Ako se situacija bude razvijala onako kako se ovde očekuje vest godine u Kragujevcu i Šumadiji, bez ikakve dileme, biće ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji između ovdašnje Zastave i najveće svetske automilske kompanije, američkog Dženeral motorsa. Podsetimo da je sredinom minule sedmice objavljena nezvanična informacija da su Zastava i Dženeral motors potpisali ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji kojim je, između ostalog, predviđena i proizvodnja jednog od Opelovih (Opel je kćerka firma Dženeral motorsa) modela u Kragujevcu.

Ako se situacija bude razvijala onako kako se ovde očekuje vest godine u Kragujevcu i Šumadiji, bez ikakve dileme, biće ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji između ovdašnje Zastave i najveće svetske automilske kompanije, američkog Dženeral motorsa. Podsetimo da je sredinom minule sedmice objavljena nezvanična informacija da su Zastava i Dženeral motors potpisali ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji kojim je, između ostalog, predviđena i proizvodnja jednog od Opelovih (Opel je kćerka firma Dženeral motorsa) modela u Kragujevcu. Ova informacija najpre je zatekla, pa i zgranula, onaj deo domaće javnosti koji već godinama unazad tvrdi da je Zastava definitivno propala, te da je kao takvu treba zatvoriti. U tom delu javnosti i dalje s nevericom prate sve informacije o najavljenoj saradnji Zastave i Dženeral motorsa, uprkos činjenici da su krajem prošle nedelje i kragujevačka fabrika i američka kompanija indirektno potvrdile dogovor o međusobnom poslovnom aranžmanu.

Iduće godine „astra“, 2009. potpuno novi Opelov model

Prema odredbama ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji Zastave i Dženeral motorsa, koji su potpisala po dva predstavnika dveju kompanija, predviđeno je, između ostalog, da polovinom naredne godine u Kragujevcu počne sklapanje „opel astre“ koja bi bila namenjena isključivo domaćem tržištu. Već tokom sledeće 2009. godine, međutim, u Zastavi treba da startuje produkcija jednog potpuno novog modela Opelovog modela automobila, koji bi se ovde proizvodio pod nazivom „opel“ i koji bi se prodavao ne samo na domaćem, nego i na svetskom tržištu. Kako proizvodnja novog modela automobila u bilo kojoj fabrici zahteva zamašna investiciona ulaganja, to se u Kragujevcu pretpostavlja da bi proizvodnja tog novog modela mogla da stvori uslove i za strateško povezivanje Zastave i Dženeral motorsa, odnosno Opela. Na ovome se zasniva optimizam Zastavinih čelnika i sindikalaca da bi dogovorena saradnja s Dženeral motorsom trebalo da označi početak oporavka i novog razvoja domaće auto industrije.

Zvaničnici Zastave i Dženeral motorsa dostavili su Vladi Srbije, saznaje Danas, uslove pod kojima treba da počne realizacija poslovno-tehničke saradnje dveju auto kompanija. Aktuelna Vlada Srbije će o tim uslovima raspravljati već na današnjoj sednici. Kako Dženeral motors insistira da se odgovarajuće odluke o dogovorenoj saradnji sa Zastavom donesu što pre, to će tokom naredne sedmice biti organizovan zajednički sastanak predstavnika Zastave, menadžera Dženeral motorsa i zvaničnika Vlade Srbije na kojem će se, očekuje se, usaglasiti svi uslovi i detalji buduće saradnje ove dve automobilske kompanije.

Prošlonedeljna informacija o ugovoru o saradnji Zastave i Dženeral motorsa delimično je zbunila kompletnu domaću javnost, jer su mediji različito izvestili o Opelovom modelu koji bi trebalo da se sklapa u Kragujevcu. Prema jednima, u Kragujevcu će se proizvoditi „opel korsa“, drugi su, pak, navodili da će u Zastavinoj Fabrici automobila u dogledno vreme početi produkcija ili „opel korse“ ili „opel vektre“, dok su treći najavljivali „opel vektru“, ili „opel astru“. Ovu zabunu prekratio je krajem minule sedmice generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević, rekavši da se u pregovorima s Dženeral motorsom razgovara o proizvodnji jednog Opelovog modela više klase od Fiatovog „punta“. Kad se zna da je „punto“ automobil srednje, odnosno B klase, onda Opelov model, čija bi proizvodnja u Zastavi trebalo da počne do sredine naredne godine, može da bude jedino C klase. Pojednostavljeno, ukoliko Vlada Srbije verifikuje dogovor ili ugovor između Zastave i Dženeral motorsa, u Kragujevcu sredinom naredne godine treba da počne proizvodnja „opel vektre“, ili „opel astre“. O produkciji jednog od ta dva Opelova modela u Kragujevcu menadžmenti Zastave, Dženeral motorsa i Opela pregovarali su gotovo tri godine, o čemu je naš list već i pisao.
Ipak, ove sedmice iz Zastave stižu informacije da je dogovorena saradnja između Zastave i Dženeral motorsa mnogo ozbiljniji poslovni aranžman od sklapanja Opelovih modela u Kragujevcu. Mada se detalji dogovora dve kompanije još uvek čuvaju pod velom stroge poslovne tajne, u Zastavi tvrde da najavljena poslovno-tehnička saradnja s Dženeral motorsom, onako kako je dogovorena, treba da obezbedi oporavak i nove razvojne perspektive ne samo kragujevačkoj Fabrici automobila i njenim kooperantima širom Srbije, već i preovlađujućem delu domaćeg metalskog kompleksa. Otuda su Zastavini sindikalci svom paketu zahteva premijeru Vojislavu Koštunici, čija je suština strategija oporavka i razvoja šumadijskog i domaćeg metalskog kompleksa, ekspresno dodali i onaj koji se tiče formiranja nove vlade Srbije. Zastavini sindikalci su, naime, u Beogradu premijeru Koštunici dostavili i zahtev kojim se traži da nova vlada Srbije bude formirana što pre kako bi Dženeral motors od nje mogao da dobije određene garancije vezane za sigurnost i dugoročnost saradnje sa Zastavom.
U poslovodstvu i Sindikatu Zastave ističu da realizacija dogovorene poslovno-tehničke saradnje s Dženeral motorsom ne može da počne dok Vlada Srbije ne donese odgovarajuće odluke. Takve odluke, međutim, ne može da donese aktuelna, tehnička Vlada, već nova koja će imati pun kapacitet odlučivanja i koja će menadžmentu Dženeral motorsa moći da pruži garancije koje ta kompanija traži pre početka saradnje sa Zastavom. – Predviđena saradnja s Dženeral motorsom je, koliko je meni poznato, zaista ozbiljan poslovni aranžman koji obećava oporavak i Zastave i kompletne domaće auto industrije i otuda nam je stvarna podrška države potrebnija nego ikada. Zbog toga od premijera Koštunice i zahtevamo da nova vlada bude formirana pod hitno, da bi menadžment Dženeral motorsa imao od koga da dobije garancije koje traži. Nova vlada će, jednostavno, morati da podrži saradnju Zastave i Dženeral motorsa pošto bi svaka njena drugačija odluka bila ravna izdaji ekonomskih interesa zemlje – smatra predsednik Sindikata fabrike automobila Zoran Mihajlović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari