Grad Beograd odabrao je prekjuče ponuđača na tenderu koji je raspisalo Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd, za nabavku novih 10 autobusa na električni pogon u iznosu od gotovo šest miliona evra (705 miliona dinara), a ponuda koja je bila čak milion i po evra niža, odbačena je kao nepotpuna, objavio je Centar za lokalnu samoupravu (CLS).
Kineske autobuse marke Higer beogradska vlast je već nabavljala od istog proizvođača i dobavljača 2019, kroz tendere koji su i tada označeni kao sporni, a cena, uslovi nabavki, loš kvalitet koji se kasnije pokazao, kao i astronomsko koštanje servisa naveli su stručnu i širu javnost na zaključak da je i ovog puta tender unapred osmišljen za konkretnog ponuđača.
– Nivo korupcije u Beogradu dostigao je neslućene visine i sada se stotine miliona evra ispumpavaju iz budžeta kroz upitne tendere. Bojim se da će i predstojeća nabavka, koja će biti tri puta veća od ove, za 100 zglobnih autobusa na gas, biti opet unapred dogovorena za izvesnog proizvođača iz Turske, o čemu će CLS objaviti istraživanje kada bude oglašen tender, kaže za Danas Nikola Jovanović, direktor CLS i doskorašnji šef opozicione odborničke grupe SzS u beogradskoj Skupštini.
Poslednju veliku nabavku vozila za javni prevoz, oko koje se pre dve godine digla velika prašina, gradska vlast je obavila kroz dva ujedinjena tendera. Kroz prvi je od turskog proizvođača BMC kupljeno 70 vozila, gde se ispostavilo da su autobusi, ranije naručeni pa verovatno vraćeni, stajali na lageru. Pored toga, cela tura imala je grešku, te su se, zbog problema sa kontrolom gas pedale, na ulicama Beograda u narednim mesecima dogodile čak tri saobraćajne nesreće u kojima su učestvovali BMC autobusi GSP Beograd. Drugim tenderom su kupljena 174 Higerova solo autobusa, a stručnjaci su tada zamerili vrlo specifične uslove u tenderskoj dokumentaciji, koji su favorizovali upravo kineskog proizvođača. Jedan od uslova je bio i to da je proizvođač isporučio 4.000 gradskih autobusa u prethodne tri godine, što je odbilo mnoge zainteresovane kandidate.
Tu nabavku obeležilo je najpre veliko kašnjenje a onda i loš kvalitet samih vozila.
– Veliki broj vozila je u datom momentu van stroja, pojavio se problem sa korozijom, naveli su iz CLS. Dodatno, Centar je objavio i da GSP plaća čak 1,85 miliona evra za servisiranje Higer autobusa, iako su oni novi i sa punom petogodišnjom garancijom. Dodatno, oni su skrenuli pažnju na „skandaloznu stavku“ u ugovoru, po kojoj je za „obuku kadrova“ izdvojeno 6,46 miliona evra.
Zbog sporne nabavke iz 2019, ali i činjenice da je isti dobavljač i predstavnik Higera, firma DAT holding, zbog velikog kašnjenja tadašnje isporuke plaćao vrlo visoke penale, spekuliše se da su gradski čelnici ovaj tender „obećali“ kako bi ta firma nadoknadila pomenuti gubitak.
– Ono što je nesporno je da je cena vrlo upitna, sa PDV-om 10 autobusa će biti plaćeno 7,2 miliona evra. Za taj novac mogu da se uzmu električni autobusi od najrenomiranijih evropskih proizvođača. Paradoksalno, imamo situaciju gde su kineski autobusi u Srbiji skuplji od evropskih u Evropi, navodi Jovanović i dodaje da je od evropskih gradova Higerove autobuse kupila jedino Sofija.
Jovanović je dodao i da je druga ponuda, koja je odbačena kao navodno nepotpuna, a pristigla od kompanije Đinlong Lanzhou, strateškog partnera Ikarbusa, bila niža za 1,63 miliona evra.
– Ne samo da bi Grad uštedeo skoro dva miliona evra, ako uračunamo PDV, već bi te električne autobuse trebalo da proizvodi domaći Ikarbus, čime bi se pomogla i pokrenula domaća proizvodnja, kaže Jovanović.
Kao još jednu vrlo ozbiljnu proceduralnu zamerku, CLS dodaje i podatak da Higerovi autobusi ne odgovaraju tehničkim karakteristikama i uslovima navedenim u tenderu.
Naime, jedan od uslova se odnosi na potrošnju struje i zahteva da ona ne sme da bude veća od jednog kilovatčasa po kilometru. Identičan model Higerovog vozila, kakav je isporučen Sofiji, prema istraživanju CLS, troši pak 1,1 kilovatčas po kilometru.
– To se čini kao malo odstupanje, a zapravo je velika povreda procedure. Zbog tog uslova neki drugi zainteresovani proizvođači unapred su obeshrabreni da učestvuju, a zbog tog uslova ponuda Higera morala bi biti odbačena, jasan je Jovanović, koji zbog svega navedenog poziva tužilaštvo da ispita ovu ali i nabavku autobusa iz 2019. godine.
NDM BGD: Sedište firme u porodičnoj kući na Voždovcu
Inicijativa Ne davimo Beograd objavila je i to da, prema podacima iz APR, kompanija DAT Holding potpada pod mikro preduzeća, ima svega tri zaposlena a da joj je delatnost „proizvodnja rashladne i ventilacione opreme“. Sajt kompanije je „u izradi“, a adresa na kojoj se sedište firme vodi je skromna, prizemna porodična kuća na Voždovcu, čiju fotografiju je Inicijativa i objavila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.