Trgovci automobila u iračkoj prestonici trljaju ruke. Biznis je zemenio bombe, a dobrostojeći Iračani odaju se strasti koja im je dugo bila van dometa – novi automobili. BMW, nisan, hjundai i pa čak i hameri polako zamenjuju dotrajale automobile koji su dominirali ulicama tokom dve decenije sankcija i rata. Sve ovo čini Bagdad jednim od nekoliko gradova na svetu gde autoindustrija posluje relativno dobro, naročito ako se ima u vidu najgori rat i podatak da u zemlji većduži period plate stagniraju.
Sa svojim ograničenim bankarskim sistemom, Irak je uglavnom izbegao globalne finansijske potrese. Ne tako davno, kupiti novi automobil izazivalo je velike nevolje. Krađe automobila bili su uobičajene. Kradljivci u liku zavidnih policajaca, otmičara koji su tragali za žrtvama sa dovoljno novca da plate za otkup svog automobila. Ovakvi loši dani nisu još u potpunosti prošlost. Ali kako je stepen nasilja u opadanju, Iračani koji imaju sredstava željni su raskošnijeg života za šta ima je dovoljna kupovina novog automobila. „Uprkos visokoj ceni, vožnja novog četvorotočkaša daje mi divan osećaj sreće i komfora“, kaže Muhanad Kazim dok vozi svoj hjundai elantra po bagdadskim ulicama sa trojicom drugara.
U izložbenim salonima automobila u ponudi su sportski dvosedi, ali i znatno veći automobili koji se uglavnom uvoze iz Amana, Jordana ili Dubaija. Imad Hasan kaže da je prodaja u njegovom salonu na istoku Bagdada porasla za oko 90 odsto tokom 2008. u odnosu na prethodnu godinu, kada su sukobi u gradu bili na vrhuncu. Prema njegovim rečima samo prošle godine u njegovom objektu su prodavana prosečno tri automobila dnevno. Ove godine, međutim, prodaja je nešto manja i kreće se u proseku tri automobila nedeljno. Hasan ubrzo očekuje porast prodaje, naročito ako se ima u vidu da je iračka vlada konačno odobrila novi budžet, posle nekoliko revizija uslovljenih padom cena nafte. Na tržištu automobila za mustang treba izdvojiti 27.000 dolara, 80.000 za BMW ili 55.000 dolara za infiniti luksuzne automobile. Razni modeli nisana takođe su popularni. Tokom ere Sadama Huseina, najpopularniji brendovi bili su tojota korola, automobili koje je vlada uvozila početkom 1980-ih. Zatim folksvagen pasat pravljen u Brazilu, koji je režim kupovao kao deo oružanog sporazuma između Iraka i Brazila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.