, a u toj grupi su i učenici iz Ujedinjenih Arapskih Emirata sa osvojenih 28 poena u proseku.

Kada se uporedi postignuće Srbije sa referentnim zemljama (tj. onima koje su ili geografski blizu naše zemlje ili imaju sličan bruto nacionalni dohodak), nalazimo da su zemlje u okruženju zabeležile statistički značajno slabije rezultate u poređenju sa OECD prosekom.

Ipak, petnaestogodišnji učenici iz Mađarske (31), Hrvatske i Slovenije (30) su bili statistički značajno uspešniji od đaka iz Srbije, dok su učenici iz Rumunije (26), Bugarske (21) i Severne Makedonije (19) bili manje uspešni od naših đaka.

Osim srednje vrednosti, u PISA studiji se opisuje i postignuće učenika po nivoima ovladavanja. Skala je podeljena na sedam nivoa postignuća.

Šest nivoa je opisano prema veštinama neophodnim za uspešno završavanje zadataka koji se nalaze u njima, dok se sedmi nivo odnosi na učenike čiji su rezultati ispod nivoa 1.

Najniži opisani nivo je1, dok nivo 6 odgovara najvišem opisanom nivou postignuća kreativnog mišljenja.

U Srbiji se 12,4 odsto učenika nalazi na nivou 1 i 0,6 odsto niže od toga, dok je u OECD zemljama taj procenat manji i iznosi 6,5 odsto na nivou 1 i 0,4 ispod njega.

U kreativnom mišljenju nivo 3 predstavlja osnovni nivo i učenici koji su ga dostigli mogu da stvaraju odgovarajuće ideje u okviru jednostavnih do umereno kompleksnih zadataka izražavanja i rešavanja problema, kao i da počinju da pokazuju sposobnost da smisle originalne ideje ili rešenja u poznatim kontekstima zadataka.

Oko 65 odsto učenika iz Srbije je dostiglo najmanje osnovni nivo kreativnog mišljenja, što je statistički značajno manje u poređenju sa prosečnim rezultatom u zemljama članicama OECD-a (78,3 odsto).

U 21 od 64 zemlje/ekonomije u kojima su učenici testirani iz kreativnog mišljenja, više od polovine učenika nije dostiglo osnovni nivo.

Objavljen PISA nacionalni izveštaj o rezultatima učenika u kreativnom mišljenju: Koje države su bolje od Srbije? 3
Foto: ceo.edu.rs

Najbolja postignuća iz kreativnog mišljenja imalo je 17,4 odsto naših učenika, što znači da su dostigli nivo 5 ili 6 na PISA testu, što je manje u odnosu na procenat učenika iz OECD zemalja koji iznosi 27 odsto.

Na ovim nivoima đaci su sposobni da stvaraju, vrednuju i unaprede kreativne ideje u različitim i kompleksnim zadacima, uključujući apstraktne zadatke koji sadrže dizajnirane ili ograničene, odnosno nepoznate scenarije koji zahtevaju kreativna rešenja naučnih i društvenih problema.

U svakoj trećoj zemlji/ekonomiji koje su učestvovale u testiranju kreativnog mišljenja više od četvrtine učenika dostiglo je nivo kreativnosti 5 ili 6.

Postignuća iz kreativnog mišljenja u odnosu na ostale PISA domene

Povezanost postignuća na zadacima iz tri glavna PISA domena (matematika, čitanje i nauka) sa postignućima na zadacima kreativnog mišljenja nešto je jača u uzorku učenika iz Srbije u poređenju sa OECD prosekom.

To znači da najuspešniji učenici u kreativnom mišljenju nisu nužno i najuspešniji u tri glavna PISA domena.

Drugim rečima, 16 odsto učenika koji postižu najviše postignuće iz matematike, to uspevaju i u kreativnom mišljenju, dok na nivou OECD zemalja veći broj petnaestogodišnjaka zadržava ovo visoko postignuće u dva domena.

Još veća varijabilnost u visokom postignuću prisutna je u domenima čitalačke i naučne pismenosti, gde u Srbiji najviše nivoe postignuća istovremeno u ovim domenima i kreativnom mišljenju postiže samo osam, odnosno 10 odsto učenika, dok je na nivou OECD zemalja to slučaj sa 17 procenata đaka.

Ko je uspešniji – dečaci ili devojčice?

Gotovo u svim zemljama/ekonomijama, prosečan rezultat devojčica bio je bolji do prosečnog rezultata dečaka, izuzev u tri zemlje (Čile, Meksiko i Peru) gde nisu utvrđene statističke razlike.

Ovaj načelan trend prisutan je i među učenicima u Srbiji.

Devojčice iz Srbije prostigle su proseku 30 poena, a dečaci 27, a razlika je statistički značajna.

Kada uporedimo postignuća devojčica i dečaka iz Srbije u zadacima koji testiraju različite procese kreativnog mišljenja i čiji sadržaj obuhvata različite oblasti, prednost devojčica se zadržava u svakoj grupi zadataka, osim u domenu rešavanja naučnih problema gde razlika nije statistički značajna.

Vidljivo je da se dečaci više grupišu na nižim, a devojčice na višim nivoima postignuća. Statistika pokazuje da je znatno više dečaka nego devojčica na nivoima 1 i 2, znatno je više devojčica nego dečaka na nivoima 4 i 5, dok naostalim nivoima nema razlika.

U Srbiji je postignuće 5. i 6 nivoa ostvarilo 20 odsto devojčica i 15 odsto dečaka iz Srbije, a razlika je statistički značajna.

Međutim, ova razlika je ipak nešto manja u odnosu na dobijene rezultate i razliku na nivou OECD zemalja.

Kompletan izveštaj objavljen je na sajtu Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i u njemu se nalaze i primeri objavljenih zadataka iz kreativnog mišljenja.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari