![Poštanska marka povodom 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava 1 Poštanska marka povodom 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava 1](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2021/05/09_GRADJEVINA_FDC2-e1620208370949.jpg)
„Železnice Srbije“ ad u saradnji sa Javnim preduzećem „Pošta Srbije“ pripremile su u okviru izdanja „Građevina“, prigodnu poštansku marku ,,75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava“, koja je uvrštena u Program izdanja za 2021. godinu, navodi se u saopštenju.
Marka je puštena u opticaj 29. aprila. Za prikaz ovog važnog istorijskog događaja u formi umetničke minijature korišćena je foto-dokumentacija iz Fonda Železničkog muzeja u sastavu „Železnice Srbije“ ad, a za umetnički realizaciju bila je zadužena Anamari Banjac, akademski slikar.
U novembru 2021. obeležava se 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava.
Gradnja mosta započeta je 1928, a završena u novembru 1931, dok je konačno uređenje najvećeg dela mosta trajalo do 1934. godine.
Knez-namesnik Pavle Karađorđević otvorio je 10. novembra 1935. za javni saobraćaj pančevačku prugu i novi „Most kralja Petra Karađorđevića“. Gradnja mosta privukla je pažnju strane javnosti jer je on bio jedan od najvećih u Evropi.
Ukupna dužina bila je 1.526 m, od čega nad vodom 1.134 m, dok je vijadukt iznad desne obale Dunava bio 134,9 m i produženje mosta nad levom obalom 256,8 m.
Pančevački most gradila su nemačka preduzeća: „Deutsch Luxenburgisch Bergwerks und Hutten, A. G. Dortmund“ (gornji stroj) i „Siemens Baunion G.M:B.H-Siemenstand“ (betonski stubovi i sl.). Kolovoz za drumski saobraćaj gradilo je francusko preduzeće „Batiniol“.
Tokom razaranja u Drugom svetskom ratu most je oštećen.
![Poštanska marka povodom 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava 2 Poštanska marka povodom 75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava 2](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2021/05/09_GRADJEVINA_TABAK2.jpg)
Aprila 1941. srušila ga je jugoslovenska vojska da bi usporila napredovanje nacista, ali su ga Nemci popravili za svoje potrebe.
Najviše štete most je pretrpeo tokom bombardovanja saveznika, a miniran je nakon povlačenja okupatora iz Beograda, oktobra 1944. godine.
Posleratni radovi na obnovi mosta počeli su 1. novembra 1945. i izvela ih je Crvena armija, koja je raspolagala velikim brojem stručnjaka i potrebnom mehanizacijom, uz pomoć dela naše Prve železničke brigade.
Opravka mosta završena je krajem 1946. godine.
Prvi voz preko obnovljenog „Mosta Crvene armije“ prošao je 7. novembra 1946, a Josip Broz Tito je simboličnim presecanjem vrpce pustio u saobraćaj drumski deo mosta 29. novembra.
Zbog posebnog grafičkog i likovnog izgleda, ali i izbora teme, kao i prikazanih motiva, marka ,,75 godina od obnove drumsko-železničkog mosta preko Dunava“ osim svoje frankaturne vrednosti ima i kolekcionarsku vrednost, ali i skreće pažnju na istorijska, naučna i privredna dostignuća države.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.