Uoči današnjeg potpisivanja ugovora o zajedničkom ulaganju italijanskog Fijata i države Srbije u Zastavu, Gradsko veće Kragujevca donelo je odluku o oslobađanju Fijata od lokalnih poreza i komunalnih taksi u narednih deset godina, odnosno od 15. septembra ove, do 31. decembra 2018. godine.

Ovdašnja gradska uprava je ovu obavezu, podsetimo, prezuzela 6.maja ove godine, kada je potpisan Memorandum o strateškoj saradnji grada Kragujevca i Fijata, prema kojem će italijanska kompanija u predstojećih deset godina biti oslobođena poreskih dažbina ba lokalnom nivou. Gradsko veće usvojilo je i odluku o izradi plana detaljne regulacije Kormanskog polja, u kojem je Zastava, još sredinom 80-tih prošloga veka, otkupila nekih 40 hektera građevinskog zemljišta, i gde će, kako se najavljuje, biti izgrađeni pogoni desetak italijanskih firmi koje proizvode delove i komponente za ugradnju u Fijatove automobile, ali, najverovatnije, i IVEKOV-a fabrika autobusa. IVEKO je, inače, najozbiljnije zainteresovan za 20 hektara građevinskog zemljišta u Kormanskom polju. Ta italijanska kompanija planira da na 15 hektara zemljišta u tom polju izgradi sopstvenu fabriku za izradu autobusa, dok bi preostalih pet hektara ustupila svojim dobavljačima.

Grad Kragujevac je, pema Memorandumu o strateškoj saradnji sa Fijatiom, preuzeo obavezu da Fijatu obezbedi i besplatno građevinsko zemljišto, ukoliko ta kompanija bude ovde širila proizvodne kapacitete. Najverovatnije je da će Kragujevac istu obavezu preuzeti i prema IVEKO-u, nakon za danas predviđenog potpisivanja Memoranduma o razumevanju između te firme i Vlade Srbije, što je prvi korak ka najavljenom ugovoru o strateškom partnerstvu IVEKO-a i Zastave Kamiona.

Podsetimo da će ugovor o zajedničkom ulaganju Fijata i države Srbije u Zastavu danas biti potpisan u Palati Srbija na Novom Beogtradu, te da će tom činu prisustvovati najviši državni i drugi zvaničnici Srbije i Italije. Odmah nakon verifikacije ugovora, potpisnici tog dokumenta i druge visoke zvanice helikopterima će stići na plato ispred Zastavinog fabričkog kruga (kod ulaza „Šest topola“). Potom će posetiti Fabriku automobila i pogon Karoserija, u kojem je locirana automatizovana linija i oprema za prozvodnju domaćeg „punta“, odnosno modela „zastava 1o“. Nešto docnije, u zgradi Skupštine grada biće održana konferencija za novinare, na kojoj će predsednik Fijata, srpski ministar ekonomije i gradonačelnik Kragujevca sapštiti detalje ugovora sa Fijatom.

Prema odredbama tog ugovora, Fijat i država Srbija će u temeljnu reknstrukciju Zastavine Fabrike automobila i izgradnju i rekonstrukciju putne, železničke, komunalne i ostale infrastrukture u Kragujevcu i okolini uložiti između 800 i milijardu evra (nakon dolaska IVEKo-a u Zastavu Kamione investicija Fijat grupe i države u Zastravu i Kragujevac uveliko će nadmašiti milijardu evra). Ugovorom je, nadalje, definisana godišnja proizvodnja od 300.000, to jest 200.000 plus 100.000 Fijatovih automobila u Kragujevcu. Preko 90 odsto te proizvodnje biće plasirano na evropskim i ostalim svetskim tržištima.

Fijat će u svojoj novoj kompaniji u Kragujevcu do kraja 2010, započeti proizvodnju dva nova modela, jednog „A“ i drugog „B“ klase. Produkcija modela „A“ klase („panda siti kar“) počeće krajem 2009, i godišnje će se proizvoditi u seriji od 200.000 automobila. Proizvodnja novog modela „B“ klase startovaće tokom 2010, ili najkasnije početkom 2011. Taj model proizvodiće se u godišnjoj seriji od 1oo.ooo automobila. U Zastavi će do kraja ove godine biti okončana produkcija modela „zastava 1o“, a od početka 2009. taj automobil će se ovde ponovo proizvoditi pod nazivom „punto“.

Sa Fijatom dolaze Mareli, Boš i drugi

U fabričkom krugu Zastave pored nove Fijatove kompanije biće locirane i proizvodne linije poznatih inostranih proizvođača auto delova i komponenti među kojima su Manjeti Mareli (vodeći svetski proizvođač akumulatora, alternatora, elektronskih navigacionih i drugih sistema), zatim Boš i još neke kompanije. Inače nakon dolaska Fijata, u Zastavi će biti ugašena proizvodnja Korala, Skale (101) i Floride. Produkcija rezervnih delova za ove modele biće nastavljena u narednih sedam godina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari