Polovina potrošača u Srbiji planira da obavi prazničnu kupovinu za vreme „Blek frajdeja” 1Foto: Pixabay/PhotoMIX-Company

U poređenju sa prethodnim godinama, polovina evropskih potrošača (52 odsto) , kao i sličan procenat potrošača u Srbiji (50,9 odsto) planira da obavi prazničnu kupovinu tokom trajanja rasprodaja i sezonskih popusta, kao što je „Blek frajdej” (Crni petak), pokazalo je istraživanje kompanije Kasperski.

„…”
Dok se prilagođavaju promenama nastalim usled COVID-19 pandemije, potrošači postaju sve pažljiviji kada je reč o načinu potrošnje.

Istraživanje kompanije „Kasperski” pokazalo je da, u poređenju sa prethodnim godinama, polovina (52 odsto) evropskih potrošača, kao i potrošača u Srbiji (50,9 odsto), planira da obavi prazničnu kupovinu tokom trajanja rasprodaja i sezonskih popusta, kao što je „Blek frajdej” (Crni petak).

Ipak, 45,6 odsto ispitanika u Srbiji planira da ostavi svoju prazničnu kupovinu za poslednji trenutak, u nadi da će naići na veće popuste, ističu iz ove kompanije.

U želji da ove godine uživaju u Božiću i predstojećim praznicima, a ujedno se pridržavajući i mera socijalnog distanciranja usled COVID-19 pandemije, potrošači širom Evrope rešili su da svoju prazničnu kupovinu ove godine u manjoj meri obavljaju u klasičnim prodavnicama.

„Zapravo, troje od petoro evropskih ispitanika (60 odsto) planira da veći deo svoje praznične kupovine obavi onlajn, dok se na takvu vrstu kupovine u Srbiji odlučuje znatno manje potrošača (39,4 odsto). Petina (20 odsto) evropskih ispitanika izjavila je da će ove godine svoju prazničnu kupovinu obaviti onlajn, iako to inače ne praktikuju”, ističu iz  „Kasperski” kompanije.

Kako je onlajn kupovina u porastu, nalazi kompanije „Kasperski” takođe pokazuju da većina ispitanika ne planira da smanji svoje troškove kada je reč o prazničnoj kupovini, uprkos ekonomskoj recesiji širom kontinenta.

„Samo četvrtina (26 odsto) potrošača u Evropi planira da smanji svoj budžet za prazničnu kupovinu ove godine i to za trećinu ili više zbog finansijskih ograničenja prouzrokovanih COVID-19 pandemijom, dok je u Srbiji 27.4 odsto ispitanika planira da uradi isto. Međutim, u Evropi ova brojka raste i do 30 odsto među ispitanicima od 25 do 34 godine koji su najviše pogođeni gubitkom radnih mesta usled pandemije”, navodi se u istraživanju.

Međutim, kako je broj potrošača koji popuste pronalaze putem interneta sve veći, povećava se i rizik koji su ljudi spremni da preduzmu kako bi ostvarili veće uštede, ističu iz ove kompanije.

Samo 16 odsto ispitanika u Evropi i 23,8 odsto ispitanika u Srbiji nisu spremni da ostave svoje lične podatke na mreži kako bi ostvarili dodatne popuste, uprkos mogućnosti da upadnu u zamku prevaranata i postanu žrtve lažnih sajtova koji nude popuste, istakli su iz ove kompanije.

„Vreme praznika je uvek značajan period, što se posebno primećuje ove godine kada ljudi nastoje da poprave bar deo haosa koji je nastao usled pandemije. Može se zaključiti da će ljudi najveći deo svoje praznične kupovine obaviti onlajn kako bi ostali bezbedni, i iskoristili dobre ponude. Međutim, moramo imati na umu da kriminalci takođe koriste ovu situaciju. Baš kao što džeparoši hrle u gužve u nadi da će im se posrećiti, sajber kriminalci će posmatrati potrošačke šoping trendove i pokušati da iskoriste želju ljudi da pronađu najbolju ponudu i tako uštede nešto novca. Stoga, moj savet bi bio da pažljivo istražite, da se ponašate u skladu sa osnovnim zdravorazumskim merama prilikom kupovine, i izbegavate da vas ponese nadolazeća plima prazničnog uzbuđenja. Jedna stvar koju uvek treba imati na umu jeste da ukoliko nešto izgleda previše dobro da bi bilo istinito, onda je to najverovatnije tako”, komentariše Dejvid Em, glavni istraživač bezbednosti u ovoj kompaniji.

Kompanija „Kasperski” upozorila je sve kupce koji tragaju za najboljim ponudama, da budu oprezni i da vode računa o potencijalnim prevarama tokom praznične sezone kupovine. „Ukoliko ponuda izgleda previse dobro da bi bila istinita, verovatno i jeste”, istaknuto je u okviru saopštenja.

Iz kompanije „Kasperski” naveli su i nekoliko saveta za onlajn kupovinu bez brige tokom praznične sezone, najpre o tome kako da izbegnete prevare prilikom kupovine:

  • Kupujte samo u legitimnim onlajn prodavnicama. Uvek je bezbednije da sami ukucate adresu, ili da je odaberete preko svoje bookmark opcije, nego da kliknete na link. Koristite traku za adresu na svom pregledaču kako biste proverili da li je veb-sajt koji posećujete ispravan i bezbedan i da li ima oznaku katanca ili počinje sa HTTPS.
  • Izvršite kupovinu koristeći bezbedne metode plaćanja. Platite sa kreditnim karticama ili pomoću servisa za plaćanje kako bi transakcija bila zaštićena.
  • Dobro proverite popuste. Ukoliko obaveštenje o popustu dobijete putem i-mejla ili poruke, proverite da li su pošiljalac i svi veb-linkovi legitimni pre nego što kliknete na njih.
  • Redovno ažurirajte softver svog uređaja i aplikacije i zaštitite sve svoje uređaje pouzdanim proizvodom za bezbednost na internetu. Sajberbezbednosna rešenja sa anti-fišing tehnologijama zasnovanim na ponašanju, kao što je Kaspersky Total Security, mogu da vam pošalju notifikacije ukoliko pokušate da posetite fišing veb-stranicu.
  • Upravljajte svojim lozinkama. Password managers rešenja mogu da vam pomognu pri kupovini tako što će bezbedno sačuvati vaše akreditive, kako bi vaše lozinke bile jedinstvene za sve vaše onlajn naloge.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari