Posle biologije, "na udaru" udžbenici istorije, sociologije i građanskog vaspitanja: Ministarstvo prosvete odgovara da li će i oni biti izmenjeni 1Foto. Dveri.rs

Udžbenik istorije za osmi razred i sociologija za četvrti razred srednje škole, čije preispitivanje je tražio predsednik Pokreta Dveri i narodni poslanik Boško Obradović, neće biti menjani jer nadležne institucije u njima nisu pronašle ništa sporno.

Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je proverio Obradovićeve navode i utvrdio da interpretacije ovih sadržaja odgovaraju uzrastu učenika i njihovim predznanjima, rečeno je Danasu u Ministarstvu prosvete.

Time, međutim, nije stavljena tačka, jer Obradović, kako sam kaže, ne samo da nije doneo konačni sud o sadržajima udžbenika biologije za osmi razred, koji tek treba da budu izmenjeni, već je zatražio i preispitivanje priručnika za nastavnike građanskog vaspitanja u srednjem obrazovanju.

U sve ove udžbenike je, prema mišljenju Obradovića, ubačena LGBT ideologija bez ikakvog kritičkog osvrta i ponuđenog drugačijeg mišljenja.

Udžbenik istorije izdavačke kuće Klet već je bio na meti Obradovićevih kritika, kada je u jednoj od svojih objava na Tviteru pozvao „roditelje koji veruju u Boga i tradicionalne i porodične vrednosti“ da iscepaju stranicu u kojoj se u lekciji o društvenim pokretima pominje i LGBT pokret.

U pomenutom tekstu stoji da su LGBT društveni pokreti oni „društveni pokreti čiji se aktivisti i aktivistkinje zalažu za poboljšanje položaja lezbejki, gej osoba, biseksualaca i transrodnih osoba (otuda skraćenica LGBT), koje su često društveno izložene veoma široko rasprostranjenoj diskriminaciji“.

Pored teksta se nalazi slika zastave duginih boja pored koje piše: „Zastava duginih boja, poznata kao zastava LGBT ponosa, simbol je LGBT društvenih pokreta“.

Jedan od autora istorije Aleksandar Todosijević nije juče bio u prilici da komentariše Obradovićeve navode, budući da smo ga pronašli na ekskurziji sa đacima, a autor udžbenika sociologije Vladimir Vuletić rekao je za Danas da nije video zahtev Dveri, niti ga je izdavač obavestio o bilo kakvom zahtevu bilo koje školske institucije za izmenu ovog udžbenika.

– Kada između politike i nauke stoje Dveri, onda bi se svi koji se bave naukom i prosvetom morali potruditi da Dveri ostanu zatvorene za upliv politike u nauku. Stručni ljudi su dali svoje mišljenje o programima biologije, ministar Ružić nije imao dovoljno hrabrosti da čuje mišljenje struke, već se povinovao populističkim predlozima političara. Takva praksa dovodi do opasnih presedana jer se lako može dogoditi da političari počnu da kreiraju programe i drugih predmeta, ne samo biologije, što dalje može lako skliznuti ka opasno ekstremnim stavovima karakterističnim za društva i ideologije za koje smo naivno verovali da su ostali daleko iza nas – komentariše profesor istorije i predsednik Foruma beogradskih gimnazija Aleksandar Markov.

Željko Tomanović, profesor Biološkog fakulteta u Beogradu i dopisni član SANU, ocenjuje kao legitimno da političke stranke u skladu sa svojim programima i pogledima reaguju na društvene pojave.

– Ako može dr Nestorović da na nacionalnim frekvencijama govori o vanzemaljcima i nestajanju brodova i aviona koji putuju kroz vreme, ne vidim zašto ne bi gospodin Obradović komentarisao programe biologije osnovnih škola. Međutim, nadležne institucije ne bi trebalo da reaguju na populizam, već isključivo na primedbe i sugestije koje dolaze od nastavnika koji izvode usvojene programe. Nije mi poznato da su Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Ministarstvo prosvete i Nacionalni prosvetni savet dobili bilo kakve primedbe na važeće programe biologije od nastavnika, roditelja i stručne javnosti – kaže Tomanović.

Ema Štefanac iz Građanskih inicijativa, smatra da naše obrazovanje trenutno ima mnogo veće probleme u smislu budžeta koji se izdvaja svake godine, a koji je sve manji, statusa nastavnika i posebno nastavnika građanskog vaspitanja, njihove edukacije i razvoja, kao i razvoja škole kao institucije koja bi u društvu kakvom Srbija teži, trebalo da bude oslonac otvorenosti, dijalogu i građanskoj participaciji na što većem nivou.

– Čini mi se da se bez preke potrebe trenutno priručnici za građansko vaspitanje (GV) uključuju u raspravu, s obzirom na to da su oni jedni od boljih alata koje nastavnici imaju na raspolaganju u poslednje vreme. Cilj svega što radimo na polju građanskog vaspitanja jeste upravo osnaživanje nastavnika da se bave društveno osetljivim temama i ugroženim grupama, a novi priručnici za GV upravo teže da kroz metode rada razvijaju kritičko mišljenje kod nastavnika i dece. Zavod i nadležno Ministarstvo bi trebalo upravo to i da zanima kako bismo kao društvo išli korak dalje, umesto da tapkamo u mestu – kaže Štefanac, koja je saradnica na programu građanskog vaspitanja.

Ona dodaje da bi trebalo da se koncentrišemo na to da se nastava građanskog vaspitanja sprovodi kvalitetno i da doprinosi razvoju nove generacije mladih koji mogu da na kritički način sagledaju situaciju u društvu, reaguju na nepravdu, diskriminaciju i budu solidarni.

Kako je Danas pisao, sedam izdavačkih kuća čiji udžbenici biologije za osmi razred su ocenjeni kao sporni u delu javnosti, a koji su se našli i na meti kritika Dveri i SPC, dobilo je nalog da izmeni sadržaje u lekciji o biološkim smislom adolescencije.

Boško Obradović je pozdravio ovu odluku nadležnih i poručio da „borba za prosvetu i medije bez LGBT propagande nije gotova, već tek počinje“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari