„Železnice Srbije“ ad u saradnji sa Javnim preduzećem „Pošta Srbije“ pripremile su u okviru izdanja „Građevina“, prigodnu poštansku marku ,,75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava“, koja je uvrštena u Program izdanja za 2021. godinu, navodi se u saopštenju.
Marka je puštena u opticaj 29. aprila. Za prikaz ovog važnog istorijskog događaja u formi umetničke minijature korišćena je foto-dokumentacija iz Fonda Železničkog muzeja u sastavu „Železnice Srbije“ ad, a za umetnički realizaciju bila je zadužena Anamari Banjac, akademski slikar.
U novembru 2021. obeležava se 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava.
Gradnja mosta započeta je 1928, a završena u novembru 1931, dok je konačno uređenje najvećeg dela mosta trajalo do 1934. godine.
Knez-namesnik Pavle Karađorđević otvorio je 10. novembra 1935. za javni saobraćaj pančevačku prugu i novi „Most kralja Petra Karađorđevića“. Gradnja mosta privukla je pažnju strane javnosti jer je on bio jedan od najvećih u Evropi.
Ukupna dužina bila je 1.526 m, od čega nad vodom 1.134 m, dok je vijadukt iznad desne obale Dunava bio 134,9 m i produženje mosta nad levom obalom 256,8 m.
Pančevački most gradila su nemačka preduzeća: „Deutsch Luxenburgisch Bergwerks und Hutten, A. G. Dortmund“ (gornji stroj) i „Siemens Baunion G.M:B.H-Siemenstand“ (betonski stubovi i sl.). Kolovoz za drumski saobraćaj gradilo je francusko preduzeće „Batiniol“.
Tokom razaranja u Drugom svetskom ratu most je oštećen.
Aprila 1941. srušila ga je jugoslovenska vojska da bi usporila napredovanje nacista, ali su ga Nemci popravili za svoje potrebe.
Najviše štete most je pretrpeo tokom bombardovanja saveznika, a miniran je nakon povlačenja okupatora iz Beograda, oktobra 1944. godine.
Posleratni radovi na obnovi mosta počeli su 1. novembra 1945. i izvela ih je Crvena armija, koja je raspolagala velikim brojem stručnjaka i potrebnom mehanizacijom, uz pomoć dela naše Prve železničke brigade.
Opravka mosta završena je krajem 1946. godine.
Prvi voz preko obnovljenog „Mosta Crvene armije“ prošao je 7. novembra 1946, a Josip Broz Tito je simboličnim presecanjem vrpce pustio u saobraćaj drumski deo mosta 29. novembra.
Zbog posebnog grafičkog i likovnog izgleda, ali i izbora teme, kao i prikazanih motiva, marka ,,75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava“ osim svoje frankaturne vrednosti ima i kolekcionarsku vrednost, ali i skreće pažnju na istorijska, naučna i privredna dostignuća države.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.