Karte u autobusu u Novom Sadu mogle bi značajno da poskupe sa 65 na 100 dinara, kako bi se građani lakše odlučili da ih kupuju na trafikama, jer vozače opterećuje vraćanje kusura. Ipak, ne slažu se svi sa ovakvim rešenjem, smatraju da će svakako biti neučinkovito i nepotrebno.
„Razmišljamo da cena karte u vozilu poskupi. Ideja je da demotivišemo građane da kupuju karte u autobusima, jer nam se vozači žale da imaju problema sa vraćanjem kusura, na šta gube vreme. Ideja je da se te karte kupuju na kioscima i naložio sam direktoru GSP-a da obezbedi dodatna prodajna mesta za tu svrhu, da ne bi bilo da imamo samo dva prodajna mesta“, rekao je nedavno gradonačelnik Milan Đurić u odgovoru na pitanje dali će još nešto poskupeti u Novom Sadu nakon povećanja cene vode, kanalizacije, grejanja, tople vode i odnošenja smeća.
Iz Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća „Novi Sad“, pojasnili su da je plan da se omogući kupovina karte po nižoj, trenutno važećoj ceni putem interneta, mobilne aplikacije, elektronskog novčanika, kao i da se otvori dvadesetak novih prodajnih mesta u najfrekventnijim delovima grada.
Fiskalne kase će biti potrebne samo za nova prodajna mesta, dok je u razradi prodaja i putem mobilne aplikacije, elektronskog novčanika, interneta i drugih opcija. Primena se očekuje u toku ove godine.
Ilija Tanackov redovni profesor sa Fakulteta tehničkih nauka i nekadašnji direktor Departmana za saobraćaj, kaže da je se karta ne može podizati iznad ekonomske cene iz razloga kako je to objašnjeno od strane gradskih čelnika.
„Dizati cenu karte na 100 dinara, a da nema nikakvog saobraćajnog smisla, jer linije funkcionišu, samo da bi ljude primorali gde će kupovati karte, nije dobra. Inače koncept destimulacije nekog sistema nikad nije dobar, niti uslovljavanje građana na ovaj način“, rekao je Tanackov.
Kako dodaje, nije nemoguće da se GSP na ovaj način obračunava i sa svojim sindikatom koji je u tom preduzeću veoma jak, mada takvih informacija nema.
Ipak, kako ističe, vozačima često od 65 dinara ostane kusur od pet dinara, što prilikom velike fekventnosti putnika na kraju ne bude zanemarljiva cifra.
„Baš sam se nedavno vozio autobusom jer mi je povređena noga. Vozila su išla po redu, a smatram i da vraćanje kusura ne utiče na red vožnje. I sam im uvek ostavim pet dinara, vozač mi kaže hvala i meni to prija. Mene sad zanima kome će i zašto ostati ovih 35 dinara kada karta poskupi? Priča da će ljudi kupovati karte van autobusa na ovaj način ne mora biti tačna. Novi Sad je ipak grad srednje veličine, nije Beograd, gde ljudi moraju da se voze autobusom. Ovde ipak možeš i da se prošetaš, tako ima veliki broj ljudi koji autobuse koriste ređe, jednom ili dva puta nedeljno i na ovakve destimulacije se neće obazirati“, nastavio je profesor.
Sistem „pametnog“ plaćanja autobuskog prevoza u Novom Sadu, nazvan Nsmart, uveden je 2021. godine, nakon godina najavljivanja, propalih tendera i čekanja, ali ga danas koriste pre svega ljudi koji imaju mesečne karte, dok se one za jednu vožnju, najčešće nabavljaju kod vozača.
Kada su se pojavile nove karte, Novosađankama i Novosađanima je to bila svojevrsna atrakcija. Ako ste se slučajno zatekli sa društvom u javnom prevozu i kupujete karte za sve, dobijete rolnu dugačku i više od metar.
„GSP predlaže diferencijaciju cene pojedinačne karte za prevoz u cilju stimulacije putnika da karte kupuju van vozila kako bi se postiglo maksimalno rasterećenje vozača tog dela posla, što bi im omogućilo bolju usredsređenost na vožnju i povećala bezbednost prevoza, zatim brži ulaz putnika, kraće zadržavanje na stajalištu i efikasnije poštovanje reda vožnje“, rekli su za Danas iz ovog preduzeća.
Kako dodaju, uvođenjem sistema elektronske naplate, između ostalog, otvorila se i mogućnost proširenja usluge plaćanja elektronskim novčanikom, koji je zapravo nepersonalizovana kartica sa upisanim avansnim sredstvima, koja jednostavnom validacijom donosiocu omogućava plaćanje karte na odabranim linijama prevoza.
Predlog je dodaju, da građani putem njega, mobilne aplikacije i na prodajnim mestima i dalje plaćaju prevoz po trenutno važećoj ceni od 65 dinara, dok bi skuplja bila samo karta ukoliko bi se kupovala kod vozača.
Primera, Beograđani mogu da kupuju karte iz SMS porukama, ali kako kažu iz GSP-a, finansiranje i organizacija javnog prevoza u Novom Sadu je drugačija od beogradskog, tako da zasad nije predviđen drugačiji sistem naplate od ovih koje su naveli.
Iz opozicione stranke „Zajedno“, kažu da upravo sutra pokreću onlajn peticiju protiv poskupljenja karte u autobusima javnog prevoznika. Dapače, smatraju da javni prevoz u Novom Sadu treba da bude besplatan, a plan kako to da se izvede obnarodovaće tokom oktobra.
„Smatramo da je povećanje cene nesnovano, karta bi bila skuplja za 60 odsto, a usluga koja se pruža bi ostala ista. Izjavu gradonačelnika da će to pomoći vozačima koji vraćaju kusur smatramo nespretnom. Nema smisla da karta u Novom Sadu bude duplo skuplja od one u Beogradu, a pri tome su nam autobusi u lošijem stanju“, rekao je Mladen Cvijetić sekretar novosadskog odbora Zajedno.
On ističe da vozač ne treba da kuca karte, nego da vozi autobus. Smatra i da nekada na ovaj posao gubi toliko vremena da to dovodi do kašnjenja autobusa.
„Nsmart je nefunkcionalna aplikacija, često nema nekih linija. Na milion načina možeš da olakšaš ljudima ulazak u autobus, a vozačima njihov posao. Samo kod nas i dalje vozač kuca kartu koja kad izađe iz aparata ima pola metra. Već su vozači slabo plaćeni i nema ih dovoljno i po nama apsolutno nema smisla da rade bilo šta drugo nego da voze“, nastavio je Cvijetić.
Građani Novog Sada važe inače za veoma revnosne platiše. Ako i uđe kontrola često neće zateći putnika bez karte ili će možda biti jedan ili dvojica koji se „švercaju“. Ranije je objavljen podatak da oko 90 odsto korisnika javnog gradskog prevoza u Novom Sadu redovno plaća kartu.
Ipak, samo ove godine, GSP će iz budžeta dobiti 2,8 milijardi dinara, što ga čini preduzećem za koje se iz gradske kase izdvaja najviše sredstava.
Nsmart je doneo brojne benefite za putnike
Kako kažu iz GSP-a sistem elektronske naplate Nsmart je doneo mnogobrojne benefite putnicima i kompaniji i omogućio organizaciju lakšeg i bržeg korišćenja javnog prevoza, od kupovine pretplatnih Nsmart karata, korisničkog web portala, do aplikacije za mobilne telefone Nsmart koja u realnom vremenu pruža precizne informacije o dolasku autobusa na stajalište.
„Uz to, dobijen je savremeno opremljen Dispečerski centar, gde je omogućeno praćenje odvijanja saobraćaja u realnom vremenu, osmišljen je sistem brzih alarmnih poruka za vozače „panik taster“ za brzu komunikaciju vozača na liniji i saobraćajne operative, kada naprimer dođe do teške saobraćajne nezgode, požara na vozilu ili napada na vozača. U okviru sistema planira se uskoro pokretanje navedenog elektronskog novčanika“, kazali su iz ovog preduzeća.
Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.