Prema obaveštenju koje smo dobili iz Policijske uprave u Prijepolju, a koje je potpisao načelnik i glavni policijski savetnik Siniša Cvijetić, policijski službenici Odseka za suzbijanje privrednog kriminaliteta Policijske uprave u Prijepolju, uz konsultacije sa Osnovnim javnim tužilaštvom u Prijepolju, od polovine septembra 2013. godine intenzivno vrše sveobuhvatne provere na okolnosti načina poslovanja i zakonitosti rada mesnih zajednica na području opštine Prijepolje.
Kod svih mesnih zajednica uzeta je dokumentacija i provere su u toku. O ishodu svih izvršenih provera, prikupljenih činjenica, priloga i dokaza biće takođe upoznato Osnovno javno tužilaštvo u Prijepolju kome će na dalju nadležnost i postupanje biti prosleđeni svi spisi u skladu sa Zakonikom o krivičnom postupku Republike Srbije.
Skupština opštine Prijepolje donela je odluku u septembru prošle godine da formira Anketni odbor za ispitivanje i sagledavanje finansijskog poslovanja mesnih zajednica: Prijepolje, Brodarevo, Velika Župa, Kolovrat, Seljašnica i Ivanje. Zbog obima posla ali i nedovoljne saradnje svih onih koji su bili u obavezi da pruže na uvid dokumentaciju i informacije, prolongiran je rok, pa je umesto do kraja decembra, Anketnom odboru omogućeno da svoj izveštaj sačini do 31. marta 2013. godine.
Iako je Anketni odbor na vreme, dakle do kraja marta, obavio posao, Izveštaj je stigao pred odbornike Skupštine opštine Prijepolje 4. oktobra i izazvao je burne diskusije tokom tri sata, koliko je trajala rasprava. Anketni odbor je u svom Izveštaju naveo primere koji ukazuju na zloupotrebu položaja i nenamensko trošenje sredstava. Funkcionisanje mesne zajednice, koja ima status pravnog lica, njena prava i obaveze, kao i odgovornost, utvrđeni su Statutom i Odlukom o osnivanju koju je usvojila Skupština opštine Prijepolje. Na osnovu toga, mesna zajednica bi trebalo da koristi sredstva u skladu sa finansijskim planom predviđenim za tu godinu. U opštim zaključcima, Anketni odbor je naveo da se u praksi dešavalo da postoji veliko odstupanje između onog što je planirano i onog što je ostvareno, jer su se ugovarali i odrađivali poslovi koji uopšte nisu planom predviđeni.
– Slaba organizacija rada mesnih zajednica , bez precizno definisanih mehanizama kontrole, dovela je do ovakvog stanja u mesnim zajednicama, da je dokumentacija nepotpuna, površna, da u većini slučajeva ta dokumentacija nedostaje. Komunikacija između predsednika mesnih zajednica i Opštinske uprave, odnosno stručnih službi i međusobna saradnja je neorganizovana i nedovoljna, piše u Izveštaju Anketnog odbora. Javne nabavke nisu sprovođene u mesnim zajednicama do 2007. godine, ali i od te godine, u mnogim slučajevima javne nabavke nisu potpune, nisu transparentne, jer dokumentacija niti je arhivirana, niti je potpuna, što je zakonska obaveza. Stručne službe Opštinske uprave smatraju da su za javne nabavke odgovorni predsednici mesnih zajednica, a predsednici mesnih zajednica smatraju da su to složeni i odgovorni poslovi za koje oni nisu stručni i da je neophodno da se upravo stručne službe uključe u te poslove ali bez dodatnih naknada i dnevnica.
Anketni odbor je primetio da nadzor nad izvedenim radovima skoro da i ne postoji, a u situacijama koje je i potpisao nadzor, kada su u pitanju veće investicije, niko ne pravi izveštaj o kvalitetu izvedenih radova, pa mnoge investicije ostaju bez tehničkog prijema, što ukazuje da se isti poslovi rade više puta. U mesnim zajednicama se ne vodi blagajna, niti blagajnički izveštaj, što je neophodno po zakonu o računovodstvu. Mada po članu 42, Odluke o mesnim zajednicama stručne službe Opštinske uprave treba da zastupaju mesne zajednice i to bez nadoknade, to nije bio slučaj u praksi, već to rade predsednici mesnih zajednica ili angažuju advokate, što za posledicu ima dodatno trošenje sredstava iz budžeta, a u nekim slučajevima reč je o višemilionskim iznosima, zbog čega su bili blokirani i računi mesnih zajednica.
Za čišćenje snega više od 13 miliona
Posebna je stavka vezana za sredstva koja su utrošena tokom 2012. za čišćenje snega, tokom nevremena koje je dovelo do uvođenja vanredne situacije u ovoj opštini. Kako navodi Anketni odbor, evidencije o čišćenju snega su različite u zavisnosti od službe do službe. Računi su površni, bez preciznih relacija, potpisa nadzora i evidencije građevinskih listova. A za čišćenje snega, šest najvećih mesnih zajednica utrošilo je neverovatnih 13 miliona i 631 hiljadu dinara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.